وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

حروف انفجاری در فن بیان + جملات تمرینی

حروف انفجاری در فن بیان

­حتما افرادی را دیده‌اید که هنگام صحبت کردن، آخرین حرف از برخی کلمات را تلفظ نمی‌کنند. یکی از دلایل این نقص در بیان و نامفهوم بودن کلمات، ندانستن ویژگی‌های حروف انفجاری مثل پ“ق.غ”،”ط.ت”،”ب”،”ج”،”د”؛‌ است. حروف انفجاری در فن بیان حروفی هستند که اگر درست تلفظ شوند، شنونده آن را واضح‌ می‌شنود. تلفظ این حروف زمانی سخت است که بعنوان آخرین حرف از یک کلمه‌ و در حالت ساکن باشند؛ مثل: است؛ اسب؛ برج و… .

افراد عموما نگاه یکسانی به انواع حروف دارند اما کسانی که از فن بیان خوبی برخوردارند تفاوت حروف را می‌دانند. لازمه داشتن فن بیان قوی و تلفظ صحیح حرف‌ها، شناختن انواع آن‌ها در زبان فارسی است. در ادامه می‌خواهیم شما را با انواع حروف آشنا کنیم و برای درک بهتر، تمرین‌های کاربردی ارائه دهیم.

مصوت. حروف انفجاری در فن بیان + جملات تمرینی

انواع حروف در زبان فارسی:

حروف به دو دسته “صامت یا همخوان” و “مصوت یا واکه” تقسیم می‌شوند. در زبان فارسی 23 حرف از حروف الفبا، صامت هستند که به تنهایی صدایی ندارند. برای تلفظ صامت‌ها باید حروف مصوت یعنی صدادار (َ-، -ِ، -ُ، آ، ای، او) را به آن ها اضافه کنید.

6 دسته بندی از حروف قراردادی (انفجاری، انسدادی، سایشی، غلتان، خیشومی و روان) وجود دارند که زیرمجموعه همخوان‌ها هستند. اکثر این حروف قراردادی در دسته حروف انفجاری قرار می‌گیرند که باید ابتدا این حروف را بشناسید تا بتوانید آن‌ها را درست تلفظ کنید. اکنون حروف انفجاری که یکی از مهم‌ترین دسته‌های حروف در صامت‌هاست را بررسی می‌کنیم.

 

انفجاری

ب، پ، ت/ط، ج، چ، د، ع/ء، غ/ق، ک، گ

 

انسدادی

 

ب، پ

 

سایشی

 

ث/ص/س، خ، ه/ح، ذ/ز/ض/ظ، ژ، ش، ف، و

 

غلتان

 

ر

 

خیشومی

 

م، ن

 

روان

 

ل، ی

 

صفیر

 

ص/س، ز

راهکار تشخیص حروف انفجاری در فن بیان:

بعضی از حروف خاصیت انفجاری دارند یعنی پشت اندام‌ صوتی (لب و دندان) قرار می‌گیرند و صدای آن‌ها شنیده نمی‌شود. شناختن حروف انفجاری و تلفظ صحیح آن‌ها به شما کمک می‌کند ترغیب کننده صحبت کنید و روی مخاطبتان اثر مثبت بگذارید. اما کدام حروف این خاصیت را دارند؟

راهکار:

برای اینکه بدانید کدام حرف انفجاری است، یک تمرین کاربردی این است که حرف دلخواه مثل حرف “سین” را بکشید و آن را بلند تکرار کنید (بگویید سسسسسسسس). مرحله بعد حرف دیگری مثل “زال” را تکرار کنید (بگویید زززززز). اکنون همین مراحل را انجام دهید ولی این بار حرف “دال” و “پ” را امتحان کنید. چه اتفاقی افتاد؟

حتما گوینده یا پادکسترهایی را دیده‌اید به اصطلاح حرف “پ” یا سینشان می‌زند! بعضی از حرف‌ها مثل “سین”، صدای سوت مانندی دارند، زیرا هنگام تلفظ آن‌ها هوا از لابلای دندان خارج می‌شود. به حروفی که این صفت را داشته باشند حروف صفیر می‌گویند. حرفی را که با این تمرین امتحان کردید و صفیری نبود (“پ” و “د”)، در دسته بندی حروف انفجاری قرار دهید. برای اطلاعات دقیق و جزئی‌تر، می‌توانید از جدول بالا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نکات طلایی فن بیان و گویندگی

تمرین حروف انفجاری در فن بیان:

یکی از راهکارهای مهم در تلفظ صحیح حروف و کلمات، تکرار جملاتی است که حروف انفجاری زیادی دارند. جملات تمرینی فن بیان یکی از تمرین‌های تلفظی مفید است. چند نمونه از بهترین آن‌ها را برایتان برگزیدیم. هر کدام از متن‌های زیر را چند مرتبه در روز تکرار کنید.

