وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
ضمن تبریک سال نو. به دلیل حجم بالای مرسولات، ارسال سفارشات خارج از تهران، بعد از تعطیلات نوروز انجام می‌گیرد.

تفاوت میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک

1 1 تفاوت میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک

برای ضبط صدای خوب و درست، انتخاب میکروفون مناسب بسیار مهم است. اگر میکروفون شما صدا را به صورتی واضح و دقیق دریافت نکند، در مرحله پُست پروداکشن، حتی بهترین مهندس میکس هم نمی‌تواند آنچه شما می‌خواهید را به صدا بازگرداند. با انتخاب میکروفون صحیح، می‌توانید صدای خوب و مناسب منظورتان را ضبط کنید. میکروفون‌ها صدا را به انرژی الکتریکی یا به سیگنال تبدیل می‌کنند. انواع متفاوت میکروفون، این کار را به روش‌های متفاوت انجام می‌دهند و ممکن است که مطالعه انواع میکروفون‌، به سال‌ها زمان نیاز داشته باشد؛ در واقع کسانی هستند که این وقت را صرف می‌کنند، ولی امروزه اکثر میکروفون‌ها به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند: کاندنسر و داینامیک.

کاندنسر

کاندنسر

مناسب: وکال‌های پر از جزئیات، دریافت فرکانس‌های بالا و استفاده در استودیو

میکروفون‌های کاندنسر (یا کاپاسیتور) معمولاً در استودیو ها برای دریافت صدا با جزئیات بسیار بالا و دقت زیاد به کار گرفته می‌شوند. این عمل توسط یک پرده حساس به نام دیافراگم صورت می‌پذیرد که روی یک صفحه معلق است. صدا به دیافراگم برخورد می‌کند و به نسبت شدت‌ صدا، دیافراگم حرکت می‌کند. این حرکت در داخل میکروفون به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

میکروفون‌های کاندنسر بسیار حساس هستند و صداهای بسیار جزئی، می‌توانند دیافراگم را در آنها به حرکت درآورند. کاندنسرها با برق ولتاژ پایین (معمولاً ۴۸ ولت)، معروف به فانتوم پاور راه‌اندازی می‌شوند تا خروجی قوی ارائه کنند. این شاخصه بسیار مطلوب است؛ چرا که دیگر نیازی نیست به سیگنال توسط پری‌امپ گین زیادی بدهید تا به قدرت کافی دست یابد. اگر از یک میکروفون اشتباه با خروجی ناکافی استفاده کنید، سیگنال حاصله احتمالاً نیاز به تقویت زیاد توسط پری‌امپ خواهد داشت. اکثر پری‌امپ‌های رده‌پایین، توان اعمال گین لازم را ندارند و یا با بالا بردن گین، نویز زیادی به سیگنال می‌افزایند. میکروفون‌های کاندنسر این مشکل را از میان برمی‌دارند.

می‌توان گفت میکروفون‌های کاندنسر مثل ذره‌بین برای صدا عمل می‌کنند و تمام ظرایف صدا را درشت می‌کنند؛ بنابراین برای ضبط وکال‌های ملایم و پر از جزئیات بسیار مناسب هستند، ولی برای ضبط اسنیر درام، نه. برای ضبط اسنیر درام که شدت صدای بالایی دارد، بهتر است از میکروفون‌های داینامیک استفاده شود.

داینامیک

داینامیک

مناسب: وکال‌های پرقدرت، ضبط صداهای قوی و استفاده در اجرای زنده

بهترین عملکرد میکروفون‌های داینامیک، دریافت صداهای بلند و پرشدت است. برخلاف میکروفون‌های کاندنسر، در مدل‌های داینامیک، برای تبدیل حرکت حاصله از لرزش دیافراگم به انرژی الکتریکی، از یک سیم‌پیچ استفاده می‌شود. خروجی میکروفون‌های داینامیک از خروجی کاندنسرها بسیار کمتر است. این شاخصه، در مواقعی که سیگنال دریافتی به خودی خود بسیار قدرتمند است، سودمند است.

میکروفون‌های داینامیک بسیار قابل‌اعتماد و بادوام هستند. آنها نیازی به باطری یا منبع تغذیه خارجی ندارند و قیمتشان به نسبت میکروفون‌های کاندنسر، بسیار پایین‌تر است. قدرت خروجی داینامیک‌ها، به اندازه کافی بالا هست که با اکثر ورودی‌های میکروفون و با نسبت سیگنال به نویز ایده‌آل کار کنند. این میکروفون‌ها، بسیار کمتر به تعمیر و نگهداری نیاز دارند و با کمی مراقبت، سال‌ها به‌خوبی کار خواهند کرد.

در کنار میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک، انواع دیگری از میکروفون‌ها نیز برای انجام کارهای مختلف وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توان به میکروفون‌های کربنی (carbon microphone) اشاره کرد که در گذشته در تلفن‌ها به کار گرفته می‌شد. یا مثلاً میکروفون‌های ریبون (ribbon microphone) که از یک نوار فلزی نازک معلق در میدان مغناطیسی برای تولید سیگنال بهره می‌برند و بسیار آسیب‌پذیر و گران‌قیمت هستند. همچنین، میکروفون‌‌های گوناگون، دارای الگوهای قطبی مختلف یا حساسیت‌‌های متفاوت به زاویه صدا هستند. این فاکتور نیز در انتخاب میکروفون بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم که در مقاله‌ای دیگر، به آن بپردازیم.

منبع: گیتار ایران

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*