وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

روز جهانی صدا چه روزی است

روز جهانی صدا چه روزی است؟

روز جهانی صدا

30% از کل کارهای روزانه‌ی مردم در ارتباط با صداست. اولین تصور ذهنی مخاطب از شما بر اساس لحن صدایتان شکل می‌گیرد. مثلا وقتی غمگین هستید صدای شما هم با درونتان همراه می‌شود ولحن آرامتری می‌گیرد. صدا امروزه در جذب مخاطب نقش اول را دارد و بزرگترین دفاتر مشاور املاک از افرادی که صداهای دلنشین‌تری دارند در بازاریابی استفاده می‌کنند. اینروزها اگرچه در ارتباط‌های غیرکلامی به ویژه در فضاهای مجازی استفاده از شکلک‌ها افزایش یافته، به همان اندازه صدا اصلی ترین مولفه در ارتباط‌های کلامی است. محیط‌های پر سروصدا، آلودگی هوا، تماس با مواد شیمیایی مضر، دود سیگار و … به صدا صدمه وارد می‌کنند؛ مواردی از این قبیل انگیزه‌ای برای به وجود آمدن روز جهانی صدا شد. یکی دیگر از اهداف نامگذاری این روز، تذکر به افرادی است که از صدای خود در حوزه گویندگی، صداپیشگی و خوانندگی استفاده می‌کنند؛ آن‌ها باید نکاتی را درخصوص مراقبت صحیح از صدا بیاموزند.

اگر می‌خواهید درباره‌ی تاریخچه، اهداف و فعالیت‌های مرتبط با روز جهانی صدا بیشتر بدانید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

تاریخچه روز جهانی صدا

برخی از جنبه‌های زندگی انسان‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند و در بخش‌های مختلف تأثیر چشمگیری دارند، ولی توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود. به همین خاطر گاهی نام‌گذاری یک روز خاص برای یادآوری اهمیت آن ضروری است. روز جهانی صدا را می‌توان مصداق همین موضوع دانست. روز جهانی صدا در سال 2010 توسط اتحادیه بین المللی ارتباطات صوتی (International Communication Association) ایجاد شد. این روز در تاریخ 16 آوریل (27 فروردین) هر سال برگزار می‌شود. هدف اصلی، افزایش آگاهی درباره اهمیت صدا، ترویج استفاده صحیح از صدا و توسعه ارتباطات صوتی برای ارتقای کیفیت زندگی است. این رویداد به عنوان یک فرصت برای برگزاری کنفرانس‌ها، نشست‌ها و فعالیت‌های آموزشی درباره صدا در سراسر جهان استفاده می‌شود. حفظ سلامت صدا، فناوری صدا و هنرصدا از جمله موضوعاتی است که در این نشست‌ها به آن‌ها پرداخته می‌شود.

روز صدا

برخی از حوزه‌های هنری که صدا در آنها نقش قابل توجهی دارد

موسیقی: موسیقی یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی است که صدا در آن نقش مهمی دارد. صداهای مختلفی که توسط سازها و خوانندگان تولید می‌شوند، احساسات مختلفی مثل غم و شادی را به مخاطبان منتقل می‌کنند.

سینما و تئاتر: صدای دیالوگ، موسیقی متن، جلوه‌های صوتی و … در سینما و تئاتر نقش مهمی روی حس و هیجان مخاطبان دارند؛ این صداها، صحنه‌ها را در ذهن مخاطب واقعی نشان می‌دهند.

شعر: خواندن شعر، احساسات و افکار شاعر را به شنوندگان منتقل می‌کند.

هنرهای نمایشی: در هنرهای نمایشی مانند باله و اپرا، صدا ارتباط زیادی در هماهنگی بین اجراکننده و ارکستر را دارد. صدا در این هنر یک عنصر اصلی است.

اما چگونه از صدایمان مراقبت کنیم؟

مراقبت از صدا

چند نکته برای داشتن صدای سالم

  • از فریاد زدن که به تارهای صوتی شما فشار وارد می‌کند، خودداری کنید.
  • هنگامی که اولین علامت از کوفتگی یا خستگی در صدایتان دیدید، به صدای خود استراحت بدهید.
  • اگر فکر می کنید برای تقویت صدا برای خوانندگی چه چیزی بنوشید، پاسخ ساده است: آب. تارهای صوتی شما برای روان ماندن به روغن کاری اساسی نیاز دارند، پس آب بنوشید. آب یکی از بهترین نوشیدنی ها برای تقویت صدای شماست که. بعد از آن خوردن دمنوش‌های گیاهی (اما نه خیلی داغ) را توصیه می‌کنیم.
  • تمرین کنید که روزانه صدای خود را گرم کنید. تمرینات روزانه مانند آرام زمزمه کردن، انجام حرکات نمایشی لب و زبان می‌تواند به گرم شدن صدای شما کمک کند.

21 نکته تقویت صدا برای خوانندگی ، نکات طلایی فن بیان و گویندگی

روز جهانی صدا در ایران

آیا در ایران هم جشن‌ها و فعالیت‌هایی برای روز جهانی صدا برگزار می‌شود؟

بله، در ایران نیز فعالیت‌ها و جشن‌هایی برای روز جهانی صدا برگزار می‌شود. در این روز، مؤسسات، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و گروه‌های مرتبط با صدا در سراسر کشور برنامه‌ها و رویدادهای مختلفی را برگزار می‌کنند. به عنوان مثال:

  • برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها با موضوعات صداشناسی، سلامت صدا و بهبود کیفیت صدا در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
  • برگزاری کارگاه‌ها و آموزش‌ها درباره تکنیک‌های صداپردازی، تمرینات صوتی و مراقبت از صدا
  • نمایشگاه‌ها و نمایش‌های هنری مرتبط با صدا و صوت، شامل نمایشگاه تجهیزات صداشناسی و نمایش‌های تئاتری
  • کمپین‌های آگاهی‌ بخشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با هدف افزایش آگاهی عمومی درباره سلامت صدا و استفاده بهینه از آن

از سال 2018 نزدیک به 600 مراسم در 50 کشور جهان برگزار شده است. البته نوع و محتوای این فعالیت‌ها ممکن است در هر شهر و منطقه متفاوت باشد. برای دسترسی به جزئیات بیشتر درباره فعالیت‌ها و رویدادهای برگزار شده در ایران، می‌توانید به وبسایت‌ها و رسانه‌های مرتبط با صدا و سلامت صدا در کشور مراجعه کنید.

سخن نهایی

هر فرد با صدای خودش یک داستان از زندگی و تجربه‌هایش را روایت می‌کند. صدای شما فقط یک بخش از شخصیتتان نیست بلکه یک مؤلفه مهم برای تعامل اجتماعی است. روز جهانی صدا برای توجه به اهمیت صدا و ارتباطات صوتی در زندگی انسان‌ها و جوامع برگزار می‌شود. صدا در هنرهای مختلف ارتباط عمیقی بین هنرمند و مخاطب ایجاد می‌کند.­­

تا کنون به اهمیت صدا در زندگی فکر کرده‌اید؟ این موارد را با ما و مخاطبان به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*