وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

گین صدا با ولوم صدا چه تفاوتی دارد؟

گین صدا با ولوم صدا چه تفاوتی دارد؟

میکسر صدا کامیکا comica linkflex ad5

بنظر می‌رسد که گین و ولوم صدا باهم تفاوتی نداشته باشند! دانستن تفاوت بین گِین و ولوم (حجم صدا) می‌تواند صدای سازهایتان را برای همیشه تغییر دهد. درحالی که گین و ولوم مفهوم مشابهی دارند، اما مثل دو روی سکه متفاوت‌اند. گین به قدرت صدای ورودی و ولوم به قدرت صدای خروجی می‌گویند. پس هم می‌توانید صدای سیگنال‌های ورودی را با گین کنترل کنید و هم صدای خروجی را با ولوم. یعنی اگر صدای گین ورودی را کم کنید تا در میکس و مستر پردازش‌هایی روی آن انجام دهید، باز هم در پایان می‌توانید خروجی آن را با ولوم زیاد کنید.

اگر به‌ تازگی به دنیای صدا وارد شده‌اید، احتمالاً در مورد گین و تفاوت آن با ولوم کنجکاو هستید. ما در این مقاله توضیح ساده‌ای برای هرکدام ارائه داده‌ایم. پس تا انتهای مقاله برای گرفتن جوابتان با ما همراه باشید.

میکروفون کامیکا comica sta-u1

حجم یا ولوم صدا

بین این دو مفهوم، حجم صدا تعریف ساده‌تری دارد. حجم صدا یعنی میزان بلندی یک صدا بعد از پردازش و همان خروجی یک سیستم صوتی که بر حسب دسی‌بل (dB) اندازه‌گیری می‌شود. نکته مهم اینجاست که ولوم باعث تغییر صدا نمی‌شود فقط آن را کمی بلندتر می‌کند چرا که افزایش ولوم در خروجی صدا اتفاق می‌افتد و هیچ تأثیری در کیفیت صدا ندارد (سیگنال صوتی ورودی ثابت خواهد ماند).

-اگر از آمپلی فایر گیتار استفاده می‌کنید، حجم یعنی همان مقداری (بلندی) که آمپلی را تنظیم می‌کنید.

– اگر در اتومبیلتان هستید، حجم یعنی مقدار بلندی صدایی که از بلندگوها پخش می شود.

-زمانی که پیچ رادیوی خود را می‌چرخانید و صدای آن بلندتر می‌شود، در واقع در حال زیاد کردن ولوم هستید.

– وقتی میکس می‌کنید، حجم هر سطح و میزان بلندی صدا است که از کانال شما به خروجی استریویتان ارسال می شود.

گین صدا میکروفون یقه ای کامیکا v05

گین صدا

در عصر آنالوگ، گین مفهوم ساده‌ای بود. اما با آغاز عصر دیجیتال، گین معنی متفاوتی پیدا کرد. دلیل آن این است که پدیدآورندگان فناوری دیجیتال به طور همزمان سعی کردند با کپی از وسایل آنالوگ ابزار دیجیتالی خودشان را بسازند.

گین صدا در زبان ساده به میزان کم یا زیاد کردن سیگنال صوتی اشاره دارد. اگر صدای ورودی را از یک منبع صوتی می‌گیرید و از یک تجهیز آمپلی فایر استفاده می‌کنید، با افزایش گین، صدا بلندتر پخش می‌شود. همچنین، گین می‌تواند در بهبود کیفیت و جزئیات صدا نیز تأثیرگذار باشد. مقدار مثبت گین نشان می‌دهد که سیگنال صوتی افزایش یافته  و مقدار منفی گین نشان می‌دهد که سیگنال صوتی کاهش یافته است. به عنوان مثال، اگر یک آمپلی‌فایر گین صدای dB 10+ داشته باشد، به این معنی است که سیگنال ورودی 10 برابر افزایش یافته است. اگر گین صدا dB 5- باشد، سیگنال خروجی 5 برابر کاهش یافته است.

در دنیای امروز، گین صدا به معنای سه چیز است:

-تعبیر دیگری از حجم یا مقدار بلندی صدای خروجی

-مقدار بلندی صدای ورودی

-دیستوریشن یا خرابی صدا

توجه داشته باشید که هنگام میکس کردن، ممکن است با هر سه مفهوم گین روبرو شوید!

تفاوت گین صدا  با ولوم صدا در چیست؟

-گین بیشتر به معنای ورودی دسی‌بل (dB) یک سیستم است درحالیکه ولوم به معنای خروجی دسی‌بل (dB)یک سیستم است.

-حجم مقدار بلندی صدای خارج شده از کانال یا آمپلی فایر است و بلندی را کنترل می‌کند، نه کیفیت صدا را

-گین میزان بلندی صدای وارد شده به کانال یا آمپلی فایر است و کیفیت صدا را کنترل می کند، نه بلندی آن را

تفاوت گین صدا و ولوم صدا

خرید میکروفون

در دنیای صدا، دائماً با نویز محیط سروکار دارید. بنابراین برای این که صدای بلندتر و بدون نویزی داشته باشید، باید صدا در سیگنال ورودی میکروفون افزایش یابد که توسط تقویت‌کننده‌ها انجام می‌شود. با استفاده از گین‌ می‌توانید سطح صدای خروجی را تنظیم کنید اما چگونه؟ میکروفون‌های داینامیک معمولاً صدا را در سطح بسیار آرامی ضبط می‌کنند که به آن mic level گفته می‌شود. البته این موضوع به نحوه ساخت میکروفون‌ها و میزان حساسیت آن‌ها نیز بستگی دارد. بعنوان مثال سه مدل میکروفون که قابلیت تنظیم گین را دارند معرفی می‌کنیم:

میکروفون یقه ای کامیکا SIG.LAV V05 یکی از محبوب‌ترین میکروفون‌های یقه ای است که برای تولید محتوای نیمه حرفه ای و با بودجه نسبتا اقتصادی، بهترین گزینه است.

میکروفون USB استودیویی کامیکا COMICA STA-U1 یک میکروفون رومیزی برای پادکست و ساز و آواز، که بدون نیاز به کارت صدا کار می‌کند.

میکروفن بی سیم کامیکا COMICA Vimo C1 که اقتصادی‌ترین میکروفون بیسیم کامیکا است و علاوه بر تنظیم گین صدا، نویزکنسلینگ هم دارد.

دکمه گین کنترل در این میکروفن ها بشما کمک می‌کند تا روی حجم صدا کنترل داشته باشید و آن را به دلخواه کم یا زیاد کنید. در محیط آکوستیک با بالابردن گین میکروفون، میکروفن جزئیات بیشتری دریافت می‌کند.

تقویت‌کننده‌های مبدل آنالوگ به دیجیتال

برای اینکه به سؤال گین صدا چیست بهتر پاسخ دهیم، مثال دیگری می‌زنیم. زمانی که صدا با میکروفون ضبط می‌شود، پس از آن که از میکروفون عبور می‌کند، وارد مبدل آنالوگ به دیجیتال می‌شود. معمولاً این مبدل در کارت صدای کامپیوتر یا در رابط‌های صوتی وجود داشته و هرکدام محدوده دامنه مشخصی دارند.

سخن نهایی

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا با آگاهی نسبت به گین صدا و ولوم صدا، میکس‌های بهتری انجام بدهید و هر روز موفق تر از دیروز باشید.

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*