وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

مقایسه میکروفون بیسیم دیجیتال و UHF

مقایسه میکروفون بیسیم دیجیتال و UHF

maxresdefault مقایسه میکروفون بیسیم دیجیتال و UHF

صدا در فیزیک، موجی مکانیکی و آنالوگ است، برای اینکه از نقطه ای به نقطه دیگر فرستاده شود باید ابتدا به حالت قابل انتقال تبدیل شود. فناوری صوتی به دو دسته‌ی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شود. می‌توان گفت در دنیای آنالوگ زندگی می‌کنیم و صداهایی که به گوشمان می‌رسند، آنالوگ هستند ولی دیجیتال را انسان طراحی کرده است. سیگنال‌های صوتی آنالوگ با ورود به میکروفون و سپس کدگذاری، به دیجیتال تبدیل می‌شوند. اگر از تجهیزات صوتی مانند میکروفون بیسیم دیجیتال، استفاده می‌کنید حتما به دنبال بررسی تفاوت‌ها هستید و بهترین‌ها را می‌خواهید. اگر دوست دارید مزیت های بین میکروفون بی سیم دیجیتال و آنالوگ را بدانید، در ادامه همراه ما باشید. قبل از هر چیز ابتدا باید اجزا تشکیل دهنده یک سِت کاملِ بیسیم را بشناسـید؛ سپس به تفاوت آن ها بپردازید.

هر سیستم بیسیم از 3 جز تشکیل شده است

1- میکروفون: انواع آن شامل میکروفون های دستی، هدمیک و یقه ای است.

2- فرسـتنده: فرستنده ها برای دریافت صدا نیازمند میکروفون هستند اغلب آنها علاوه بر اتصال میکروفون خارجی، میکروفون داخلی هم دارند.

3- گیرنده: گیرنده ها با تنوع زیادی که دارند برای انواع موبایل های آیفون و تایپ سی ساخته شده‌اند. مدل های دیگری وجود دارند که با کابل اتصال، به دوربین، لپ تاپ و گوشی ها نیز متصل می‌شوند.

فرستنده و گیرنده شما باید در یک  محدوده فرکانسی کار کنند. دو سیستم بی سیم در یک مکان نباید با یک فرکانس کار کنند به این دلیل که  تداخل فرکانسی اتفاق می‌افتد.

میکروفون بیسیم دیجیتال و UHF

انواع میکروفون بیسیم:

میکروفون بی سیم (میکروفون HF یا وایرلس)، از دو قسمت فرستنده و گیرنده تشکیل شده است. در بعضی از مدل ها تعداد فرستنده ها می تواند یک یا دو عدد باشد که صدا را به گیرنده ارسال می‌کنند. این میکروفون ها برای خبرنگاران، گزارشگران و… مناسب هستند. میکروفن بیسیم، پرتابل (قابل حمل) است و آزادی عمل بیشتری حین اجرا به شما می‌دهد.

بیشتر بدانید: میکروفون hf چیست؟

میکروفون UHF بی سیم

میکروفون بی سیم UHF همان میکروفون بی سیم آنالوگی است که در باند فرکانس UHF کار می‌کند. این میکروفن، فرکانسی بین ۳۰۰ مگاهرتز و ۳ گیگاهرتز دارد که اغلب با توجه به توان خروجی بالاتر، انتخاب بهینه ای است.

UHF مخفف Ultra High Frequency یعنی فرکانس فوق بالا است.

میکروفون بیسیم دیجیتال

یک میکروفون بی سیم دیجیتال صدا را به عنوان یک سیگنال دیجیتال رمزگذاری می‌کند، این سیگنال از فرستنده به گیرنده ارسال می‌شود.

BoomX D2 مقایسه میکروفون بیسیم دیجیتال و UHF

 

تفاوت میکروفون های بیسیم دیجیتال و UHF

نویز: بخاطر تداخل امواج در محیط های نسبتا پرتردد ، سیستم های بیسیم گاها دچار اختلال می‌شود. در این شرایط می‌توانید با تغییر کانال این اختلالات را رفع کنید (تغییر کانال در میکروفون های UHF وجود دارد).

باتری: عمر باتری در یک سیستم دیجیتال بالاتر است زیرا سیستم دیجیتال از مدارهای مدرن‌تری ساخته شده. پس میکروفون دیجیتال بی سیم انرژی کمتری مصرف می‌کند و در نتیجه عمر باتری را افزایش می‌دهد.

