وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

دانستنی‌هایی در مورد میکروفون‌ دوربین‌ های DSLR

دانستنی‌هایی در مورد میکروفون‌ دوربین‌ های DSLR

اگر تولید کننده محتوای صوتی و تصویری، مستندساز، پادکستر هستید و یا صدای ساز ضبط می‌کنید، حتما به کیفیت صدای ضبط شده اهمیت می‌دهید. هم‌چنین احتمالا همیشه از تجهیزات حرفه‌ای مانند دوربین DSLR استفاده می‌کنید. دوربین‌ها اغلب طوری طراحی شده‌اند که بهترین نتیجه‌ ممکن در تصویربرداری و فیلم‌برداری را به شما بدهند ولی تضمینی وجود ندارد که کیفیت صدا به همان اندازه مطلوب باشد. میکروفون دوربین DSLR (میکروفون داخلی) نویز محیط را دریافت می‌کند و برای ضبط صدای باکیفیت، توصیه نمی‌شود. صدا بخش مهمی در یک ویدیو است و در صورتی که بخواهید تنها از صدای میکروفون دوربین استفاده کنید، خروجی کار شما حرفه‌ای نمی‌شود. بهترین گزینه برای شما استفاده از میکروفون شاتگان است که  صدا را از رو به رو دریافت می‌کند و صداهای اطراف را رد می‌کند. پس صدای واضح تری به شما می‌دهد و با آن می‌توانید کار فیلم‌بردار و صدابردار را همزمان به دست بگیرید.‌‌‌‌ قبل از هر چیز به تفاوت بین میکروفون داخلی دوربین و میکروفون شاتگان می‌پردازیم:

میکروفون داخلی دوربین DSLR

همان‌طور که اشاره شد، میکروفون‌‌های داخلی دوربین DSLR یک ابزار حرفه‌ای به شمار نمی‌روند. کیفیت صدایی که میکروفون دوربین DSLR به شما می‌دهد برای شما که خواستار بهترین نتیجه هستید، مطلوب نخواهد بود. هم‌چنین با میکروفون داخلی دوربین‌ها نمی‌توانید حجم صدا را تنظیم کنید. اگر بخواهید از دوربین فاصله بگیرید و ویدیو ضبط کنید با میکروفون داخلی دوربین این امکان را ندارید زیرا تا برد نسبتاً کمی صدای محیط اطراف را ضبط می‌کند.

راه حل: استفاده از میکروفون شات‌ گان دوربین، یک پیشنهاد حرفه‌ای برای ضبط ویدیو با دوربین‌های DSLR است. افرادی مثل شما که خروجی کار حرفه‌ای برایشان الویت است، صدا (با میکروفون خارجی) و تصویر را جداگانه ضبط می‌کنند و درنهایت، صدای ضبط شده با شاتگان را جایگزین صدای دوربین میکنند. از آن‌جا که شاتگان‌ها صدا را از روبرو ضبط می‌کنند، برای جداسازی صدایی که می‌خواهید ضبط کنید عملکرد فوق‌العاده‌ای خواهند داشت.

میکروفون شاتگان

میکروفون شاتگان دوربین

یکی از مهمترین کاربردهای میکرفون شاتگان، استفاده بر روی دوربین است که صدای باکیفیتی نسبت به میکروفون داخلی دوربین ضبط کند.

احتمالا در لوکیشن‌های فیلم‌برداری دیده‌اید که صدابردار، میکروفون گان را که از بوم آویزان است، بالای سر بازیگر و خارج از قاب تلویزیون نگه می‌دارد. میکروفون های شاتگان صدا را دقیقا از روبروی خود دریافت می‌کنند و صداهای کنار و عقب را رد می‌کنند. به همین دلیل مهم است که میکروفن تا آن‌جا که ممکن است به سوژه نزدیک باشد. قرار گرفتن میکروفون در بالای سوژه (کم‌تر از نیم‌متر) باعث می‌شود تا صدای واضح‌تری بشنوید. سنسور این میکروفن لوله‌ای شکل در انتهای آن قرار گرفته تا نویز کم‌تری را از محیط دریافت کند. از میکروفن ‌های شات‌گان بصورت اتصال به بوم صدابرداری و یا با نصب مستقیم روی دوربین خود می‌توانید استفاده کنید.

