وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

8 نکته انتخاب میکروفن برای ضبط صدا در خانه

8 نکته انتخاب میکروفن برای ضبط صدا در خانه

ضبط صدا در خانه یا در استودیو؟ اگر می‌خواهید مانند بسیاری از خوانندگان و گویندگان، با هزینه و امکانات حداقلی،‌ صدای خود را بخوبی ضبط کنید، این مقاله برای شماست. مطمئناً استودیو بعنوان یک فضای اختصاصی و آکوستیک، برای ضبط صدای باکیفیت بهترین گزینه است اما به این معنی نیست که نمی‌توانید در خانه صدا ضبط کنید. در این مقاله قدم به قدم جلو می‌رویم و توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید بخشی از دفتر کار یا منزل خود را به یک استودیو کوچک ضبط صدا تبدیل کنید. برای شروع قبل از هر چیز به یک میکروفون باکیفیت نیاز دارید؛ برای همین با انتخاب میکروفن برای ضبط صدا در خانه شروع می‌کنیم.

برند کامیکا

1- یک میکروفن مناسب ضبط صدا انتخاب کنید

مهم‌ترین سوال این است که هدفتان چیست؟ می‌دانید که میکروفن‌ها هرکدام برای کار خاصی طراحی شده‌اند و مهم‌ترین نکته این است که چه کاربردی مدنظرتان است. با این که می‌توانید کیفیت صدا را به کمک نرم‌افزارهای مختلف بالا ببرید؛ اما اصولی‌ترین روش این است که ابتدا واضح‌ترین صدای ممکن را ضبط کنید. میکروفون‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که برای ضبط خانگی نیاز دارید تا بتوانید صدایی واضح و بدون نویز ضبط کنید.

2-نوع میکروفون خود را انتخاب کنید

هرچند عوامل بسیار زیادی در کیفیت صدا تاثیر می‌گذارند اما میکروفون‌ اولین چیزیست که هنگام ضبط صدا، به ذهنتان می‌آید. میکروفن ها را به سه نوع داینامیک، ریبون و کاندنسر تقسیم می‌کنند.

-داینامیک: میکروفون‌های پر قدرتی برای استودیو هستند. به دلیل حساسیت کمی که دارند، مناسب فضاهای شلوغ مانند اجرای زنده می‌باشند.

-ریبون: اگر می‌خواهید ریزترین جزئیات صدا را ضبط کنید، این نوع مناسب‌ترین گزینه است.

-کاندنسر یا خازنی: مقاومت بیشتری نسبت به مدل ریبون و حساسیت بهتری نسبت به مدل داینامیک دارد.

اکنون نوبت انتخاب سیمی یا بیسیم بودن میکروفونتان است. مثلا اگر محتوای ویدویی تولید می‌کنید و ترجیح می‌دهید میکروفون دیده نشود، میکروفن بیسیم را انتخاب کنید.

راهنمای خرید میکروفن

3-به موقعیت قرارگیری میکروفون دقت کنید

تنظیم درست فاصله منبع صوتی تا میکروفون یک قانون مهم است که باید رعایت شود. بسته به آنچه ضبط می‌کنید، می‌توانید با فاصله‌های مختلفی ضبط را امتحان کنید. مثلا اگر به آرامی آواز می‌خوانید سعی کنید به میکروفون نزدیک شوید و یا اگر با صدای بلند آواز می‌خوانید، کمی از میکروفن فاصله بگیرید.

راه بهتر، شناخت الگوی قطبی میکروفن هاست. الگوی قطبی برای مشخص کردن نحوه‌ی دریافت صدا توسط میکروفن می‌باشد. این به شما کمک می‌کند میکروفنی انتخاب کنید که برایتان مناسب‌تر است. الگوهای قطبی میکروفن به سه نوع تمام جهتی، دوجهتی و کاردیوید تقسیم می‌شوند.

تمام جهتی: این قابلیت را به میکروفون می‌دهد که از تمامیجهات  صداهای اطراف را دریافت کند.

دوجهتی: دریافت صدای این الگوی قطبی از سمت جلو  و  سمت عقب دیافراگم می‌باشد.

