وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

لطفاً موقع ساخت پادکست این اشتباه‌ها را مرتکب نشوید!

لطفاً موقع ساخت پادکست صوتی، این اشتباه‌ها را مرتکب نشوید!

کمتر کسی است که واژه پادکست را نشنیده باشد. پادکست صوتی به زبان ساده یعنی صدای ضبط شده‌‌ای که در اینترنت منتشر می‌شود و هرکسی می‌تواند به این محتوای صوتی گوش دهد. ساختن پادکست ساده است ولی همین موضوع باعث ‌شده بازار رقابت در این کار گرم باشد؛ بنابراین برای این‌که در این رقابت دیده شوید و مخاطب‌های خودتان را پیدا کنید، کار دشواری دارید.

اشتباهات در پادکست ممکن است برای هر پادکستری پیش بیاید، برای موفقیت در این مسیر باید اشتباهات سایر پادکسترها را بررسی کنید و خودتان آن‌ها را انجام ندهید.

رفع اشتباهات ساخت پادکست

اشتباهات راجع ساخت پادکست

موفقیت برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. بسیاری از تولیدکنندگان پادکست، موفقیت را در دستیابی به کاربران بیشتر به واسطه انتشار پادکست می‌دانند. برخی دیگر هم از پادکست بعنوان پلتفرمی برای بیان ماجرای برندشان استفاده می‌کنند. پس اول از خودتان بپرسید: «تولید پادکست موفق در کسب و کارم چه معنایی دارد؟» سپس دانستن اشتباهاتی که در ساخت پادکست نباید مرتکب شوید، به شما کمک می‌کند تا اولین قدم را برای شروع پادکست بردارید. به همین علت، ما در این مقاله لیستی از اشتباهات معمول که ممکن است هر پادکستری انجام دهد را تهیه کردیم تا به شما در ارتقا پادکست کمک کنیم. حتی اگر تاکنون چندین پادکست ساخته‌ و آپلود کرده‌اید، این مقاله را بخوانید تا مطمئن شوید این اشتباهات را انجام نداده‌ باشید.

1- اسم عجیب و پیچیده انتخاب نکنید

البته که پادکستتان باید اسم منحصربه‌فردی داشته باشد تا از پادکست‌های دیگر متمایز شود، ولی  نباید اسمی بیش از حد پیچیده انتخاب کنید که مبهم یا تلفظش سخت باشد. این نام باید یک توصیف خلاقانه از پادکست شما باشد و به شنوندگان شما کمک کند تا یک دید کلی از پادکستتان به دست بیاورند، اگر شنونده نتواند معنی اسم پادکست را بفهمد، ممکن است او را از دست بدهید.

2-بدون برنامه نباشید

برنامه ریزی فرآیندی است که باعث می‌شود بتوانیم راحت تر مسیر رسیدن به اهداف مان را طی کنیم و تولید پادکست از این قاعده مستثنی نیست. انتظار نداشته باشید که پادکستتان بدون برنامه ریزی منظم، باعث رضایت شنونده‌ها شود. با توجه به برنامه کاری و زندگی‌تان، مشخص کنید هر چند وقت یکبار یک اپیزود آماده و منتشر می‌کنید و همیشه به این برنامه‌ریزی پایبند باشید. اینطور مخاطبان شما می‌دانند چه وقت منتظر اپیزود جدیدتان باشند و برای شنیدن به آن سر بزنند. می‌توانید چند قسمت از پادکست‌ها را زودتر ضبط و آماده کنید تا در کارتان جلو بیفتید سپس سر موعد آن‌ها را بارگذاری کنید.

3- از این شاخه به آن شاخه نپرید

اگر موضوع پادکست شما در حوزه کسب ‌و کار باشد و بعد از چند اپیزود، در مورد موضوع دیگری صحبت کنید، شکی نیست شنوندگان را از دست می‌دهید. آن‌ها به این دلیل شما را دنبال می‌کنند که موضوع خاصی که به آن علاقه‌مند هستند را پوشش می‌دهید. از همان اول مشخص کنید قرار است پادکستتان درباره چه موضوعی باشد و چه مخاطبانی را هدف قرار دهد. با رعایت همین نکته می‌توانید برای پادکستتان مخاطبان ثابت و وفادار پیدا کنید.

اشتباهات ساخت پادکست

4-با صدای بی کیفیت، پادکست نسازید

کیفیت صدای پادکست در جذب یا از دست دادن مخاطب‌هایتان نقش کلیدی دارد. قبل از انتشار هر اپیزود آن را گوش دهید تا مطمئن شوید کیفیت صدا در حد استاندارد است. اپیزودی که کیفیت خوبی ندارد را منتشر نکنید یا آن را ادیت کنید. اگر اپیزود بعد از ادیت صدا باز هم کیفیت مناسبی نداشت، ناچارید اپیزود را دوباره ضبط کنید. دوباره ضبط کردن بهتر از خراب‌کردن کیفیت پادکستتان است. شاید بتوانید پادکست را با تلفن همراه خود ضبط کنید اما امروزه افراد زیادی به پادکست‌ها گوش می‌دهند و انتظار یک تجربه شنیداری و کیفیت حرفه‌ای را دارند. پایین بودن کیفیت صدای پادکست باعث می‌شود شنوندگان به سراغ سایر پادکست‌ها بروند. راه بهتر آن است که برای این‌که پادکستتان از کیفیت صدای خوبی برخوردار باشد، میکروفون خوبی انتخاب کنید.