سایز: ابعاد فرستند و گیرنده در سیستم های دیجیتالی جمع و جورتر از مجموعه UHF است.

قیمت: قیمت سیستم های دیجیتال نسبت به UHF ارزان‌تر است.

تاخیر: تأخیر، مدت زمان بین سیگنال ورودی و خروجی در یک سیستم است و هنگام اجرای زنده اهمیت زیادی دارد. یک تاخیر می‌تواند صدای گیتار را دیرتر پخش کند و در ضبط و پخش مشکل‌ساز شود.  سیستم های آنالوگ، عملا هیچ تاخیری ندارند. فناوری‌های دیجیتال اولیه دارای تأخیر غیرقابل قبولی بودند، اکنون اکثر سیستم های دیجیتال مدرن تاخیر زیادی ندارند. میزان تاخیر در یک سیستم دیجیتال بسته به کیفیت پردازش، می‌تواند متفاوت باشد. مقدار کمی تاخیر، طبیعی و قابل درک است.

احتمالا تاخیر ناچیز (حدود 2 الی 3 میلی ثانیه)، تنها نقطه ضعف سیستم بی سیم دیجیتال است.

امنیت: ارتباطات شرکت‌ها و سازمان های دولتی مستلزم محرمانه‌ بودن است. برخلاف سیگنال های آنالوگ، سیگنال های دیجیتال را می‌توان رمزگذاری کرد. اگر امنیت سیگنال برای شما اهمیت زیادی دارد، پس باید از میکروفن بی سیم دیجیتال استفاده کنید.

پهنای باند: پهنای باند گیگاهرتزی در سیستم های دیجیتال امنیت بالاتری نسبت به UHF دارند.

در سیستم UHF با در اختیار داشتن 48 کانالِ مجزا می‌توانید هم‌زمان از 48 نفر صدا دریافت کنید.

 

معرفی دو مدل از بهترین مدلهای میکروفون دیجیتال و UHF

میکروفون بی سیم کامیکا COMICA BoomX-D D2

یک پک کامل است که برای اتصال موبایل و دوربین از کابلهای موجود در آن می‌توانید استفاده کنید. پک میکروفون های بیسیم کامیکا کابل اتصال به موبایل دارند و نیازی به هزینه اضافه ندارید. این مدل یک ست میکروفن هاش اف سبک وزن است که 2 فرستنده و 1 گیرنده دارد که دارای دو عدد میکروفون یقه ای باسیم است که داخل پک میکروفون وجود دارد.

بهترین میکروفون بیسیم برای محیط شلوغ

حتما برای تهیه گزارش و یا مصاحبه در محیط شلوغ به خرید میکروفون هاش اف فکر کرده‌اید. ست میکروفون بی سیم کامیکا COMICA BoomX-U U2 کیفیت صدای عالی و بدون نویزی را برای شما ضبط می‌کند. این ست میکروفن UHF دارای 48 کانال بر روی فرکانس UHF است تا از تداخل فرکانس جلوگیری کند. دو آنتن در گیرنده این میکروفون وجود دارد که برای استفاده از حداکثر برد این میکروفون، حتما باید آنها را باز کنید.

 

سخن نهایی:

شاید پیش‌تر دنیای میکروفون ها خیلی گسترده نبود، ولی این روزها مدل‌های زیادی عرضه می‌شوند. در این مقاله تفاوت میکروفون بیسیم دیجیتال و آنالوگ را به شما معرفی کردیم تا با دید بهتری دست به خرید بزنید.

امتیاز دهید

2 Comments

  1. شاهین 1401-12-01 Reply

    سلام. من میکروفون بویا XM6-S1 داشتم که با دوربین اصلی گوشی شیائومی پوکو ایکس تری من کار نمی کرد. می خوام بدونم مدل boomx-d d2 این مشکل رو نداره؟

    • Author
      سعید کریمی 1401-12-01 Reply

      با سلام
      بله این میکروفون به موبایل شما میخوره . ولی نکته مهم اینه که برای اتصال میکروفون به گوشی شیائومی باید نرم افزار جانبی نصب کنید. توی این مقاله نحوه نصب و تنظیمات رو براتون توضیح دادیم.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*