وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

روز جهانی پادکست و معرفی پادکست های فارسی

روز جهانی پادکست و معرفی پادکست های فارسی

روز جهانی پادکست

سی‌ام سپتامبر (یا 8 مهر در تقویم شمسی)، روز جهانی پادکست است. هرچند که رادیو در دوران خود رسانه محبوبی بود، مخاطب قرن 21 به رسانه جدیدتری نیاز داشت که در دسترس‌تر باشد و تولید محتوای آن هم آسان‌تر باشد. پادکست‌ها برای پاسخ به این نیاز به وجود آمدند. پادکست یا رادیوی اینترنتی، فایل‌های صوتی در یک زمینه خاص هستند که به صورت خودمانی موضوع یا داستانی را بیان می‌کنند. پادکست از دو واژه پاد و برودکست تشکیل شده به این معنی که محتوایی قابل حمل است. در دنیای پرمشغله‌ی امروز، گوش دادن به پادکست می‌تواند زمان‌های مرده شما را به اوقات مفیدی تبدیل کند و هم‌چنین راهی برای جبران کمبود مطالعه در کشور باشد. در بین رفت‌ و آمد‌های روزانه، زمانی که منتظر مترو یا تاکسی هستید، هنگام آشپزی و نظافت خانه و حتی در زمان‌های استراحت، می‌توانید به محتوای مورد علاقه‌ی خود، گوش کنید.

بیایید تاریخچه روز پادکست و تفاوت آن با رادیو را با هم مرور کنیم.

تاریخچه پادکست

برای خیلی از رویدادها و حتی برای انواع خوراکی‌ها روز جهانی وجود دارد. می‌دانستید سیب‌زمینی سرخ‌شده در تقویم، روز جهانی دارد؟

در تابستان 2013، استیو لی (STEVE LEE)، یک اطلاعیه در رادیو برای روز سالمندان شنید. بنظرش جالب بود که روز سالمند وجود دارد؛ سپس فکر کرد که چرا یک روز جهانی برای پادکست نداریم و این روز را جشن نمی‌گیریم؟ ماجراجویی آغاز شد. او چند پادکستر دیگر را دور هم جمع کرد تا برای روز جهانی پادکست برنامه‌ریزی کنند. در سال 2015، روز جهانی پادکست ‌بطور رسمی به وجود آمد. بین سال‌های 2015 تا 2021، صدها ساعت پادکست بصورت زنده در این روز اجرا شدند و 350 پادکستر از حدود 100 کشور از جمله استرالیا، نیوزلند، تایلند، لهستان، آلمان، آفریقای جنوبی و… گرد هم آمدند. شرکت اپل و سایت یاهو از اولین رسانه‌هایی بودند که این روز را گرامی داشتند.

واژه پادکست از نام دستگاه پخش موسیقی آی‌پاد الهام گرفته شده.

پادکست با رادیو چه فرقی دارد؟

فرق پادکست با رادیو

رادیو و پادکست دو رسانه صوتی محبوب هستند، اما با تفاوت‌هایی در زمان پخش، سبک و تعامل با مخاطبان. هرکدام از این رسانه‌ها کاربردهای خاص خود را دارند و بسته به سلیقه و نیاز، می‌توانید از هر دو استفاده کنید.

شکل و زمان پخش: رادیو، برنامه‌ها را به طور زنده پخش می‌کند و شما نمی‌توانید آن‌ها را متوقف کرده و به عقب ببرید. ضمنا اگر سر ساعت موفق به شنیدنشان نشوید آن‌ها را از دست می‌دهید. ولی در مقابل پادکست‌ها قابلیت پخش در هر زمانی را دارند.

سبک: قالب پخش زنده در رادیو باعث می‌شود که برنامه‌هایی با تایم کوتاه‌تر داشته باشد اما پادکست‌ها قابلیت توسعه و تفصیل بیشتر در موضوعات را دارند. همچنین، پادکست‌ها معمولاً به صورت قسمت‌های جداگانه عرضه می‌شوند که شما می‌توانید آن‌ها را به ترتیب مورد علاقه‌تان گوش دهید.

