وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

چگونه استودیو خانگی بسازیم؟

استودیوی خانگی

چگونه استودیو خانگی بسازیم؟

برای ساختن یک استودیو خانگی، اولین مرحله دانستن ابعاد و یا فضای استودیوی شماست. یعنی در قدم ابتدایی باید بدانید قرار است استودیوی شما تا چه حدی ساخته شود و در مرحله‌ی بعد باید درباره استفاده‌ای که از آن می‌کنید، آگاه باشید تا بتوانید مناسب نیازتان آن را راه اندازی کنید. به عنوان مثال خیلی از افراد بعد از اینکه دوره اولیه آموزش یک ساز را طی می‌کنند، دلشان می‌خواهد موزیک ویدئو بسازند یا آهنگ بخوانند. این‌جاست که به فکر ساختن استودیوی موسیقی می‌افتند. غافل از اینکه صرفا داشتن مکان برای ساختن یک استودیوی خانگی، کافی نیست بلکه تجهیزات، نقش بسزاتری دارد. با بِهین مِدیا همراه باشید تا تجهیزات مناسب و راهکارهای مفید برای ساخت یک استودیو خانگی را با هم بررسی کنیم.

آنالیز اتاق:

بعد از انتخاب فضایی که برای استودیو در نظر دارید، آن مکان را از وسایل بلا استفاده و اضافی تخلیه کنید. تا برای آنالیز اتاقتان آماده شوید. اتاقی که مدنظر دارید، احتمالا دارای دریچه‌ی کولر – پنجره – کمد دیواری – رادیاتور و … می‌باشد. پوشش کف اتاق از چه جنسی است؟ پارکت، موکت ، فرش، سنگ ، سرامیک، چوب… درواقع این نکات به ظاهر جزئی، جزو شرایط اتاق هستند و برای ساخت استودیوی خود، باید این موارد را درنظر داشته باشید. ممکن است بدانید که بیشترین نشت صدا، از پنجره و درب هاست. و هم‌چنین ابزاری مانند رادیاتور و کمد، صدا را در خود جذب می‌کنند و سپس ارتعاش می دهند. بنابرین نیاز دارند که کنترل شوند. در هر حالت باید حواسمان به طنین و بازتابی که از طریق این سطوح ایجاد می‌شود، باشد. برای جلوگیری از بازتاب زیاد بهتر است از موکت و فرش و امثالهم استفاده کنید. فراموش نکنید که کانال کولرتان باید به خوبی مسدود شود. آکوستیک کردن را فراموش نکنید.

آکوستیک چیست؟

اگر بخواهیم این کلمه را به صورت لغوی معنی کنیم، یعنی صدایی، یا مرتبط با صدا. این جمله که می‌گوییم قصد داریم اتاقمان را آکوستیک کنیم درواقع اشتباه است. انگار که می‌گوییم قصد داریم اتاق را صدایی کنیم! معنی ندارد و به درستی از این جمله استفاده نمی‌کنیم. در ادامه‌ی کلمه‌ی آکوستیک وقتی نوبت به آنالیز کردن اتاق و یا محیط برای ساختن استودیو می‌رسد، به کلمه‌ی Treatment  برمی‌خوریم که اگر بخواهیم معادل فارسی آن را درنظر بگیریم به واژه‌ی معالجه برمی‌خوریم. به طور کلی منطور از آکوستیک کردن اتاق، همان معالجه کردن اتاق از لحاظ انعکاس فرکانس‌ها می‌باشد. وقتی یک صدا از منشاء خارج می‌شود، به سطوح اطراف برخورد می‌کند و دوباره منعکس می‌شود. با توجه به این مطلب، پس دیوار‌ها، شیشه‌های پنجره و حتی سرامیک کف اتاق نیز صدا را منعکس می‌کنند. اکنون می‌توانید متوجه هدف از معالجه‌ی صداییِ اتاق بشوید.

پنل آکوستیک

چگونه استودیو خانگی را آکوستیک کنیم:

بهتر است بدانید عایق صوتی یکی از مسائل مهم در ایجاد یک استودیوی خانگی است. برای آکوستیک کردن استودیو خانگی راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند مقرون به صرفه باشد اما اگر قصد دارید استودیو خانگی شما حتما استاندارد باشد باید پنل آکوستیک تهیه کنید. پنل‌های آکوستیک از پخش شدن صدا در محیط، جلوگیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند صدا از محیط استودیو خارج شود. در این صورت سبب بروز اعتراض همسایگان هم نمی‌شوید. حال اگر استودیو خانگیتان را خوب آکوستیک نکنید، صدا از بیرون وارد استودیو می‌شود و این صداهای وارد شده به داخل مزاحم ضبط قطعه موسیقی یا هر صدای دیگری مانند صدای ساز می‌شود و البته که صدای ضبط شده دارای کیفیت مطلوب نمی‌باشد. هم‌چنین صدا از استودیو خارج شده و باعث مزاحمت همسایگان می‌شود که این مطلب، کار کردن شما در استودیو را برایتان سخت می‌کند.

میکروفون در استودیو خانگی:

تاثیر بسزای میکروفون خوب را در ساخت استودیوی خانگی خود فراموش نکنید. درصد زیادی از کیفیت صدای ضبط شده‌ی شما به میکروفون بستگی دارد. با این تفاسیر باید در خرید میکروفون بسیار دقت کنید و از فروشگاه معتبر خرید کنید. نگران نباشید چون تیم بهین مدیا برای مشاوره به شما خوبان درخصوص خرید میکروفون و هر سوال دیگری در این باره‌ همیشه حاضر است.

میکروفون وکال استودویی

ضد صدا کردن اتاق:

ضد صدا کردن اتاق مبحثی است که بستگی به شرایط محیط اطراف و میزان کاری که انجام می‌دهید دارد و با آکوستیک کردن متفاوت است. در اغلب مواقع تاثیر گذارترین عنصر در ضد صدا کردن مرتبط با درب و پنجره‌هاست. در صورتی که آهنگسازی و یا ضبط انجام می‌دهید اتاق باید از لحاظ دیوار ها ضد صدا شود. بدین ترتیب صدای کمی حین انجام کار به بیرون منتقل می‌شود. اگر اتاق را برای تمرین نوازندگی می‌خواهید، بسته به حجم صدای سازتان، اتاق را تا جایی که ممکن است ضد صدا کنید. اگر هم به طور مداوم مشغول انجام این کار هستید، همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، حواستان به کف پوش و سقف و… باشد.

برای تدوین ویدیوها چه ابزاری لازم است ؟

برای ساخت استودیو خانگی به یک سیستم نیاز دارید. البته انتخاب سیستم خانگی یا لپ‌تاپ و… طبق  سلیقه‌ی خودتان انجام می‌گیرد. این مسئله را بدانید که مهم نیست سیستم چه کانفینگی داشته باشد اما سعی کنید سیستمی را خریداری کنید که دارای سرعت خوبی باشد. امروزه گوشی هوشمندتان هم تمام قابلیت های تدوین ویدیوها و یا عکس‌های شما را دارد.

سخن نهایی:

فراموش نکنید که حتی اگر تازه‌ کارتان را شروع کرده‌اید و بی تجربه هستید، برای ساختن استودیوی خانگی خود، میکروفون یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که نیاز دارید. حداقل باید یک یا دو میکروفون کاربردی بسته به نوع کاری که انجام می‌دهید در اختیار داشته باشید. روی مشاوره تخصصی بهین مدیا در این خصوص حتما حساب کنید.

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*