وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
ضمن تبریک سال نو. به دلیل حجم بالای مرسولات، ارسال سفارشات خارج از تهران، بعد از تعطیلات نوروز انجام می‌گیرد.

هر آنچه درباره خرید میکروفون شاتگان باید بدانید

میکروفون شاتگان کامیکا مدل CVM-VM20

میکروفون های شاتگان، رایج ترین میکروفون ها برای تولید ویدیو هستند. در این مقاله به نکات مهم برای خرید میکروفون شاتگان و استفاده درست از آنها می پردازیم. در دنیای تولید محتوای ویدیویی، میکروفون های شاتگان برای دریافت بهترین صدا، به طور گسترده ای در نظر گرفته شده اند. همانطور که تولید کننده های ویدیو ها آموخته اند، کیفیت صدا می تواند هر فیلم یا کلیپی را بسازد یا نابود کند، به همین دلیل انتخاب درست میکروفون و استفاده صحیح از آن بسیار مهم است. تفاوتی ندارد که شما یک فرد آماتور یا حرفه ای هستید یا یک گزارشگر و یا بلاگر، کیفیت پایین صدا می تواند ارزش هر ویدیویی را کم کند حتی اگر آن یک شاهکار بصری باشد.

برای بدست آوردن بهترین کیفیت از میکروفون شاتگان، شما باید بدانید که این میکروفون ها چگونه کار می کنند.

 

میکروفون شاتگان چیست؟

میکروفون شاتگان دارای لوله باریک، دراز با شکاف هایی در اطراف و کپسول صدا در انتهای آن است. طراحی این میکروفون ها بصورتی است که صدا  از سمت روبروی میکروفون و همچنین از شکاف های اطراف میکروفون به درون لوله وارد می شود که باعث می شود صداهای اضافی ریجکت شود.

این میکروفون ها با داشتن این قابلیت می توانند منبع صدا را مشخص کنند و این در حالی است که نویز های محیطی را ریجکت می کنند. بعضی از طرفداران میکروفون های شاتگان از آن به عنوان “میکروفون های اسنایپر” یاد می کنند  زیرا وقتی صحبت از دقت می شود ، هیچ جایگزینی وجود ندارد.

طراحی و کیفیت های متنوعی از میکروفون های شاتگان وجود دارد. بهترین شاتگان ها می توانند همه صداهایی که از طرفین می آید را ریجکت کنند، در حالی که صدای روبرو را ضبط می کنند و این باعث می شود سیگنال به نویز بهتری را به شما بدهد.

 

مزیت های میکروفون شاتگان

ضبط صدا با کیفیت بالا هنگام فیلمبرداری چالش های بسیاری را به همراه دارد. یکی از بزرگترین مزیت های میکروفون های شاتگان، داشتن الگوی باریک آنهاست. این یک وسیله عالی برای دوربین های فیلمبرداری است که میکروفون داخلی آنها کیفیت صدای کمی دارند که منجر به دریافت صدای محیطی بیشتر در ضبط شما می شود. میکروفون های داخلی برای ضبط صدای باکیفیت طراحی نشده اند. این نوع میکروفون ها صدا را با نویز و باد زیادی ضبط می کنند، در حالی که میکروفون های شاتگان صدای شفاف تر و باکیفیت تری ضبط می کنند.

“یکی از بزرگترین مزیت های میکروفون های شاتگان، داشتن الگوی باریک آنهاست”

یکی دیگر از مزیت های میکروفون های شاتگان به دلیل داشتن شکل ظاهری آنهاست، که امکان ضبط صدا در فواصل بیشتری را به کاربر می دهد. به دلیل این که الگوی آنها باریک و دراز است اغلب مواقع این میکروفون ها صدا را از فاصله های بیشتری ایزوله و ضبط می کنند.

با این حال بخاطر داشته باشید که شاتگان ها مثل دوربین های عکاسی نمی توانند روی سوژه زوم کنند. گرانترین میکروفون شاتگان هم تنها می تواند در فاصله حدود 2 تا 3 متر، و ارزانترین آنها حدود نیم متر تا یک متر صدا را ضبط می کنند. برای خرید میکروفون شاتگان کامیکا CVM-VM20 روی لینک کلیک کنید.

مقایسه میکروفون شاتگان و میکروفون یقه ای

هر دو میکروفون شاتگان و میکروفون یقه ای در صورتی که بطور صحیح استفاده شوند می توانند صدای باکیفیتی ضبط کنند. هر دوی آنها برای وکال، ولاگری و مصاحبه مناسب اند. میکروفون های یقه ای معمولا به سوژه وصل می شوند بنابراین حتی الگوهای تمام جهتی (Omnidirectional) نیز می توانند نسبت سیگنال به نویز خوبی را به دلیل مجاورت با منبع صدا ارائه دهد.

اگرچه که میکروفون های یقه ای با الگوی  تک جهتی (Cardioid) هم وجود دارد، ولی میکروفون های شاتگان معمولا الگوی تنگ تری را ارائه می دهند و به دلیل شکل ظاهری آنها، باعث می شود که همه کاره تر شوند. میکروفون های شاتگان نسبت به مدل های یقه ای صدایی به مراتب طبیعی تر دارند و شما نیازی ندارید که میکروفون شاتگان را در زیر لباس فرد مورد نظر پنهان کنید.

