وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

آموزش اصول خبرنگاری و خبرنویسی

آموزش اصول خبرنگاری و خبرنویسی

همان طور که می‌دانید خبرنگار کسی است که گزارش خبری را برای چاپ در روزنامه، مجله یا برای پخش از رادیو، تلویزیون و اینترنت جمع آوری می‌کند. اگر خبرنگار و یا گزارشگر هستید، می‌دانید که رعایت اصول خبرنگاری برای نوشتن متن خبر، تهیه گزارش یا مصاحبه ضروری است. دراین صورت علاوه بر توجه به مسائل فنی، مخاطب را جذب مطلب می‌کنید. باتوجه به برنامه زمانی فشرده در این حرفه، باید بتوانید حقایق را جمع‌آوری کنید، درباره آن‌ها تحقیق کنید و در مدت زمان کمی آن را بنویسید. اصول کار خبری که پایه ها و قواعد خبرنگاری را تشکیل می‌دهند عبارت‌اند از جمع آوری خبر، مخابره خبر، خبرنویسی، ارتباط با منابع، پژوهش وتحقیق، رعایت اخلاق خبرنگاری و… که در این مقاله به بررسی آن ها پرداخته‌ایم.

آموزش اصول خبرنگاری و خبرنویسی

جمع آوری خبر

مهارت جمع آوری خبر از منابع خبری توسط مامورین جمع کننده را جمع آوری خبر می‌گویند. گردآوری خبر شامل روش های مختلفی است:

جمع آوری آشکار

از مهم ترین روش های گردآوری خبر می‌باشد، از طریق این روش درصد بالایی از خبرها جمع می‌شود که منابع آن رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجلات و شبکه‌های مجازی و… هستند. این نوع جمع آوری، منابعِ زیادی دارد ولی اطلاعات آن جامع نیست.

جمع آوری رسمی خبر

از طریق مراجعه به مراکز تحقیقاتی و علمی و سازمان‌ها انجام می‌گیرد. بعضی سازمان‌ها تمایل دارند سخنرانی‌ها و همایش‌های خود را به خبرگزاری‌ها (جهت اطلاع رسانی به عموم)، اطلاع دهند.

مخابره خبر

یک اصل کلی در رابطه با خبرهای گردآوری شده وجود دارد که شامل جامع بودن، شفافیت و صحت خبر می‎باشد. خبرهای مخابره شده به عموم باید این سه اصل را داشته باشند تا بتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید. علاوه بر آن، در مخابره خبر، مهارت‌های نوشتاری و گفتاری بسیار اهمیت دارد. قبل از مخابره خبر باید بر سبک‌های خبر نویسی تسلط داشته باشید و همچنین در حین مخابره خبر برای نفوذ کلام در مخاطب، باید مهارت‌های گفتاری و بیانی قدرتمند داشته باشید. مهارت‌های ارتباطی کلامی به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی را که از شاهدین دریافت می‌کنید، به‌خوبی تفسیر کنید و همچنین می‌توانید روابط فردی بیشتری بسازید.

خبرنویسی

خبر نویسی/ مهارت نوشتاری

آموزش اصول خبرنگاری و خبرنویسی از اصل‌های جدانشدنی شغل خبرنگاری می‌باشد. بنابراین باید به سبک‌های متداول خبرنویسی تسلط داشته باشید تا بتوانید گزارش خبری جذاب ارائه دهید. برای موفقیت در عرصه خبرنویسی، باید اطلاعات سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و… را داشته باشید. چه برای یک روزنامه بنویسید و چه گزارشگر یک شبکه تلویزیونی باشید، نوشتن به شما کمک می‌کند که مخاطبان بیشتری با تحصیلات مختلف از گزارش‌هایتان بهره ببرند.

مهارت‌ ارتباطی نوشتاری برای برنامه‌ریزی مصاحبه‌ها و تهیه گزارش خبرنگاران، ضروری‌ است.

ارتباط با منابع / مهارت گفتاری

بخش عمده خبرنگاری تهیه خبر می‌باشد، بنابراین داشتن ارتباط قوی با منابع خبری می‌تواند به شما در تهیه خبر بسیار کمک کند. برای این کار حتما با سردبیران، روزنامه نگاران حرفه‌ای، سازمان‌ها و افراد خبری شبکه ارتباطی بسازید. روابط ارتباطی بالا در این شغل بسیار اهمت دارد چرا که اغلب برای تهیه خبر، مصاحبه و یا گزارش با نمونه هایی انسانی برخورد خواهید کرد، بنابراین باید بتوانید اعتماد افراد را جلب کنید و آن‌ها را متقاعد سازید تا به پرسش‌های شما پاسخ مناسب دهند. برای رسیدن به این اهداف باید اعتماد به نفس، مهارت دقت و گوش کردن، راحت بودن با افراد، نحوه گفتار و برخورد صحیح داشته باشید.

شغل خبرنگاری در حوزه ارتباطات تعریف می شود بنابراین هرچقدر دایره روابط خبرنگار در حوزه کاری‌اش بیشتر باشد، به دلیل منابع خبری گسترده تر، خبرنگار موفق تری خواهد بود.

