نحوه اتصال میکروفون به دوربین فیلم برداری

میکروفون های اکسترنال در تصویربرداری نقش موثری خواهند داشت. در بسیاری از موارد افرادی که با دوربین های DSLR فیلمبرداری می کنند همواره با این مساله روبه رو هستند که فاصله ی بسیاری در میان تصویر باکیفیت ضبط شده با صدای نسبتا ضعیف آن دارد. درست است که وظیفه اصلی یک دوربین ثبت تصویری با کیفیت است و نه ضبط صدا. علاوه بر آن دوربین‌های دیجیتال امروزی از قابلیت ضبط صدا با کیفیت معمولی برخوردار هستند که برای فیلمبرداری‌ های غیرحرفه‌ای کاملاً مناسب به نظر می‌آید. با این حال در ادامه با نحوه اتصال میکروفون به دوربین های فیلم برداری آشنا می شویم.

رابط هایی وجود دارند که به اتصال یک میکروفون حرفه ای به دوربین فیلمبرداری کمک می کند. این رابط ها ساده ترین راه برای اتصال میکروفون حرفه ای به دوربین فیلمبرداری هستند.

اما سوالی که اکنون مطرح است این است که چگونه یک میکروفون را به دوربین فیلمبرداری متصل کنیم؟

برای دانستن جواب این سوال در ادامه با ما همراه باشید:

 

 انواع ورودی

دوربین های فیلمبرداری از انواع کانکتورهای ورودی میکروفون استفاده می کنند. متأسفانه ، هیچ استانداردی در این رابطه وجود ندارد که تولید کنندگان دوربین فیلمبرداری مجبور به رعایت آن باشند، از آن گذشته در میان مشخصات و ویژگی های ارائه شده برای دوربین فیلمبرداری خیلی کم در مورد ورودی های میکروفون صحبت می شود. بیشتر ورودی های میکروفون در دوربین های فیلمبرداری در یکی از سه گروه زیر قرار می گیرند. پس مهم است که بدانید دوربین فیلمبرداری شما در کدام گروه قرار دارد. سوالات اصلی عبارتند از:

دوربین فیلمبرداری شما مونو یا استریو است؟

  • اگر استریو باشد ، فرض می کنیم که می خواهید صدا را از میکروفون خود در هر دو کانال چپ و راست ضبط کنید.
  • اگر مونو باشد ، آیا جک ورودی میکروفون، ولتاژ DC برای لوازم جانبی خود تولید می کند؟ این ولتاژ DC برابر با “ولتاژ فانتوم” نیست که برای میکروفنهای کاندنسر حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. میکروفون یا گیرنده های بی سیم که به این نیرو نیاز ندارند باید به گونه ای متصل شوند که از تماس با آن جلوگیری شود. میکروفن های کاندنسر حرفه ای که به ولتاژ فانتوم احتیاج دارند نمی توانند به طور مستقیم به دوربین فیلمبرداری متصل شوند. بنابراین به منبع تغذیه فانتوم جداگانه نیاز است.
  • اگر دوربین فیلمبرداری استریو است ، آیا جک های ورودی مونو مجزا برای کانال های چپ و راست وجود دارد ، یا یک جک ورودی استریوی تنها که هر دو کانال را تغذیه می کند؟ اگر جک های جداگانه وجود دارد ، آیا ولتاژ DC تولید می کنند؟

آیا ترانسفورمر ضروری است؟

اگر طول کابل بین میکروفون و دوربین فیلمبرداری ۲۰ فوت (تقریبا ۶ متر) یا کمتر باشد ، چیزی که لازم است استفاده از کابل با اتصالات و سیم کشی مناسب است. اگر کابل بلند تر از ۲۰ فوت باشد، در انتهای کابل نزدیکترین دوربین فیلمبرداری ، ترانسفورمر لازم خواهد بود. در کنار دوربین فیلمبرداری، ترانسفورمر معمولاً به کابل بسیار کوتاه و یک کانکتور ۳٫۵ میلی متری مونو یا استریو مجهز است. ترانسفورمر دو مزیت ارائه می دهد:

  1. ترانسفورمر تعادل بین خود و میکروفون را حفظ می کند ، و بنابراین از افزایش نویز و تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری می کند و آن را به حداقل می رساند و امکان به کار گیری کابل های حداکثر تا ۳۰۰ متر را فراهم می کند.
  2. ترانسفورمر می تواند سطح سیگنال را کمی افزایش دهد ، که ممکن است هنگام اتصال یک میکروفون با بازده کم (یا موردی که در فاصله قابل توجهی از منبع صدا استفاده شود) به یک دوربین فیلمبرداری که ورودی میکروفون آن خیلی حساس نیست ، مفید باشد. مقدار افزایشی که ترانسفورمر فراهم می کند بستگی به نسبت بین امپدانس ورودی و خروجی آن و همچنین نسبت بین امپدانس خروجی ترانسفورمر و امپدانس ورودی دوربین فیلمبرداری دارد. ترانسفورمرهای معمولی بین ۶ دسی بل و ۱۲ دسی بل افزایش را تأمین می کنند.

