وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
ضمن تبریک سال نو. به دلیل حجم بالای مرسولات، ارسال سفارشات خارج از تهران، بعد از تعطیلات نوروز انجام می‌گیرد.

هدفون جک TRS چیست و چگونه کار می کند؟

امروزه بسیاری از هدفونها بیسیم هستند ولی هنوز تجهیزات حرفه ای از سیم و کابل استفاده می‌کنند. در استودیوها می توانید افرادی را مشاهده کنید که از هدفون های باسیم استفاده می‌کنند. با این حال ، به ندرت متوجه یکی از مهمترین قسمت های آنها – جک هدفون  (TRS) می شویم. اگر به این موضوع علاقه دارید، جای مناسبی رسیده اید. این مقاله قصد دارد با بیان اینکه جک هدفون چه چیزی است و چگونه کار می کند ، شما را از تمامی اطلاعات بی نیاز کند.

هدفون جک چیست؟

جک هدفون که به جک صوتی، جک تلفن یا جک پلاگین نیز معروف است، یک اتصال دهنده کوچک است که به طور معمول برای سیگنال های صوتی آنالوگ استفاده می شود. این پلاگین به شکل پین و به شکل یک هدفون صوتی استاندارد است. این کانکتور هم در دستگاه‌های همراه قابل حمل مانند تلفنهای همراه و همچنین در تجهیزات غیر قابل حمل مانند تلویزیون و سینمای خانگی استفاده شده است.

از زمان ظاهر شدن، جکهای هدفون برای دهه ها به طور مداوم رواج داشته و به انواع مختلفی ارائه شده است که برای طیف گسترده ای از وسایل الکترونیکی استفاده کامل می شود. با توجه به تفاوت اندازه ها، آنها به طور کلی می توانند به سه نوع مختلف تقسیم شوند. حال اجازه دهید نگاهی به این سه نوع مختلف بیندازیم.

headphone jack types هدفون جک TRS چیست و چگونه کار می کند؟

انواع مختلف جک هدفون:

1. جک هدفون 6.35 میلی متر

جک هدفون 6.35 میلی متری، همچنین با نام جک چهار اینچی نامگذاری شده است، به این معنی که قطر تقریبی جک هدفون 6.35 میلی متر است. در ابتدا در تابلوهای تلفن قدیمی به سبک و برای اتصال هدست، گوشی و میکروفون به مدارهای ارتباطی مورد استفاده قرار می گرفت. در مورد عملکرد صدای صوتی، در اصل از صدای مونو یا استریو پشتیبانی می کند.

هدفون جک هدفون 6.35 میلی متری برای چیست؟

امروزه جک های هدفون با قطر 6.35 میلی متر هنوز هم برای برخی از دستگاه‌های صوتی بهترین هستند. آنها استاندارد استودیوهای موسیقی و تجهیزات موسیقی هستند. در مقایسه با انواع دیگر جکهای هدفون، جک هدفون 6.35 میلی متر از دوام و استحکام بیشتری برخوردار است و از این رو می توان در محیط های مختلفی از آن استفاده کرد. در اینجا چند مورد استفاده شده است:

* آمپلی فایر یا گیرنده AV: همیشه از اتصال این هدفون به آمپلی فایرها و گیرنده های AV استفاده می شود زیرا ناهموارتر است.

* تجهیزات موسیقی: عملکرد مونو متعلق به جک هدفون 6.35 میلی متر کار با برخی از سازها مانند گیتار و کیبورد را راحت می کند.

* استفاده استریو: از نسخه استریو جک هدفون با قطر 6.35 میلی متر نیز می توان به عنوان یک سیم استریو استفاده کرد که باعث می شود منبع صوتی به صوتی طبیعی تر منتقل شود.