کاردیوید: این الگوی قطبی بیشترین حساسیت را به صدایی که از جلو می آید دارد. صدای پشت میکروفون حذف می‌شود و صداهای اطراف با شدت کم‌تری ضبط می‌شوند.

4- مکان مناسبی برای ضبط صدا انتخاب کنید

انتخاب میکروفن برای ضبط صدا در خانه

این که کجا ضبط می‌کنید اهمیت بالایی ندارد؛ اهمیت در بخشی است که نباید صدای مزاحمی در محیط مد نظر شما وجود داشته باشد. بنابراین انتخاب محیط ساکت و سپس آکوستیک کردن آن را می‌توان جزو مهم ترین نکات ضبط صدا دانست. فضاهایی که اکو و پژواک زیادی در آن‌ها ایجاد می‌شود، مانند حمام یا سالن خالی، جای مناسبی برای ضبط صدا نیستند. راه ساده برای آزمایش اکوی محیط «تست کف زدن» است. کافی است چند بار دست بزنید و ببینید آیا صدای آن اکو می‌شود یا نه. هر چه بازتاب‌های کم‌تری به گوشتان برسد، فضای ضبط صدا مناسب‌تر است.

5-اطراف میکروفون را عایق کنید

تمام صداهای اطراف حتی صداهایی که به سختی شنیده می‌شوند، روی کیفیت صدای ضبط‌ شده تاثیر می‌گذارند. بنابراین بهترین کار عایق کردن اطراف میکروفن است. دیوارهای استودیوهای ضبط اغلب با فومی که دارای حفره‌ها و برجستگی‌هایی هستند، پوشانده می‌شوند که فضای ضبط را کاملا ساکت می‌کنند. پنل‌های آکوستیک نسبتاً ارزان هستند، اما اگر تازه شروع به کار کرده‌اید استفاده از آن‌ها ضروری نیست. می‌توانید با پتو و استفاده از پارچه‌های دورریختی، فوم شانه تخم مرغی، از اکوی اتاق کم کنید. نصب پنل‌های آکوستیک در اتاق‌های بزرگ نیاز به طرح و نقشه دارد، اگر دسترسی به افراد متخصص ندارید، بهتر است به سراغ پیشنهاد بعدی بروید.

اتاق آکوستیک

-ساخت آکوستیک باکس

جعبه‌ای است که داخل آن را با پنل‌های آکوستیک پوشانده‌اند و میکروفون داخل آن قرار می‌گیرد. موقع ضبط صدا کافی است سرتان را کمی به داخل جعبه ببرید و صدا را ضبط کنید. از یک کارتن یا جعبه چوبی یا حتی کمد می‌توانید برای ساخت آکوستیک باکس استفاده کنید. ابعاد آن اگر در حدی باشد که میکروفون در آن جا شود کافی است.

اگر در خانه کمد لباس بزرگی دارید که یک نفر می‌تواند داخل آن بنشیند، این فضا به دلیل سکوت اطرافش و امکان پوشاندن دیواره‌ها با پارچه یا شانه تخم‌مرغ، یک فضای اکوستیک مناسب است.

آموزش ساخت اتاق آکوستیک

 6-از یک پایه میکروفن برای ضبط صدا در خانه استفاده کنید

از آنجا که هنگام ضبط کاملاً ساکن نخواهید ماند، هوشمندانه‌ است که از پایه‌ای مناسب برای ضبط کردن صدای خود استفاده کنید. اما شاید نخواهید برای پایه میکروفون هزینه جدا بپردازید. چاره چیست؟

میکروفون USB استودیویی کامیکا STA-U2D با استند رومیزی

میکروفن STA-U2D با پایه‌ی ضربه‌گیر ارائه شده که به تعادل میکروفن کمک می‌کند و از ورود نویز به میکروفون جلوگیری می‌کند.

در ساخت استودیوی خانگی حتما نویز محیط یکی از دغدغه‌های شماست. بهترین میکروفون ها برای شرایط شلوغ و پر از نویز، میکروفون‌هایی هستند که الگوی قطبی کاردیوید دارند. کپسول استفاده شده در میکروفن STA-U2D کاردیوید است که براحتی نویز محیط را حذف می‌کند. میکروفون USB استودیویی کامیکا COMICA STA-U2D  بدون نیاز به کارت صدا و پایه، بهترین گزینه برای شماست.