بدلیل شباهت استوانه‌ای شکل این میکروفون‌ها با لوله‌های تفنگ و تمرکز روی سوژه از روبرو برای ضبط صدا، از نام شاتگان برای این مدل میکروفون استفاده می‌شود.

انواع میکروفون شات‌گان

از نظر ساختاری، میکروفون‌های شات‌گان به دو دسته شات‌گان کوتاه (مینی ‌گان) و شات‌گان بلند (لانگ‌ گان) تقسیم می‌شوند. اگر بخواهید در فضای باز صدای آمبیانس ضبط کنید یا در فضای بسته و محیط آکوستیک ویدئو بگیرید می‌توانید از شاتگان ها استفاده کنید. این دسته از میکروفون‌ها برای اتصال به دوربین جک 5/3 میلی‌متری دارند زیرا دوربین‌ها اکثراً دارای درگاه جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال میکروفون هستند. شاتگان ها با کابل تبدیل و یا تغییر کابل (دوربینی به موبایلی) به موبایل وصل می‌شوند. بعضی از شاتگان ها نیز مخصوص موبایل طراحی شده و آیفونی یا تایپ ‌سی هستند.

میکروفون مینی گان

شات‌گان‌های کوتاه را می‌توانید روی دوربین نصب کنید. مینی گان معمولی حدود 10 سانتی‌متر است و شاید هنگام نصب روی کفشک دوربین‌های کوچک با مشکل تعادل روبرو شوید. بنابراین هنگام انتخاب میکروفن مینی گان به سایز دوربینتان توجه کنید. کافی است میکروفون را به طرف سوژه قرار دهید تا صدایی با کیفیت دریافت و به دوربین شما منتقل کند. در استفاده از مینی گان ها نیاز نیست میکروفون را بالای سوژه نگه دارید فقط لازم است میکروفون روبروی سوژه قرار بگیرد.

میکروفون لانگ گان

اگر سوژه شما ثابت نباشد (مانند بازیگرها) در این حالت باید میکروفون را از دوربین جدا کنید و به آن نزدیک کنید که بهتر است از میکروفون لانگ گان استفاده کنید. شاتگان ها هرچه دارای طول بلندتری باشند، می‌توانند جزئیات صدای بیشتری را ضبط کنند. شات‌گان‌های بلند بیشتر در ساخت فیلم‌های سینمایی و مستند‌های حیات وحش استفاده شده و جدا از دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میکروفون دوربین DSLR

انواع الگوهای قطبی میکروفون شاتگان دوربین

الگوی قطبی (Polar Pattern)

هنگامی که درباره جهت دریافت صدا در میکروفون‌ها صحبت می‌شود باید به الگوی دریافت صدا یا الگوی قطبی اشاره شود. به این معنی که میکروفون صدا را از چه جهاتی ضبط می‌کند. الگوی قطبی یک میکروفون نشان دهنده حساسیت میکروفون در دریافت صدا از جهات مختلف نسبت به منبع صدا می‌باشد.

سوپرکاردیوید: یک الگوی باریک است که صدا را از روبرو دریافت کرده و باقی صداها را رد می‌کند.

هایپرکاردیوید: شبیه سوپرکاردیوید است با این تفاوت که الگوی باریک‌تری دارد و از پشت میکروفون هم کمی صدا را دریافت می‌کند.

اولترا کاردیوید: باریک ترین الگو است و برای همین برای استفاده در بوم صدا مناسب نیست.

 

 

معرفی بهترین میکروفون های شاتگان

کیفیت صدای استودیویی با میکروفون شاتگان کامیکا COMICA CVM-VM20

میکروفون شاتگان CVM-VM20  برای پادکست، تولید محتوای یوتیوب، ضبط ساز و رکورد صدا، بهترین گزینه است چراکه کیفیت صدای استودیویی به شما می‌دهد و برای اتصال به موبایل و دوربین نیازی به تهیه کارت صدا ندارید. این میکروفون دارای گین کنترل (تنظیم مقدار ورودی صدا) است. بنابراین مجبور نیستید برای از بین بردن نویز صدا در حین تدوین بصورت نرم افزاری گین را کم کنید. در محیط آکوستیک نیز می‌توانید با بالا بردن گین، جزئیات صدای بیشتری دریافت کنید. اگر می‌خواهید ویدیوی موکبانگ ضبط کنید نیاز دارید از میکروفون شاتگان قوی استفاده کنید تا صدای واضح تر و با جزییات بیشتری به گوش مخاطب برسانید. این مدل کار شما را بخوبی راه می‌اندازد.

