وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

نویز کنسلینگ میکروفون چگونه کار می کند؟

نویز کنسلینگ میکروفون چگونه کار می کند؟

نویز کنسلینگ میکروفون

اگر در محیط های شلوغ صدا رکورد می‌کنید، حتما دوست ندارید صدایتان با نویز ضبط شود. نویز محیطی ممکن است از منبع گوناگون مانند صدای موتور، کیفیت ضبط صدا را کاهش دهد. زمانیکه برای برگزاری جلسات و ویدئو کنفرانس که نیاز به تمرکز روی صحبت‌های سخنرانان دارید و موارد دیگر مانند ضبط پادکست، تهیه ویدئوهای آموزشی یا استریمینگ، پیشنهاد می‌کنیم از نویز کنسلینگ میکروفون استفاده کنید. اما نویز کنسلینگ میکروفن چیست و چه کاربردی دارد؟

نویز کنسلینگ چیست؟

نویز کنسلیشن میکروفون یک فناوری است که برای حذف یا کاهش نویزهای موجود استفاده می‌شود. هدف اصلی این فناوری، بهبود کیفیت صدا و به حداقل رساندن نویز در زمان ضبط صدا است.

انواع نویزهای محیط

نویزهای محیط به دو دسته مداوم و لحظه‌ای تقسیم می‌شوند

نویزهای محیطی مداوم: صداهایی هستند که با فرکانسی تقریبا ثابت در محیط وجود دارند، مانند صدای کولر یا فن کیس

نویزهای محیطی لحظه‌ای: صدای‌هایی هستند که معمولا به صورت لحظه‌ای در یک زمان کوتاه اتاق می‌افتند؛ مانند صدای افتادن خودکار، کلیک ماوس و … .

انواع نویز کنسلینگ میکروفون

پسیو یا نویز ایزولیشن

به حذف نویز در هدفون نویز ایزولیشن یا نویز کنسلینگ پسیو گفته می‌شود. هنگام استفاده از هدفون هیچ صدای اضافی از بیرون نمی‌شنوید و این امر به شما کمک می‌کند از شنیدن صدای موسیقی یا صدای همکارتان، بدون صدای اضافی محیط لذت ببرید. مثلا ایرپادهای پلاستیکی نرم که دقیقا مطابق اندازه و ابعاد گوش شما هستند یا هدفون‌هایی که بطور کامل گوش شما را احاطه می‌کنند در همین دسته‌ی رفع نویز پسیو یا غیرفعال هستند. برای همین به آن ایزوله کردن نویز می‌گویند چون صدا از داخل آن‌ها عبور نمی‌کند و به گوش نمی‌رسد.

نویز کنسلینگ میکروفون ها

نویز کنسلینگ اکتیو

نویز کنسلینگ اکتیو در میکروفون‌ها معمولاً از طریق یک منبع تغذیه (مانند باتری) تغذیه می‌شود تا بتواند به صورت مداوم و فعال نویز را کاهش دهد. به کمک این تکنولوژی الگوی صداهای ورودی آنالیز می‌شوند و یک سیگنال (آنتی نویز) تولید می‌شود که در واقع یک موج معکوس با فرکانس برابر نویز‌های اضافی است و این امر باعث حذف نویز‌های محیط می‌شود. نوع active صدا محیط را ضبط نمی کند.

تفاوت نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن چیست؟

نویز ایزولیشن به جلوگیری از ورود صداهای محیط به داخل گوش گفته می‌شود. نویز کنسلینگ به کنسل کردن صداهای وارد شده به گوش شما گفته می‌شود.

میکروفون با قابلیت نویز کنسلینگ

اگر هنگام مکالمه با دوستان و همکارانتان، آن‌ها از سروصدا و شلوغی محیط اذیت می‌شوند، میکروفون نویز کنسلینگ می‌تواند مشکلات شما را حل کند. ممکن است این قابلیت را در میکروفون دیده باشید و ندانید که چیست؛ در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم.

این مدل، میکروفونی است که نویزهای اضافی محیط را که در زمان صحبت شما وارد میکروفون می‌شوند را کنسل و حذف می‌کند. این میکروفون‌ها از الگوریتم خاصی استفاده می‌کنند که صدای فرد صحبت کننده را نسبت به صداهای اضافی مانند صدای اشیای مختلف اتاق را تشخیص می‌دهند و به صورت دیجیتال آن‌ها را از سیگنال خروجی حذف می‌کنند.