نحوه اتصال

آیا میکسر می تواند به دوربین فیلمبرداری وصل شود؟

  • اگر میکسر دارای خروجی سطح Mic باشد ، می توان خروجی میکسر را به ورودی Mic دوربین فیلمبرداری متصل کرد. اگر میکسر فقط دارای خروجی سطح Line باشد ، برای جلوگیری از اضافه بار مدار ورودی میکروفون دوربین فیلمبرداری ، می بایست سطح آن تقریباً ۵۰ دسی بل کاهش یابد. برخی از دوربین های فیلمبرداری علاوه بر ورودی Mic دارای ورودی سطح Line نیز هستند.
  • اگر کابل از میکسر تا دوربین فیلمبرداری طولانی تر از ۲۰ فوت (تقریبا ۶ متر) باشد ، همانطور که در ابتدا گفته شد ترانسفورمر لازم است.

توجه: میکسر باید دارای یک خروجی سطح Mic باشد ، یا اینکه ترانسفورمر قادر به انتقال یک سیگنال سطح Line از میکسر بدون بارگذاری بیش از حد باشد که در اغلب موارد غیرممکن است.

کنترل اتوماتیک سطح صدا ( AGC )

اکثر دوربین های فیلمبرداری خانگی و برخی از مدل های صنعتی دارای یک کنترل خودکار (AGC) هستند که سطح صوتی را در صورت لزوم به بالا یا پایین تنظیم می کند. مدار AGC برای جبران این واقعیت طراحی شده است که منبع صوت اغلب از میکروفون موجود در دوربین فاصله دارد. یک میکروفون خارجی معمولاً بسیار نزدیکتر به منبع قرار می گیرد ، بنابراین ، یک سیگنال بسیار بالاتر در ورودی دوربین ارائه می شود. AGC با کاهش سریع سطح صوتی در اوج سخنرانی و افزایش سطح در هنگام مکث به سرعت پاسخ می دهد. صدای عملکرد AGC غالباً به عنوان “پمپاژ” یا “تنفس” توصیف می شود و معمولاً نامطلوب است.

نحوه کاهش اثرات AGC

خاموش کردن یا غیرفعال کردن  AGC در اکثر دوربین های فیلمبرداری غیرممکن است. تنها گزینه های دیگر عبارتند از:

  • در صورت وجود ، از ورودی سطح line دوربین فیلمبرداری استفاده کنید. در اکثر دوربین های فیلمبرداری ، ورودی line تحت تأثیر AGC قرار نمی گیرد. اما از آنجا که یک سیگنال میکروفون به اندازه کافی قوی نیست که مستقیماً بتواند ورودی Line را تغذیه کند ، میکروفون باید به میکسر یا پیش تقویت کننده میکروفون متصل شود که دارای خروجی سطح line باشد. استفاده از میکسر همچنین امکان تنظیم دقیق و اندازه گیری سطح سیگنال را علاوه بر عملکرد اصلی آن در ترکیب سیگنال ها از میکروفون های متعدد به یک ورودی، فراهم می کند ،
  • سطح سیگنال میکروفون خارجی را بسیار پایین نگه دارید. این باعث می شود AGC آرام تر عمل کرده و اجازه دهد سطح صدا به حداکثر برسد. این روش باعث تقویت نویز حاصل از مدارات صوتی دوربین نیز می شود اما پدیده “پمپاژ” را کاهش می دهد. سیگنال خروجی میکروفون را می توان با جا به جا کردن آن در فاصله دورتر از منبع صدا یا با استفاده از دستگاهی به نام ضعیف کننده یا “پد” کاهش داد که سطح سیگنال را با مقدار ثابت کاهش می دهد. برخی از تضعیف کننده ها گزینه تنظیماتی مانند ۱۵-، ۲۰- و ۲۵- دسی بل را ارائه می دهند.

منبع : نورنگار

0 نظر

گذاشتن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*