 

2. جک هدفون 3.5 میلی متری – اندازه استاندارد جک هدفون

متداول ترین و استاندارد ترین نوع جک هدفون یکی با قطر 3.5 میلی متر است که به آن جک کوچک نیز می گویند. این نسخه کوچکتر از جک چهار اینچی اصلی است که در استفاده گسترده ای نیز باقی مانده است. درست مانند جک هدفون 6.5 میلی متری ، 3.5 میلی متر نیز از مونو و استریو پشتیبانی می کنند. با این حال ، عملکرد دیگری که جک هدفون 3.5 میلی متری دارد ، میکروفون است که از برقراری تماس پشتیبانی می کند.

جک هدفون 3.5 میلی متری برای چیست؟

برخلاف جک 6.5 میلی متر که برای دستگاه های قابل حمل بسیار بزرگ است، جک هدفون با قطر 3.5 میلی متر کوچکتر برای لوازم الکترونیکی قابل حمل مصرف کننده مناسب است. در اینجا موارد استفاده وجود دارد:

* تلفن های هوشمند: اکثر تولید کنندگان تلفن های هوشمند از جک 3.5 میلیمتری استفاده می‌کنند.

* رایانه و لپ تاپ: همچنین جک صوتی 3.5 میلیمتری  مورد استفاده برای کامپیوترها و لپتاپ ها از نوع TRS و TRRS هستند.

* پخش کننده های صوتی دیجیتال: پخش کننده های صوتی مانند دستگاه پخش خانگی نیز از این تنظیمات استفاده می کنند. جک هدفون 3.5 میلی متری مناسب برای این دستگاه های پخش کننده صوتی است.

* تماس با میکروفون: جک هدفون 3.5 میلی متری همچنین عملکرد میکروفون را دارد که با استفاده از آن می توانید به خواست خود به راحتی تماس برقرار کنید.

3. جک هدفون 2.5 میلی متر

جک هدفون 2.5 میلی متری، که به جک زیر مینیاتوری نیز گفته می شود، کوچکترین نوع جک است. هنوز هم برخی از هدفون ها مخصوصاً از جک 2.5 میلی متری استفاده می کنند، هر چند که به اندازه 3.5 میلی متر رایج نیست. همانند 3.5 میلی متر، جک هدفون 2.5 میلی متری نیز از صدای میکروفون و بلندگو پشتیبانی می کند.

هدفون جک هدفون 2.5 میلی متری برای چیست؟

جک های هدفون با قطر 2.5 میلی متر همیشه در دستگاه هایی برای ارتباطات مانند تلفن های همراه، رادیوهای دو طرفه و تلفن های بی سیم استفاده می شوند.

Jack plug هدفون جک TRS چیست و چگونه کار می کند؟

جک هدفون شما چگونه کار می کند؟

اکنون معتقدم که شما تصویری واضح از جک های هدفون و همچنین انواع مختلفی که می توان آنها را تقسیم کرد، دارید. با این حال، چگونه این جک های هدفون کار می کنند؟ شکل ها و کارکردهای آنها چیست؟ بخوانید تا متوجه شوید.

دلیل انتقال منابع صوتی دستگاههای الکترونیکی به هدفون در نکته اصلی جک هدفون است. این فیش صوتی در انتهای سیم هدفون است که از آن استفاده می کند. پس از وصل شدن این پلاگین در سوکت تلفنهای همراه، اگر این کانکتور بتواند کار کند، شما از تلفنهای خود به هر آنچه که می خواهید گوش می دهید. حال بیایید درک درستی از شکل و عملکرد جک هدفون داشته باشیم.

در مورد شکل گیری جکهای هدفون، آنها را می توان با سه روش از جمله TS ، TRS و TRRS تشکیل داد. با توجه به این رویکردهای متفاوت، می توانید صدای مونو و استریو یا هر دو را بشنوید. مونو به این معنی است که شما فقط می توانید یک کانال صوتی را بشنوید که چپ و راست ندارد. استریو منبع صوتی را از طریق دو کانال منتقل می کند که صدایی واضح تر و طبیعی تر از دو بعد به شما اعطا می کند.