میکروفون نویز کنسلینگ چگونه کار می‌کند؟

برای انجام نویز کنسلینگ میکروفون، یک سنسور میکروفون که سیگنال ورودی را دریافت می‌کند و یک پردازشگر دیجیتال (DSP) استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم برای حذف شدن صدای محیط، میکروفون به صورت دیجیتال و با پردازش صوتی صدای ورودی، صدای شما را تشخیص می‌دهد و صداهای اضافی را حذف می‌کند. برای حذف صداهای اضافی بعد از تشخیص صدای شما، آن را از سیگنال ورودی میکروفون جدا می‌کند، سپس سیگنالی کاملا مشابه اما با فاز مخالف سیگنال باقی‌مانده (که مربوط به نویزهای اضافی است) تشکیل می‌دهد و این سیگنال جدید را با سیگنال اصلی ترکیب می‌کند.

نتیجه این کار این می‌شود که دو سیگنال با فاز مختلف یکدیگر را کنسل یا خنثی می‌کنند و فرکانس‌ها و صداهایی در میکروفون شما باقی می‌ماند، صدای شفاف شماست. نویز کنسلینگ میکروفون با استفاده از ترکیب سیگنال ورودی میکروفون با سیگنال فاز معکوس نویز، نویز محیطی را کاهش می‌دهد. همچنین باید بدانید که برای کارکرد درست این سیستم، موقعیت و قرارگیری میکروفون اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر میکروفون از دهان شما فاصله زیادی داشته باشد یا ورودی آن به سمت دیگری قرار بگیرد (به عنوان مثال به سمت سقف یا دیوار) دیگر با پردازش‌های انجام شده صدای شما به خوبی نسبت به صدای محیط تشخیص داده نخواهد شد.

میکروفون بیسیم comica vimo c2

معرفی دو مدل از بهترین و اقتصادی ترین میکروفون های نویزکنسلینگ در تولید محتوا

آیا به دنبال تجربه‌ای از ضبط صدای بدون نویز هستید؟ اگر پادکستر، یوتوبر هستید و تولید محتوا می‌کنید حتما کیفیت صدا برای شما بسیار اهمیت دارد. میکروفون با قابلیت نویز کنسلینگ با فناوری پیشرفته و الگوریتم‌های برتر نویز ریداکشن، صدای شما را با کیفیت ضبط می‌کند و تا حد قابل قبولی نویز محیط را حذف می‌کند. در شرایط بسیار شلوغ و پر از نویز، به تکنولوژی کاهش نویز بسیار نیاز دارید. با وجود دکمه نویز ریداکشن (نویزگیر) در میکروفن بی سیم کامیکا COMICA Vimo C2  و میکروفن بی سیم کامیکا COMICA Vimo C1  کیفیت صدای حرفه ای به شما می‌دهد. با این دکمه روی میکروفون دیگر نیاز نیست وقت بگذارید و با نرم افزار صداهای اضافی را حذف کنید. با زدن دکمه نویز کنسلینگ در دو میکروفون بالا، چراغ آبی به رنگ سبز تغییر  می‌کند که نشانه فعال شدن این قابلیت است. گیرنده COMICA Vimo C1 دوکاناله است و در صورت نیاز می‌توانید با اضافه کردن یک فرستنده جدید، میکروفون خودتان را به میکروفن بی سیم کامیکا COMICA Vimo C2 تبدیل کنید.

سخن پایانی

نویز کنسلینگ میکروفون یک تکنولوژی قدرتمند است که برای کاهش نویز و سر و صداهای مزاحم در ضبط صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده و سنسورهای حساس، نویز ریداکشن میکروفن، نویزهای محیطی را تشخیص داده و آن‌ها را کنسل می‌کند. این فناوری می‌تواند در بسیاری تماس‌های اینترنتی، ضبط صدا، کنفرانس‌ها و… استفاده شود.

بیشتر بخوانید: راه حل های کاهش نویز میکروفون

5/5 - (1 امتیاز)

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*