وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

تفاوت صدای مونو و استریو چیست؟

مونو و استریو نوعی روش ضبط و پخش صدا هستند. کمتر کسی وجود دارد که گوش کردن به صدای موسیقی را دوست نداشته باشد بخصوص اگر قرار باشد آن را با هدفون و یا بلندگوی با کیفیت بشنود. همان‌طور که می‌دانید بخش مهمی از کیفیت صدا به نوع صدایی بستگی دارد که هدفون یا بلندگو تولید می‌کند. اما مونو و استریو دقیقا چه چیزی هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟ با بهین مدیا همراه باشید در ادامه به بررسی هرکدام از این صداها می‌پردازیم.

صدای مونو چیست؟

مونو به معنای تک و منفرد می‌باشد. صدای مونو یا تک صوتی برعکس استریو است به این صورت که سیگنال یکسان از طریق چند بلندگو پخش می‌شود. بنابراین بین صداهای پخش شده هیچ تفاوتی وجود ندارد. این صدا قدیمی‌ترین روش برای رکورد و پخش صدا است. ضبط صدای تک صوتی عموما با یک میکوفون انجام می‌شود ولی برای شنیدن و یا بازپخش صدا ممکن است از چند اسپیکر استفاده شود. نکته این است که این اسپیکرهای متعدد خروجی یکسانی تولید می‌کنند چون که در عمل ضبط از یک کانال استفاده شده. درواقع تمامی اسپیکرها صدای یکسانی را خارج و یا تولید می‌کنند.

صدای استریو چیست؟

این صدا تکنولوژی جدیدتری نسبت به صدای قبلی دارد. برای درک بهتر این مطلب، دو بلندگو را کنارهم تصور کنید. استریو از دو کانال متفاوت استفاده می‌کند. یکی برای بلندگوی سمت راستی و دیگری برای بلندگوی سمت چپی. در این سیستم هر اسپیکر صدای مختلفی تولید می‌کند.

image 2022 06 28 142531612 تفاوت صدای مونو و استریو چیست؟

صدای مونو بهتره یا صدای استریو؟

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در این دو صدا به کیفییتشان بستگی دارد. اگرچه به طور کلی کیفیت صدای استریو از نظر کاربران قابل قبول‌تر است و به صدای واقعی نزدیک‌تر است ولی لزوما بهتر از مونو نیست و جواب دادن به این سوال به کاری که می‌خواهید انجام بدهید بستگی دارد. به طور مثال برای مکالمه‌ی تلفنی، صدای مونو خوب است و برای فیلم سینمایی، صدای استریو به عنوان یک ضرورت شناخته می‌شود. از دیگر مکان‌های مناسب برای صدای مونو می‌توان به رستوران‌ها و تالارهای عروسی‌ اشاره کرد زیرا که بلندگوهای زیادی در نقاط مختلف نصب شده‌اند و نمی‌توان مشخص کرد که کدام بلندگوی راست و کدام بلندگوی سمت چپی است.

وقتی در حال گوش دادن به اجرای یک گروه موسیقی هستید، اگر دقت کنید می‌توانید صدای هر یک از آلات موسیقی را جداگونه بشنوید. این امکان در حالت مونو وجود ندارد. درواقع این حالت به دلیل چندکاناله بودن استریو است. جالب است بدانید امروزه اکثر سیستم‌های اتومبیل‌ها از نوع اسپیکر هستند و صدایی که پخش می‌شود و به گوش شما می‌رسد به صورت استریو می‌باشند. به دلیل این‌که مونو و استریو روش‌های خاصی برای پخش صدا دارند، تفاوت زیادی بینشان وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تفاوت مونو و استریو:

تعداد کانال‌ها: صدای مونو با یک کانال و صدای استریو با دو کانال ضبط و پخش می‌شوند. با توجه به همین مطلب می‌توان نتیجه گرفت که صدای استریو گسترده‌تر است.

فایل‌های صوتی: به عنوان مثال یکی از فایل‌های صوتی استریو که حاوی کانال چپ و راست باشد به صورت MP3 است. برخلاف استریو که از دو کانال بهره می‌برد فایل صوتی مونو فقط شامل یک کانال است.

ضبط صدای تک صوتی پیچیدگی کم‌تری نسبت به استریو دارد.

صدای آواز باید مونو باشد یا استریو؟

اگر یک خواننده دارید از صدای مونو استفاده کنید چون صدای دیگری ندارید که تفاوتی بین کانال چپ و راست ایجاد کند. اگر عناصرِ بیشتر از قبیل صدای خواننده دوم یا صدای ساز، وجود داشته باشد طبیعتا باید به سراغ صدای استریو بروید تا تفاوت صدای عناصر قابل درک شود. توجه داشته باشید که صدای شفاف و بدون نویز را باید در اتاق آکوستیک ضبط کنید که برای اطلاعات بیشتر  مقاله‌ی چگونه استودیوی خانگی بسازیم و آموزش ساخت اتاقک آکوستیک  را مطالعه بفرمایید.

 

میکروفون‌ها صدای مونو تولید می‌کنند یا استریو؟

اجازه بدهید با یک توضیح به جواب سوال برسیم. کپسول داخلی میکروفون امواج صوتی را به سیگنال صوتی تبدیل می‌کند. برخی میکروفون‌ها دارای یک کپسول و برخی دیگر دارای دو کپسول هستند. میکروفون‌های یک کپسول دار صدای مونو و آن‌هایی که درونشان حداقل از دو کپسول استفاده شده صدای استریو ضبط می‌کنند. برای شنیدن صدای سه بعدی مانند فایل بی نظیر زیر، از میکروفن‌های دو کپسول استفاده می‌کنند که در ادامه برایتان توضیحات بیشتری خواهیم داد. اکنون پیشنهاد می‌کنیم حتما به فایل صوتی سه بعدی زیر گوش دهید.

