وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

فاصله میکروفون تا دهان چقدر باید باشد؟

فاصله میکروفون تا دهان چقدر باید باشد؟

فاصله میکروفون تا دهان چقدر باید باشد؟

داشتن صدای باکیفیت یکی از عناصر مهم در موسیقی، پادکست، خبرنگاری، خوانندگی و سخنرانی‌ها است. نوع میکروفونی که انتخاب می‌کنید، اولین عاملی است که بر کیفیت صدا تأثیر می‌گذارد. انواع سه گانه میکروفون‌ها (داینامیک- خازنی- ریبون) ویژگی‌ها و الگوهای قطبی خاص خود را دارند. برای مثال، میکروفون داینامیکی معمولاً برای ضبط صدا در محیط‌های شلوغ استفاده می‌شود درحالیکه ریبون برای اجرای استودیویی کاربرد دارد. یکی دیگر از عوامل اساسی برای داشتن کیفیت صدای بهتر، فاصله مناسب میکروفون تا دهان است. این که میکروفون را در چه فاصله و زاویه‌ای از دهان قرار دهید، تاثیر مستقیمی روی صدای ضبط شده دارد. اما فاصله میکروفون تا دهان چقدر باید باشد؟ این یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که معمولا سخنرانان، ‏مداحان و خوانندگان می‌پرسند.

این مقاله بعنوان یک راهنمای کاربردی برای افرادی که در حوزه ضبط صدا فعالیت می‌کنند یا علاقه‌مند به بهبود کیفیت صدا هستند، نوشته شده. تا ادامه مقاله همراه ما باشید.

انواع میکروفون ها

الگوی قطبی میکروفونها

چگونه فاصله میکروفون تا دهان را تعیین کنیم؟

انواع میکروفون ها

انواع میکروفون‌ موجود در بازار برای کارهای مختلفی طراحی شده‌اند. نوع میکروفون خود را باید باتوجه به محتوایی که تولید می‌کنید و یا حرفه‌ای که دارید انتخاب کنید. برخی از میکروفون‌ها یقه ای هستند، برخی دستی، بیسیم و… . نکته مهم آن است که هر یک از مدل‌ها به یکی از گروه‌های سه‌گانه تعلق دارند که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم.

اگر خواننده هستید انتخاب میکروفون مناسب خوانندگی برای هر فرد منحصر به فرد است؛ زیراکه شرایط محیط و جنس صدای فرد تاثیر مهمی در انتخاب میکروفن دارد. برای خوانندگی، فاصله‌ی میکروفون داینامیک تا دهان شما باید نزدیکتر از فاصله میکروفن خازنی تا دهانتان باشد. برای ضبط موسیقی در استودیوها، میکروفون‌های خازنی بخاطر قابلیت ضبط کوچک‌ترین جزئیات صدا انتخاب مناسبی هستند. میکروفون وکال استودیویی کامیکا STM01 یک میکروفون خازنی مناسب وکال، ضبط ساز، پادکست و تولید محتوای یوتیوب و اینستاگرام است که می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما برای وکال و ضبط ساز باشد.

فاصله میکروفون از دهان در انواع میکروفون

اگر پادکستر هستید، حتما نمی‌خواهید صدایی پر از نویز ضبط کنید. گاهی پیش می‌آید که در هنگام ضبط، صدای ماشین ها یا زنگ تلفن پروژه شما را خراب کند و مجبور می‌شوید دوباره رکورد کنید. الگوی قطبی میکروفون داینامیک طوری است که حساسیت کمی نسبت به صدای اطراف داشته و تمرکز روی صدای شماست. همچنین میکروفون های خازنی با الگوی تک جهتی، می‌توانند نویز محیط را به طور قابل قبولی ریجکت کنند و صدای بدون نویزی رکورد کنند. میکروفون USB استودیویی کامیکا COMICA STA-U1  از نوع میکروفون‌های خازنی است و با وجود خروجی USB-C جهت اتصال راحت به کامپیوتر و موبایل‌های تایپ سی طراحی شده. همچنین دارای یک پاپ فیلتر داخلی است که به شما امکان می‌دهد صدایی شفاف و بدون نویز رکورد کنید.

پس برای یک انتخاب خوب میکروفن، باید انواع و کاربرد آن‌ها را بشناسید:

داینامیک

میکروفون‌های پر قدرتی برای اجرای زنده و ضبط ساز هستند. به دلیل حساسیت کمی که دارند، مناسب فضاهای شلوغ مانند کنسرت می‌باشند.

ریبون

ریبون از نوع میکروفون‌های بسیار حساس هستند که برای ضبط وکال در استودیو استفاده می‌شوند. اگر فردی هستید که می‌خواهید ریزترین جزئیات صدا را ضبط کنید، این مدل مناسب‌ترین گزینه برای شما است.

