وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

لرزه گیر میکروفن یا شاک مانت چیست؟

لرزه گیر میکروفن یا شاک مانت چیست؟

استفاده از لرزه گیر از خراب شدن صدای پروژه شما جلوگیری می‌کند. لرزه گیر با اسم های شاک مانت، پایه عنکبوتی (spider mount) یا معلق کننده الاستیک (elastic suspension) و شاکمونت شناخته می‌شود که کمک می‌کند صدا بدون نویز‌ ضبط شود.‏ میکروفون‌های استودیویی در مقایسه با میکروفن داینامیک، نسبت به لرزش و ضربه‌ها حساسیت بالاتری دارند، بدون لرزه گیر میکروفون حتی با کوچک‌ترین لمس میکروفون، صدای ‏غیرضروری را دریافت و پخش کند. بنابراین نویزها و ارتعاشات نباید با صدایی که شما می‌خواهید ضبط کنید تداخل پیدا کند. امروزه برخی از میکروفون ها دارای لرزه گیر داخلی هستند، اما وجود یک لرزه گیر خارجی در ضبط صدای باکیفیت، موثرتر است.

لرزه گیر میکروفون شاتگان کامیکا

لرزه گیر میکروفون شاتگان کامیکا CVM-VM20

انواع لرزه گیر میکروفن:

لرزه گیر انواع مختلفی دارد، می‌تواند به صورت پایه‌ای ثابت باشد یا اینکه به صورت کشی که میکروفون را در هوا معلق نگه می‌دارد. برای هر میکروفن با توجه به وزن و فرم بدنه، شاک مونت متفاوتی طراحی می‌شود که میکروفن بتواند به خوبی در لرزه گیر قرار بگیرد. به همین دلیل تولیدکنندگان، یک شاکمونت اختصاصی برای میکروفون خود ارائه می‌دهند.

اگر دنبال یک وسیله یدکی برای میکروفون خود هستید که در هنگام گم شدن یا شکسته شدن شاکمانت، از آن استفاده کنید، گلویی میکروفون انتخاب خوبی است. هرچند بخاطر جنس پلاستیکی، شاکمانت ها معمولا براحتی شکسته نمی‌شوند ولی تهیه گلویی میکروفون بعنوان گزینه دوم، پیشنهاد مناسبی است.

گلویی میکروفون

گلویی میکروفون

شاک مانت میکروفون برای چه مواردی استفاده می شود؟

اولین دلیلی که نیاز به شاک مانت دارید بسیار ساده است؛ می‌توانید میکروفون خود را روی پایه میکروفون یا بازوی بوم نصب کنید. بعد از نصب، میکروفون را داخل لرزه گیر قرار دهید و میکروفن را فیکس کنید. به همین راحتی! شاک مونت مانند عایقی عمل می‌کند تا از میکروفون شما در برابر لرزش هایی که از بازوی بوم یا پایه میکروفون عبور می‌کند محافظت کند. این لرزش‌ها می‌توانند باعث تداخل در ضبط شما شوند و کیفیت کلی صدای شما را کاهش دهند. دلیل مهم و ساده‌ی بعدی این است که شاکمونت، در عین حال که میکروفون را در جای خود نگه می‌دارد، آن را از پایه یا بومی که به آن متصل است جدا می‌کند.

گیر STM01 لرزه گیر میکروفن یا شاک مانت چیست؟

لرزه گیر میکروفون استودیویی

آیا می‎‌توان از فیلتر لوکات بجای شاک مانت استفاده کرد؟

استفاده از فیلتر Low-Cut تنها تا جایی کاربردی است که نویزهای ناخواسته، صدای خیلی بلندی نداشته باشند. برای مثال اگر خواننده تصادفا ضربه ای به پایه ی میکروفون استودیویی بزند، لرزه ی ایجاد شده ممکن است انرژی زیادی داشته باشد، در چنین موقعیتی از فیلتر Low-Cut  کاری ساخته نیست؛ زیرا علاوه بر دیستورت شدن فرکانس های پایین، صدای خروجی نیز بی کیفیت می‌شود. از این رو، لرزه گیر میکروفون برای جلوگیری از اینگونه آسیب های صوتی بسیار مطمئن‌تر است. این وسیله میکروفون را از هر ارتعاشی که می‌تواند بعنوان نویز فرکانس پایین تلقی شود در امان نگه می دارد و صدای حاصل از ضربه خواننده به پایه میکروفون را به حداقل می‌رساند. پس بطور کلی لرزه گیر میکروفون هر نوع شوک و ضربه ای را دفع می‌کند.

Low Cut Filter: تنظیماتی است که بر روی فرکانس ها صورت می گیرد، به این مفهوم که فرکانس ها بالا (های رنج) نگه داشته می شوند و بقیه فرکانس های پایین حذف می شوند.

سخن پایانی:

میکروفون صداهایی را که ممکن است در حین ضبط بوجود بیاید (مانند جابجا شدن روی پایه) دریافت می‌کند. یک لرزه گیر میکروفون مانند ‏فیلتری عمل می‌کند که میزان صداهای اضافی را در ضبط شما کاهش و کیفیت ضبط صدا را افزایش می‌دهد (به خصوص اگر از ‏میکروفون با کیفیت پایین استفاده می‌کنید). داشتن شاک مانت این اطمینان را به شما می دهد که هر حرکتی را که ممکن است با عملکرد میکروفون شما تداخل داشته باشد دفع می‌شود.

 ما در این مقاله توضیح دادیم که شاک مونت چگونه کار می‌کند، برخی از مزایای استفاده از آن را برایتان بررسی کردیم. برای انتخاب میکروفون باکیفیت و مناسب شغلتان، از مشاوره تخصصی و رایگان ما استفاده کنید.

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*