 

یکی از ویژگی‌های میکروفون دو کپسول این است که شما را قادر می‌سازد خروجی استریو و یا مونو داشته باشید. اگر هنوز هم برای انتخاب میکروفون مناسب در حیطه کاریتان به قطعیت نرسیدید، نگران نباشید چراکه تیم بهین مدیا کنار شماست و به تمام سوالاتتان در این خصوص پاسخ می‌دهد. هم‌چنین برای بالاتر رفتن آگاهیتان نسبت به ضبط صدای استریو با میکروفون، برخی از برترین میکروفون‌ها در حوزه کاری مرتبط با افراد را خدمتتان معرفی می‌کنیم. اگر با موبایل قصد ضبط صدا را داشته باشید و یا با دوربین، بهین مدیا برای هر دو حالت به شما میکروفون معرفی خواهد کرد.

فرض کنید دوست دارید صدای سازهایتان را درون کلاب هاوس قرار دهید طوری که صدای یک ساز از یک میکروفون و ساز دیگری از میکروفون دیگر ضبط شود اما نمی‌دانید چه میکروفونی برای این کار مناسب است. بهترین گزینه برای شما می‌تواند ست میکروفون بیسیم کامیکا VDLIVE10 USB باشد. از طریق موبایل و لپتاپ می‌توانید با این میکروفون به ضبط صدا بپدازید. این پک از دو فرستنده و یک گیرنده تشکیل شده و مناسب بلاگری، لایو و… می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با کلاب هاوس حتما به مقاله کلاب هاوس چیست سر بزنید.

 

یکی از میکروفون‌های باکیفیت برای ضبط صدای ساز با دوربین به صورت خروجی استریو، میکروفون شاتگان کامیکا TRAXSHOT است که دارای چهار حالت زیر می‌باشد:

  • حالت مونو مناسب بلاگرها و مصاحبه تک نفره
  • حالت استریو 30 درجه ای، مناسب مصاحبه چند نفره
  • حالت استریو 90 درجه ای، مناسب ضبط موسیقی، صدای محیطی (آمبیانس)
  • حالت استریو 180 درجه ای (دو طرفه)، مناسب ضبط صدای مصاحبه کننده و مصاحبه شونده

میکروفون شاتگان کامیکا TRAXSHOT

اگر شما موکبانگر هستید و یا از این کار لذت می‌برید و دلتان می‌خواهد امتحانش کنید، میکروفون یکی از عناصر مهمی است که به آن نیاز دارید. توصیه می‌کنیم برای اطلاعات جامع‌تر در این خصوص به مقاله موکبانگ غذا در سایت ما مراجعه کنید. میکروفون شاتگان کامیکا CVM-VS10 یکی از ارزانترین میکروفون‌های استریو مناسب با دوربین عکسبرداری و فیلمبرداری، برای ضبط صدایی ایده‌آل است که روی سوژه اصلی تمرکز بیشتری دارد و صدای محیطی کم‌تری دریافت می‌کند.

4 تفاوت صدای مونو و استریو چیست؟

 

میکروفون دیگری که قصد معرفی‌اش را داریم میکروفون یقه‌ای کامیکا  DUAL.LAV D03 می‌باشد که با موبایل و دوربین سازگار است و محدود به یه دستگاه خاص نمی‌شوید. این میکروفون با داشتن انتخاب بین دو حالت مونو و یا استریو خیال شما را برای گرفتن خروجی در هر دوحالت راحت می‌کند و قادر هستید هر زمان به هرکدام از آن‌ها نیاز داشتید به راحتی خروجی مدنظرتان را بگیرید. اگر برای شما مهم است که متوجه صداهای متفاوت حالت استریو بشوید، می‌توانید هدفون را به میکروفون وصل کنید و صدای ضبط شده را بشنوید. به علاوه اگر برایتان اهمیت دارد که در یک برداشت بهترین خروجی را تولید کنید بازهم استفاده از D03 کامیکا برای شما ایده‌آل است.

میکروفون یقه ای کامیکا D03

فکر کنید موکبانگر غذا هستید و برای ضبط صدای غذای مدنظر باید هزینه کنید و آن غذا را تهیه کنید. وقتی به رکورد صدا می‌پردازید باید بعد از اتمام کار زمان بگذارید آن را بشنوید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی ضبط شده. اکنون تصورر کنید در پروسه ضبط، صدای فرد و یا اشیای دیگری اضافه شده باشد و شما تا بعد از شنیدن صدایی که رکورد کردید متوجه این قضیه نشوید، در این صورت ناچارید دوباره تمام پروسه را تکرار کنید. خوشبختانه هدفون به این میکروفون وصل می‌شود و دارای خروجی مانیتورینگ است که سبب می‌شود همزمان با ضبط بتوانید صدا را بشنوید تا از این مشکلات در امان باشید.

جمع بندی:

اکثر سیستم‌های صوتی امروزی به صورت استریو هستند اما با این حال مونو و استریو دو تکنولوژی مهم صوتی به شمار می‌آیند. در این مقاله سعی کردیم به تفاوت مونو و استریو بپردازیم. بنظر شما تفاوت دیگر آن‌ها با هم چه چیزی است؟ شما کدام صدا را ترجیح می‌دهید؟ نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*