جک هدفون TS

TS مخفف Tip و Sleeve است. Tip کانال صوتی سمت چپ عایق را کنترل می کند. Sleeve به طور معمول به عنوان ارت کار می کند. TS جک هدفونی است که فقط یک کانال صوتی دارد.

اگر سیم هدفون خود را قطع کنید ، متوجه می شوید که جک هدفون در واقع در مورد مدارهای سیمی است. در جک صوتی TS ، یک غلاف سیم مسی وجود دارد که توسط یک سیم آبی پیچیده شده است. (سیم های مسی ، نقره ای یا طلایی معمولاً سیم ارت هستند ، سیمهای آبی معمولاً کانال صوتی سمت چپ هستند)

جک هدفون TRS

جک هدفون TRS به جک صوتی اطلاق می شود که به سه قسمت Tip-Ring-Sleeve تقسیم می شودکه معمولاً قطر 3.5 میلی متر دارند. پلاگین هدفون TRS همیشه در هدفون های استاندارد یافت می شود که از صدای استریو پشتیبانی می کنند اما میکروفون ندارند. یعنی TRS از صدای استریو پشتیبانی می کند اما از میکروفون پشتیبانی نمی کند که هیچگونه تماس تلفنی با هدفون برقرار نباشد.

در جک صوتی TRS ، دو حلقه عایق رنگی وجود دارد که حلقه در بین آنها قرار دارد. Tipدر حالی که Ring کانال راست را اداره می کند ، کانال صوتی سمت چپ را اداره می کند. در انتهای پلاگین ، Sleeve به عنوان ارت عمل می کند.

فرض کنید می توانید محیط داخلی جک هدفون TRS را مشاهده کنید ، می فهمید که مدارهای سیگنال وجود دارد که توسط سیم های رنگی مختلف متصل می شوند و به عنوان کارکردهای مختلف عمل می کنند. معمولاً سیمهای قرمز کانال صوتی سمت راست را کنترل می کنند در حالی که سیمهای آبی کانال صوتی سمت چپ هستند. سیم های مشکی ، نقره ای یا طلایی سیم های زمینی هستند.

هدفون TRRS جک

جک هدفون (Tip-Ring-Ring-Sleeve) TRRS، معمولاً جک هدفون 3.5 میلی متری است که در هدفون با میکروفون یافت می شود. آنها می توانند هم از صدای استریو و هم میکروفون پشتیبانی کنند. دلیل پشتیبانی آنها از میکروفون در حلقه اضافی نهفته است که می تواند برای سیگنال میکروفون استفاده شود. در اینجا نحوه کار آنها آمده است: یک سیگنال استریو مختلط در یک کانال صوتی تک به نوک منتقل می شود در حالی که از حلقه برای سیگنال میکروفون استفاده می شود.

در مقایسه با TRS ، جک هدفون TRRS توسط یک سیم اضافی وصل شده است که توسط یک سیم مسی در داخل سیم و یک غلاف قرمز و سبز به بیرون وصل می شود. سیم مسی داخلی سیگنال میکروفون است ، در حالی که غلاف خارجی ارت میکروفون است.

نتیجه

اکنون سوالات اصلی در مورد جک هدفون و نحوه کارکرد آن را پاسخ دادیم. جای تعجب است که بخش کوچکی در هدفون ها از ساخت و سازهای تازه ای در داخل برخوردار بوده و نقش بسیار مهمی در انتقال انواع سیگنال های صوتی ایفا می کنند. به هر حال، اگرچه تولید کنندگان تلفن های هئشمند خیلی بیشتر به هدفون های بلوتوث بی سیم اهمیت می دهند، اما جک هدفون هنوز یک قطعه تکنولوژی است که به طرز شگفت آوری استفاده می شود. امیدوارم از این مطلب لذت ببرید.

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*