7-یک پاپ فیلتر تهیه کنید

پاپ فیلترها را حتما تا به حال دیده‌اید. به ابزاری که بین دهان و میکروفن قرار می‌گیرد، پاپ فیلتر گفته می‌شود. اگر می‌خواهید از ضبط شدن صدای تنفس و حروف انفجاری مانند “پ” یا “ت” درون میکروفونتان خودداری کنید، باید از پاپ فیلتر استفاده کنید. همچنین، مانع از نفوذ رطوبت به داخل میکروفون می‌شود که به بیشتر شدن عمر میکروفونتان کمک می‌کند.

میکروفون USB استودیویی کامیکا COMICA STA-U1 بدون نیاز به پاپ فیلتر

میکروفون های خازنی با الگوی تک جهتی، می‌توانند نویز محیط را به طور قابل قبولی ریجکت کنند. میکروفون STA-U1 از نوع میکروفون‌های خازنی است. همچنین دارای یک پاپ فیلتر داخلی است که نیازی به تهیه پاپ فیلتر جدا نخواهید داشت و به شما امکان می‌دهد صدایی شفاف و بدون نویز رکورد کنید.

8-از نرم افزارهای ویرایش صدا استفاده کنید

صدایی را در واتساپ و سپس همان صدا را در اینستاگرام به صورت پیام صوتی ضبط کنید. متوجه تفاوت کیفیت این دو فایل صوتی می‌شوید. مگر غیر از این است که از میکروفون گوشی و صدای ثابت استفاده کردید؟ چرا خروجی متفاوتی گرفتید؟ موضوع این است که هر نرم‌افزاری برای ضبط صدا تنظیمات خاص خود را دارد و حتی احتمال دارد افکت‌های خاصی را ناخواسته روی صدا بیاندازد. بهتر است در ابتدا از نرم‌افزار مناسب استفاده کنید. یکی از شناخته‌شده‌ترین و ساده‌ترین نرم افزارهای ضبط صدا Audacity است. این برنامه رایگان است و می‌توانید از آن برای ضبط، ویرایش و خروجی گرفتن فایل‌های صوتی استفاده کنید. همچنین برای Mac وPC در دسترس است.

* اگرچه نرم افزار ویرایش صدا می‌تواند برخی موارد را برطرف کند اما قطعا رکورد با یک میکروفون باکیفیت اهمیت بیشتری دارد. برای نویزگیری و ادیت صدا  نیاز به زمان بیشتری دارید. پس تاکید می‌کنیم که در انتخاب میکروفن برای ضبط صدا در خانه دقت کنید. می‌توانید از بهین مدیا مشاوره تخصصی و کاربردی بگیرید تا انتخاب درستی داشته باشید.

میکروفون دستی کامیکا COMICA HRM-S

برای شنونده هیچ چیز آزاردهنده‌تر از نویز نیست. محیط شلوغ، سد راه تولید محتوا است؛ اما میکروفون HRM-S به علت داشتن الگوی قطبی کاردیوید، در شلوغ‌ترین مکان‌ها نیز صدای مزاحم اطراف را دریافت نمی‌کند. دراین صورت هم صدای باکیفیت دارید و هم نیازی به صرف زمان اضافه برای ادیت ندارید.

سخن نهایی

در این مقاله به معرفی نکات ضبط صدا و انتخاب میکروفن برای ضبط صدا در خانه پرداختیم و بهترین و راحت‌ترین تکنیک را پیش روی شما قرار دهیم. اگر از روش‌های ذکر شده کمک بگیرید، نیازی به داشتن استودیوی گران قیمت ندارید. مطمئن باشید با اجرای این نکات و پشتکار، می‌‌توانید در استودیو خانگی یا پشت میز کارتان محتواهای صوتی با کیفیتی عالی ضبط کنید. اگر صدایی که بار اول ضبط کردید صدای دلخواهتان نبود ناامید نشوید. عوامل موثر را بررسی کنید؛ با چند بار آزمون و خطا در تغییر حالت نشستن، تغییر فاصله از میکروفون یا بالا و پایین بردن شدت صدایتان می‌توانید بهترین حالتِ هر کدام را پیدا کنید.

موفق باشید

5/5 - (1 امتیاز)

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*