“برای صدای بهتر، میکروفون شاتگان را در موقعیت مناسب قرار دهید”

 قرار دادن میکروفون شاتگان بالای منبع صدا

همانطور که قبلا گفته شد میکروفون های شاتگان صدا را دقیقا از روبروی خود می گیرند و صداهای کناره ها و عقب را رد می کنند. به همین دلیل مهم است که میکروفن تا آنجا که ممکن است به موضوع نزدیک شود و آنرا مستقیماً به سمت منبع صوتی خود نگه دارید.

بهترین صدا از قرارگیری میکروفن شاتگان در کمتر از نیم متر، بالاتر از سوژه شما حاصل می شود. قرار گرفتن در بالای سوژه باعث می شود تا صدای واضح تری شنیده شود. هنگامی که از بوم آویزان است،  میکروفون به سمت پایین است و نویز و صداهای محیطی خارج از محور خواهد بود. این به شما تمرکز بیشتری بر صدا می دهد و سر و صدای محیطی کمتری دریافت می شود.

قانون بعدی درباره موقعیت میکروفون شاتگان که باید رعایت کرد این است که، اگر در داخل خانه صدابرداری می کنید سعی کنید میکروفن شاتگان را به سمت سطوح سخت قرار ندهید. به کف پوش های چوبی و دیوارهای آجری فکر کنید، این سطوح امواج صوتی را منعکس می کنند که باعث می شود صدا تا حدی تو خالی باشد و می تواند اثربخشی لوله میکروفن را کاهش دهد. به این معنی که نویز بیشتری را ضبط خواهید کرد.

 

 

قبل از خرید میکروفون شاتگان به این نکات توجه کنید

انواع مختلفی از میکروفن ها وجود دارند و شما باید بدانید که کدامیک از آنها برای شما مناسب هستند. ممکن است شما مصاحبه ای انجام بدهید یا گزارش تهیه کنید یا تولید محتوای ویدیویی انجام دهید. برای هر کدام از این موقعیت ها میکروفون های مختلفی وجود دارند. دانستن این که چه میکروفونی مناسب است به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را از آنها بگیرید.

از آنجا که اکثر میکروفن های شاتگان برای ضبط صدای انسان طراحی شده اند، هنگام خرید میکروفون شاتگان به محدوده فرکانس آنها متناسب با استفاده خودتان دقت کنید. بخاطر داشته باشید که میکروفون های درازتر نویزهای محیطی را بهتر ریجکت می کنند.

شاید بیشترین تاثیر در انتخاب میکروفن، الگوی قطبی است، به این معنی که میکروفون صدا را از چه جهاتی ضبط می کند. میکروفون های تمام جهتی (Omnidirectional) صدا را از همه جهات دریافت می کنند. میکروفون های تک جهتی (Cardioid) فقط از سمت روبرو صدا را دریافت می کند و صدا را به همان خوبی، از طرفین و پشت دریافت نمی کند.

 

انواع مختلف  الگوهای قطبی میکروفون های شاتگان

  • سوپرکاردیوید (Supercardioid): یک الگوی باریک که دقیقا قسمت جلویی میکروفون حساس است و صداهای خارج از محور را ریجکت می کند.
  • هایپرکاردیوید (Hypercardioid): شبیه سوپرکاردیوید می باشد ولی با الگوی باریک تر و کمی هم از پشت میکروفون دریافت صدا دارد.
  • اولترا کاردیوید (Ultracardioid): باریک ترین الگوی ممکن، که برای استفاده در بوم صدا مناسب نیست به دلیل این که الگوی بسیار باریکی دارد.

ایرادات میکروفن های شاتگان

اگرچه میکروفن های شاتگان مزیت های زیادی دارند، با این حال آنها می توانند برای برخی از موارد خاص چالش هایی ایجاد کنند. این میکروفون ها معمولا به تجهیزات جانبی نیاز دارند. اگر در حین صداربردای خود قصد دارید حرکتی داشته باشید، به یک بوم صدا یا پایه نگهدارنده و یک لرزه گیر احتیاج دارید. برای استفاده در محیط های باز از بادگیر یا دِد کت (Dead Cat) استفاده کنید. علاوه بر این برای صدابرداری به شخص دیگری نیاز دارید تا میکروفون شاتگان را در بهترین وضعیت نگه دارد تا بهترین صدا را دریافت کنید.

میکروفن های شاتگان برای اتاق های کوچک بهترین انتخاب نیستند، مخصوصا محیطی که وسایل سخت و صاف زیادی دارد. این نوع میکروفن ها برای محیط باز و فضاهای بزرگ با آکوستیک متعادل ایده آل تر هستند.

 

نتیجه

اگر به طور جدی به دنبال خرید میکروفون شاتگان هستید ، ابتدا همه گزینه های خود را در نظر بگیرید. خرید شما باید بر اساس تجهیزات دوربین یا موبایل مورد استفاده شما و پروژه ای باشد که قصد دارید در آن صدابرداری کنید. برای بعضی از موارد، ممکن است یک میکروفون یقه ای یا میکروفون کندانسر مناسب تر باشد.
با این حال ، اگر میکروفون همه کاره ای می خواهید که در موارد مختلفی قابل استفاده باشد ، میکروفن شاتگان سرمایه گذاری بهتری است.

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*