کاندنسر یا خازنی

برای میکروفون‌های استودیویی، یقه ای، دستی، شاتگان و میکروفون داخلی موبایل استفاده می‌شوند. مدل کاندنسر مقاومت بیشتری نسبت به مدل ریبون و حساسیت بهتری نسبت به مدل داینامیک دارد.

allPatterns فاصله میکروفون تا دهان چقدر باید باشد؟

الگوی قطبی میکروفونها

اکنون که با انواع میکروفون ها آشنا شدید حتما می‌دانید که میکروفون‌ها با توجه به الگوی قطبی‌ای که دارند، دریافت صدای متفاوتی دارند. مثلا اگر خبرنگار هستید ممکن است در جلسات، کنفرانس‌‌ها حضور یابید تا بتوانید ماجرای آن واقعه را برای مردم بازگو کنید. چنین موقعیت‌هایی پراز صدای محیطی است و موبایل هم نمی‌تواند صدای بدون نویز ضبط کند. مجبور می‌شوید از نرم افزارهای ادیت صدا استفاده کنید و زمان زیادی را برای داشتن خروجی باکیفیت و بدون نویز صرف کنید. اگر داشتن خروجی حرفه‌ای برای شما اهمیت دارد، می‌توانید به سراغ میکروفون مناسب خبرنگاری بروید. برای داشتن انتخابی درست، بعنوان نماینده رسمی کامیکا در ایران بشما میکروفون دستی کامیکا COMICA HRM-S را معرفی می‌کنیم. این مدل به علت داشتن الگوی قطبی کاردیویدی، در شلوغ‌ترین مکان‌ها نیز صدای مزاحم اطراف را رکورد نمی‌کند. دراین صورت صدای باکیفیت (با میکروفون) و تصویر (با موبایل) را باهم دارید.

ممکن است سوال بپرسید الگوهای قطبی دقیقا چگونه هستند؟

الگوی قطبی تمام جهتی

 الگویی است که باعث می‌شود میکروفون از هر جهت نسبت به صداها حساسیت داشته باشد و بتواند از تمامی جهات، صداها را دریافت کند.

الگوی قطبی دوجهتی

دریافت صدای این الگوی قطبی از مقابل ( سمت جلو)  و پشت (سمت عقب) دیافراگم می‌باشد.

الگوی قطبی کاردیوید

 تمرکز اصلی در این الگو، روی دریافت صدا تنها از منابعی است که در جلوی میکروفون هستند.

الگوی قطبی سوپرکاردیوید و هایپرکاردیوید

در این دو الگو، تمرکز روی دریافت صدا از جلوی میکروفون بوده و صداهایی که در اطراف و پشت میکروفون هستند، کم‌تر دریافت می‌شوند.

What should be the distance between the microphone and the mouth فاصله میکروفون تا دهان چقدر باید باشد؟

چگونه فاصله میکروفون تا دهان را تعیین کنیم؟

زاویه قرارگیری میکروفون نسبت به دهان نیز تأثیر مستقیمی بر کیفیت صدا دارد و می‌تواند وضوح صدا را افزایش دهد. یافتن بهترین فاصله میکروفن تا دهان، بستگی به نوع میکروفون و الگوی آن دارد. این فاصله اگر خیلی دور باشد صدای محیط بر صدای شما غلبه می‌کند و صدا با نویز ضبط می‌شود. در فاصله مناسب، صدای شما کیفیت قابل قبولی دارد. معمولا فاصله ایده آل میکروفون  در فاصله حدودی 15 تا 30 سانتیمتر از منبع صداست.

یکی از کارهایی که افراد فاصله دهان تا میکروفون را اندازه گیری می‌کنند، استفاده از خط کش است. ‏اما در ادامه به راهکارهای بهتر می‌پردازیم:

تست و آزمایش: با قرار دادن میکروفون در فاصله 15 تا 30 سانتیمتر از دهان خود یک ضبط صدا انجام دهید. گوش دهید و بررسی کنید که آیا صدای شما واضح است یا خیر. سپس فاصله را تغییر داده و آزمایش را تکرار کنید تا بهترین کیفیت صدا را بیابید.

تجربه و مشاوره: تجربه افراد می‌تواند به شما کمک کند. اگر امکانش را دارید، با افرادی که تجربه در ضبط صدا یا فروش میکروفون دارند مشورت کنید و نظرات آن‌ها را در مورد فاصله میکروفون تا دهان بشنوید. برای مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 09927111678 تماس بگیرید.

مطالعه دفترچه راهنمای میکروفون: برخی از تولیدکنندگان میکروفن توضیحاتی را در ارتباط با فاصله مناسب تا میکروفن ارائه می‌دهند. می‌توانید آن را به دقت مطالعه کنید.

حجم صدا و نفس شما: اگر فردی هستید که به طور طبیعی صدای بلندی دارید، با دور شدن از میکروفون، می‌توانید صدای بهتری ضبط کنید. برعکس این موضوع هم صادق است. اگر به طور طبیعی صدای آرامی دارید، به میکروفون نزدیک‌تر شوید.

بیشتر بخوانید: روش های میکروفون گذاری برای ضبط انواع ساز های زهی در استودیو و خانه

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی علمی فاصله مناسب میکروفون تا دهان در ضبط صدا پرداختیم. تشخیص اینکه فاصله دهان تا میکروفون چقدر باید باشد به المان‌های زیادی مثل جنس صدا، حجم صدا، نوع میکروفون و اکوستیک بودن محیط بستگی دارد. برای به دست آوردن صدای با کیفیت، می‌توانید از میکروفون با الگوی قطبی مناسب کارتان استفاده کنید و آن را در زاویه‌ای مناسب قرار دهید که صدا را به طور دقیق و شفاف ضبط کند. اگر با میکروفون کاندنسر وکال رکورد می‌کنید، بهتر است آن را در فاصله 30 تا 50 سانتیمتری از دهان خود قرار دهید. اگر پادکسترید میکروفونتان را در فاصله 15 تا 30 سانتیمتری خود بگذارید.

ما با مشاوره تخصصی و رایگان در کنار شما هستیم تا اولین انتخابتان بهترین انتخاب باشد.

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*