ابزار مورد نیاز خبرنگاری

کیفیت صدا یکی از مهمترین ویژگی‌ها در خبرنگاری است. برای این حرفه نیاز به سه ابزار مهم دارید:

NEWS آموزش اصول خبرنگاری و خبرنویسی

وویس رکوردر خبرنگاری

voice recorder  خبرنگاری یا دستگاه ضبط صوت یکی از مهمترین لوازم خبرنگاری است. اگر قرار است صدای مصاحبه ‌شونده را پخش کنید، پس به یک دستگاه حرفه‌ای برای ضبط عالی صدا نیاز دارید. اما اگر هدفتان فقط ثبت سخنان مصاحبه شونده برای خودتان است که چیزی از قلم نیندازید، می‌توانید با تلفن‌‌ همراه‌تان هم این کار را انجام دهید.

موبایل

اگر گزارشگر و یا مصاحبه کننده هستید، پس حتما باید به همراه صدایی که ضبط می‌کنید، تصویر مصاحبه شونده را هم داشته باشید. استفاده از موبایل در این مواقع انتخاب خوبی است زیرا به فایل صوتی دسترسی دارید.

میکروفون خبرنگاری

ممکن است در مراسم سیاسی، کنفرانس‌‌ها یا حتی صحنه‌های جرم حضور یابید تا بتوانید ماجرای آن واقعه را برای مردم بازگو کنید. چنین موقعیت‌هایی شلوغ و پراز صدای محیطی است و موبایل هم نمی‌تواند صدای بدون نویز ضبط کند. در چنین شرایطی مجبور می‌شوید از نرم افزارهای ادیت صدا استفاده کنید و زمان زیادی را برای داشتن خروجی باکیفیت و بدون نویز صرف کنید. اگر داشتن خروجی حرفه‌ای برای شما اهمیت دارد، می‌توانید به سراغ میکروفون مناسب کارتان بروید. مثل میکروفون دستی کامیکا COMICA HRM-S که به علت داشتن الگوی قطبی کاردیویدی، در شلوغ‌ترین مکان‌ها نیز صدای مزاحم اطراف را دریافت نمی‌کند. دراین صورت صدای باکیفیت (بامیکروفون) و تصویر(با موبایل) را باهم دارید و نیازی به صرف زمان اضافه برای ادیت هم ندارید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین میکروفون خبرنگاری موبایل

پژوهش و تحقیق

برای این که خبرهای کاربردی ارائه دهید که حس کنجکاوی برای مخاطب بوجود بیاید، می‌توانید از رویکرد پژوهش وتحقیق استفاده کنید. تحقیقات به شما و هر خبرنگاری کمک می‌کند که بدانید از چه اطلاعاتی استفاده کنید. خبرنگاری ماهیتی پرسش‌ گرانه دارد و مستلزم تحقیق، بررسی و درک درست موضوعات است. یک خبرنگار باید شبیه به یک کارآگاه خبره، کنجکاوانه به‌دنبال کشف نشانه‌ها در مورد موضوع مورد بررسی‌اش باشد.

اخلاق خبرنگاری

از دیدگاه صاحبنظران عرصه اطلاع رسانی، اخلاق خبرنگاری و روزنامه نگاری زنجیره‌ای از نکته‌های حرفه‌ای است. مسائل و مفاهیم مهمی چون رعایت حریم خصوصی دیگران، برخورد نیک و انسانی باکودکان و حادثه دیدگان، امانت داری و راستگویی، بیان واقعیت، خودداری از دروغ و فریب را در مجموع «اخلاق  روزنامه نگاری» نام نهاده‌اند.

سخن نهایی:

کار یک خبرنگار، تهیه اخبار و گزارش به شکل های مختلف است؛ از نوشتن مقالات و گزارش های خبری تا تهیه گزارش های ویدئویی و مصاحبه های رادیویی. نوشته‌های یک خبرنگار ممکن است به صورت چاپی در رسانه های مکتوب مثل روزنامه، هفته نامه یا انواع مجله چاپ شده و یا این که به صورت آنلاین در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری منتشر شود. تکرار در شغل خبرنگاری بی معناست زیرا خبرها همیشه در جریان هستند و خبرنگار همیشه بدنبال یافتن خبرهای جدید است. در  این مقاله تلاش کردیم با اصول خبرنگاری آشنا شوید. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. دوست دارید مقاله بعدی در مورد چه مطلبی باشد؟

5/5 - (1 امتیاز)

2 Comments

  1. سامان 1401-12-15 Reply

    سلام وقت بخیر. گوشی من S22 هستش و ورودی میکروفون نداره، راهی وجود داره بتونم میکروفون HRM-S رو بهش وصل کنم؟

    • Author
      سعید کریمی 1401-12-15 Reply

      سلام سامان عزیز
      بله از کابل تبدیل USB-C کامیکا CVM-SPX-UC برای اتصال میکروفون به موبایل S22 میتونید استفاده کنید. چون موبایل شما ورودی جک 3.5 میلیمتری نداره و هر تبدیلی روی موبایل شما کار نمیکنه.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*