میکروفون شاتگان کامیکا COMICA Traxshot با قابلیت ضبط صدا در 4 حالت مختلف

این میکروفون یک میکروفون همه کاره برای صدابرداری با دوربین DSLR ، موبایلهای اندرویدی و آیفونی می‌باشد که دارای جک 3.5 میلی‌متری هستند. این مدل بهترین میکروفون برای رکورد کردن جزئیات صدا است زیرا دو کپسول میکروفون دارد و در سه وضعیت مونو، استریو و ضبط همزمان صدای روبرو و پشت میکروفون، بهترین کیفیت صدا را ضبط می کند. اگر می‌خواهید در طبیعت به ضبط ساز بپردازید، لایو بگیرید اما نمی‌دانید صدا در دوربین DSLR شما چه کیفیتی دارد، می‌توانید از قابلیت مانیتورینگ Traxshot استفاده کنید. یعنی می‌توانید با یک هدفون یا هندزفری صدای خودتان را بدون تاخیر ‌بشنوید. این میکروفون قابلیت ضبط صدا در 4 حالت مختلف را دارد که حالت استریو 180 درجه‌ای (دو طرفه)، مناسب ضبط صدای خواننده و تماشاگران می‌باشد.

ضبط صدای بدون نویز با میکروفون شاتگان کامیکا CVM-V30 LITE

در هنگام آنباکس و بررسی محصول حتما نمی‌خواهید از میکروفون یقه‌ای استفاده کنید چون کلیپی حرفه‌ای می‌خواهید که هیچ میکروفونی در تصویر دیده نشود. برای این کارها این مدل میکروفون شاتگان بهترین گزینه است. چون می‌تواند صدای فاصله دور را با کیفیت مطلوبی ضبط کند. میکروفون شاتگان CVM-V30 LITE، برای استفاده با دوربین و گوشی های تلفن همراه دارای جک 3.5 میلی‌متری (با تغییر وضعیت میکروفون از حالت دوربین به گوشی موبایل و بالعکس) می‌باشد. الگوی قطبی این میکروفون، صدای محیطی را حذف نموده و امکان دریافت صدا از سوژه مورد نظر شما را فراهم می‌نماید.

میکروفون شاتگان کامیکا COMICA CVM-VM10 II، میکروفون دوربین DSLR

این مدل میکروفن شاتگان با داشتن کابل های رابط در جعبه خود سازگار با دوربین های عکس برداری، فیلمبرداری و گوشی های موبایل هوشمند می‌باشد و کوچک و قابل حمل است.

سخن پایانی

اگر به فکر ارتقاء کیفیت صدای پروژه خود هستید، تهیه یک میکروفون شات‌گان می‌تواند کمک زیادی در این راه باشد. میکروفون دوربین DSLR  ( میکروفون دوربین کانن ) برای ضبط صدای باکیفیت  گزینه مناسبی نیست. در این مقاله تلاش کردیم میکروفون شات گان و انواع آن را برایتان شرح دهیم تا بتوانید انتخاب مناسبی برای حرفه خود داشته باشید. اگر سوالی در این زمینه و درخصوص میکروفون های معرفی شده دارید، از ما بپرسید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ کاربردی خواهیم داد.

امتیاز دهید

2 Comments

  1. معصومه 1401-11-08 Reply

    سلام من موکبانگری ام که تازه شروع به این کار کردم برای همین وقتی میخوام ویدئو بگیرم ساعت ها طول می کشه. میکروفونی می خوام که علاوه بر اینکه جزییات صدارو بخوبی دریافت میکنه باتری داخلیش ساعت ها کارکنه که باخیال راحت ویدئو بگیرم. همچین میکروفونی دارید؟

    • Author
      سعید کریمی 1401-11-08 Reply

      با سلام
      بله میکروفونی که بهتون پیشنهاد میکنیم میکروفون شاتگان کامیکا COMICA CVM-VM20 هستش که بغیر از اینکه باتری داخلی قابل شارژ داره، جزییات خیلی خوبی هم از صدا ضبط میکنه. باتری این مدل حدود 70 ساعت براتون کار میکنه و میتونید یکسره ویدیو ضبط کنید بدون اینکه نگران از دست دادن صدا باشید

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*