قابلیت تعامل: در رادیو، شما به طور زنده با برنامه‌ها و میزبانان آن‌ها تعامل نمی‌کنید اما در پادکست‌ها، معمولاً بیننده‌ها می‌توانند با میزبانان و سایر شنوندگان از طریق پیام‌ها، ایمیل‌ها و رسانه‌های ارتباطی در ارتباط باشند.

در پادکست‌ پیام بازرگانی وجود ندارد و وقفه در شنیدن موضوع دلخواهتان ایجاد نمی‌شود.

پادکست فارسی

بزرگداشت روز جهانی پادکست

ایده‌های مختلفی برای بزرگداشت این روز وجود دارد. برای مثال:

می‌توانید پادکست‌هایی را که دوست دارید به اطرافیانتان معرفی کنید. حتی اطلاعاتی از آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

شیوۀ دیگر این است که به پادکست محبوبمان کمک مالی کنیم. بیشتر پادکست‌ها رایگان هستند و تولیدکنندگان آن‌ها باید خودشان هزینه‌ها را بپردازند.

می‌توانید برای خودتان پادکست بسازید. تولید پادکست با یافتن ایده جذاب شروع می‌شود.

پادکست چیست و چطور آنرا بسازیم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای جشن گرفتن در روز جهانی پادکست، گوش دادن به پادکست‌های مورد علاقه‌تان است.

می‌توانید کارگاه‌ها و آموزش‌هایی درباره تولید و ضبط پادکست برگزار کنید و به افراد کمک کنید تا با ابزارها و فنون مختلف در این حوزه آشنا شوند.

در صورت امکان، می‌توانید باخالقان پادکست‌هایی که دوستشان دارید و تحت تأثیر قرار می‌گیرید، ارتباط برقرار کنید. می‌توانید ایمیلی به آ‌ن‌ها ارسال کنید و از اثری که پادکست‌هایشان بر شما گذاشته صحبت کنید. این کار برای خالقان پادکست انگیزه ‌بخش است.

پادکست‌های معروف فارسی‌زبان

وقت آن است که چند پادکست فارسی‌ را به شما معرفی کنیم. پادکست‌ها معمولاً بر اساس موضوع دسته‌ بندی می‌شوند. گاهی یک پادکست زیرمجموعه چند موضوع است.

  1. پادکست «نیک ‌آوا» در حوزه نیکوکاری
  2. پادکست «سکه» در حوزه اقتصاد
  3. پادکست «رادیو نیست» در حوزه تاریخ
  4. پادکست «اسلوب» در حوزه فناوری
  5. پادکست «انسانک» در حوزه روان‌شناختی
  6. پادکست «فوربو» در حوزه کسب ‌وکار و بازاریابی دیجیتال
  7. پادکست «ابدیت و یک روز» در حوزه سینما
  8. پادکست «رادیو راه» در حوزه توسعه فردی
  9. پادکست «رادیو جولون» در حوزه سفر و گردشگری
  10. پادکست «فردوسی‌خوانی» در حوزه ادبیات

سخن نهایی

سعی کردیم به مناسبت روز جهانی پادکست، بیشتر درباره این رسانه صحبت کنیم. در ادامه چند پادکست فارسی مهم را به شما معرفی کردیم. البته پادکست‌های فارسی‌ زبان بیشتر از این تعداد است. می‌توانید با جست‌وجو در موضوع موردعلاقه‌تان بهترین‌ پادکست‌ها را بیابید.

راحت‌ترین راه گوش دادن به پادکست استفاده از اپلیکیشن‌ کست‌ باکس (Cast box) است.

برای بزرگداشت روز جهانی پادکست چه ایده‌ی دیگری دارید؟

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*