تمرین تلفظ حرف “قاف”

محققان سوئدی تحقیقات گسترده‌ای را درباره علت آب شدن یخ‌های قطب شمال در منطقه شرق اقیانوس منجمد شمالی آغاز کرده‌اند. به گفته این محققان علت قطعی آب شدن کوه‌های یخی در قطب شمال و قطب جنوب، افزایش دمای هوا به میزان سه درجه در این مناطق است. محققان سوئدی هنوز درباره صحت و نتایج این تحقیقات اظهار نظر قطعی نکرده‌اند.

تمرین تلفظ حرف “جیم”

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بررسی لایحه بودجه کل کشور آغاز شد. در آغاز این جلسه رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که مجلس حداکثر تا پانزدهم اسفند لایحه بودجه را تصویب کند و کمیسیون‌های مجلس نیز در همین مدت بتوانند در جلسات جداگانه جزئیات لایحه بودجه به ویژه ارقام بودجه جاری را به دقت بررسی کنند.

برای تلفظ درست حروف انفجاری در فن بیان می‌توانید جملاتی مشابه برای باقی حروف هم بیابید. ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که این راهکار برای خواننده ها یا پادکسترها هم کاربرد دارد؟ بله برای همه کاربرد دارد ولی این افراد به دلیل اینکه از میکروفون استفاده می‌کنند بهتر است پاپ فیلتر (پِت گیر) تهیه کنند.

پاپ قیلتر برای حروف انفجاری در فن بیان

پاپ فیلتر میکروفون چیست؟

هنگامی که مستقیماً در میکروفون صحبت کنید، حروف انفجاری مانند “ب ” و “پ ” با تشدید شنیده می‌شوند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید به جای این که مستقیماً داخل میکروفن صحبت کنید، در کنار آن (زاویه 45 درجه) صحبت نمایید و یا این که یک پاپ فیلتر بخرید. پاپ فیلترها نویز محیط را حذف می‌کنند و باعث حرفه‌ای‌تر شدن خروجی کار شما می‌شوند.

میکروفون اقتصادی با پاپ فیلتر داخلی برای حروف انفجاری در فن بیان

اگر قصد دارید میکروفون مقرون بصرفه و باکیفیتی داشته باشید که هزینه اضافه بابت کارت صدا ندهید، بعضی میکروفن‌ها مانند میکروفون USB استودیویی کامیکا COMICA STA-U1، پاپ فیلتر داخلی دارند. این محصول اقتصادی به شما امکان می‌دهد که صدایی شفاف و بدون نویز رکورد کنید. پاپ فیلتر داخلی میکروفون USB استودیویی کامیکا COMICA STA-U1 مانند یک سد، بین میکروفون و نویز عمل می‌کند و مانع از دریافت نویز می‌شود.

سخن پایانی

هدف مشترک سخنران یا خوانندگان این است که که کلماتی که ادا می‌کنند اثربخش باشد. یکی از اصول فن بیان، تسلط بر محتوای سخنرانی و متن خوانندگی است. در هر جمع خودمانی هم که بخواهید صحبت کنید، نباید مثل یک ربات فقط اطلاعات را انتقال دهید. در این مقاله تلاش کردیم تا به شما کمک کنیم با شناخت حروف انفجاری در فن بیان، بتوانید مهارت صحبت کردنتان را ارتقاء دهید.

امتیاز دهید

2 Comments

  1. عباس 1401-12-06 Reply

    سلام من این میکروفون رو خریدم و خیلی هم راضیم فقط با تبدیلی که قبلا از جای دیگه خریده بودم، روی آیفونم کار نمی کنه… دلیل خاصی داره؟

    • Author
      سعید کریمی 1401-12-06 Reply

      با سلام عباس عزیز
      خوشحالیم که از میکروفونتون راضی هستید
      تبدیلی که استفاده کردید به احتمال زیاد دیتا نیست و فقط برق رو منتقل میکنه برای روشن کردن میکروفون، بهتره از تبدیلای استاندارد که هم برای روشن شدن و هم برای انتقال دیتا، طراحی شدن استفاده کنید.
      برای خرید مبدل USB-C به لایتنینگ کامیکا COMICA CVM-USBC-LN روی لینک بزنید.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*