می‌توانید از شرکت بهین مدیا بعنوان نماینده انحصاری کمپانی Comica، تنها وارد کننده محصولات کامیکا در ایران، مشاوره رایگان و تخصصی بگیرید.

بیشتر بخوانید: تجهیزات ضروری برای ضبط پادکست که باید بدانید

5- بیش از حد ویرایش نکنید

زمان ساخت پادکست حتماً ایده‌آل‌هایی برای هر اپیزود و به طوری کلی پادکستتان دارید. همین ایده‌آل‌گرایی هم می‌تواند به ضبط و ویرایش مداوم و صرف انرژی و زمان بیش‌ازاندازه برای ساخت یک اپیزود منجر شود. وسواس به خرج دادن درباره‌ی این موضوع هم خسته‌تان می‌کند و آماده شدن محتوایتان را عقب می‌اندازد. در هنگام ضبط پادکست معمولا اشتباهاتی رخ می‌دهند؛ یادتان باشد که کمی خطا پادکستتان را خراب نمی‌کند، یک تپق یا اتفاق غیرمنتظره گاهی باعث جذاب‌تر شدن پادکست شما می‌شود. مردم دوست دارند به اشتباهات دیگران بخندند.

مزیت پادکست صوتی نسبت به تصویری این است که ضبط و ویرایش آن‌ها به مراتب ساده‌تر و سریع‌تر است. لازم نیست نگران دوربین و تنظیمات نور باشید و با ویرایش ویدیو و انیمیشن‌ سر و کار زیادی نخواهید داشت. به همین دلیل معمولاً به افراد توصیه میکنیم برای شروع، پادکست صوتی منتشر کنند.

6- بدون شور و اشتیاق نباشید

شنوندگان متوجه می‌شوند که شما ساخت پادکست را از روی علاقه انجام می‌دهید یا صرفا به این دلیل که دیگران آن را انجام می‌دهند تصمیم به انجامش گرفته‌اید. اگر به موضوعی که انتخاب کردید علاقمند باشید و آن را با شنوندگان به اشتراک بگذارید، شما یک پادکستر واقعی هستید. ممکن است برای رسیدن به موفقیت در این حوزه مجبور باشید کمی صبر کنید، اما مطمئن باشید با طی کردن مسیر درست به نتیجه می‌رسید. صبور باشید و با جدیت تمام به کار خود ادامه دهید. دلسردی شما فقط باعث به هم ریختن برنامه کاری و از دست دادن شنوندگان خواهد شد.

ساخت پادکست

7- از گوش دادن به پادکست‌های بقیه غافل نشوید

این نکته که اگر کتاب‌خوان خوبی نباشی، نویسنده خوبی هم نخواهی شد؛ در پادکست هم صادق است. پادکست گوش کنید و ببینید نقاط قوت پادکست‌ دیگران چیست. منظور این نیست که ایده‌های آن‌ها را کپی کنید، به این فکر کنید چطور می‌توانید بهترین نسخه خودتان را اجرا کنید. به پادکست‌هایی که موضوعشان با موضوع شما مطابقت دارد گوش بدهید. می‌توانید ببینید چه کارهایی تکراری هستند تا از انجام آنها خودداری کنید و به راه‌های جدیدتر فکر کنید.

8-بی‌خیال تبلیغات و بازاریابی نشوید

این‌که محتوایی تولید کنید ولی مخاطبی نداشته باشید، دلسردکننده است. بعد از ضبط پادکست و آپلود اپیزودها، نیاز به شنونده دارید. خودتان  باید دنبال این باشید که اسم پادکستتان را به گوش بقیه برسانید. برای اینکه پادکست شما شنیده شود، باید آن را تبلیغ کنید. نیازی نیست یک متخصص بازاریابی باشید اما باید در این زمینه نکات و موارد کلیدی را بیاموزید. یک استراتژی بازاریابی می‌تواند موفقیت پادکست‌های شما را تضمین کند. مثلا می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی، وب سایت و سایر کانال‌های ارتباطی استفاده کنید تا مخاطبان بیشتری پیدا کنید.

سخن پایانی

برای ساخت یک پادکست حرفه‌ای قبل از هر چیزی باید به فکر تولید محتوای باکیفیت باشید. اگر به تولید پادکست علاقمند هستید، مطمئن باشید رعایت نکات بالا، کیفیت پادکستتان را بهبود بدهید.

این روزها اقبال عمومی نسبت به تولید پادکست افزایش داشته و شما می‌توانید از این فرمت محتوایی برای انتشار مطالب خود استفاده کنید. البته رقبای زیادی نیز وجود دارند که با اجتناب از اشتباهات تولید پادکست می‌توانید از رقبای خود بهتر عمل کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*