وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

لطفاً موقع ساخت پادکست این اشتباه‌ها را مرتکب نشوید!

ضبط پادکست

این روزها ساخت پادکست کار دو دقیقه شده است. طوری که به اصطلاح دیگر هر کس از خانه قهر می‌کند، می‌رود و پادکست می‌سازد (البته خود من هم جزوشان هستم، بهتان برنخورد!). خلاصه که ساخت پادکست اصلاً کاری ندارد و خیلی هم ساده است. ولی دقیقاً همین باعث می‌شود بازار رقابت گرم باشد و کار شما برای این‌که در این شلوغی دیده شوید و مخاطب‌های خودتان را پیدا کنید، علاقه‌شان را جلب کنید و از طریق آن‌ها به دیگران معرفی شوید، سخت می‌شود.

یک راهنمایی ساده و کامل

ولی نگران نباشید؛ یک راهنمای ساده درباره اشتباهاتی که در حین ساخت پادکست نباید مرتکب شوید، به شما کمک می‌کند تا اولین قدم را برای جلو رفتن در دنیای پادکست‌سازی بردارید. برای همین هم ما لیستی از اشتباهات معمول که ممکن است هر تازه‌کاری مرتکب شود تهیه کرده‌ایم تا به شما کمک کند کیفیت پادکستتان را ارتقا دهید. اصلا هم مهم نیست در چه مرحله‌ای از ساخت پادکست هستید؛ حتی اگر یک فصل کامل از پادکستتان را بیرون داده‌اید هم بد نیست این مطلب را بخوانید تا مطمئن شوید یک وقت خدای نکرده هیچ‌کدام از این اشتباهات را مرتکب نمی‌شوید!

  1. بی‌خیال تبلیغات

بعد از ضبط پادکست و آپلود اپیزودها، نیاز به شنونده دارید. فکر نکنید کار شما تنها با تهیه محتوا، ساخت برنامه و آپلود کردن آن تمام شده و شنونده‌ها خودشان از غیب ظاهر می‌شوند. خیر. باید خودتان دنبال این باشید که اسم پادکستتان را به گوش بقیه برسانید و مطمئن شوید افراد زیادی از وجود پادکست شما خبر دارند.

این‌که محتوایی تولید کنید ولی مخاطبی نداشته باشید، دلسردکننده خواهد بود. هرچقدر هم که برای کارتان ذوق داشته باشید، باز هم در نبود مخاطب ناامید می‌شوید. پس راه چاره چیست؟ این‌که شروع به تبلیغات کنید. به همان اندازه که ساخت محتوا نیاز به وقت و انرژی دارد، تبلیغ آن و باخبرکردن دیگران از وجود چنین پدیده‌ی منحصربه‌فردی هم نیاز به وقت، انرژی و حتی هزینه دارد. پس بی‌خیال تبلیغ نشوید!

  1. انتخاب اسم عجیب و بیش از حد پیچیده

البته که پادکستتان باید اسم منحصربه‌فردی داشته باشد تا از پادکست‌های دیگر متمایز شود، ولی این به معنا آن نیست که باید حتماً اسمی بیش از حد پیچیده برای پادکستتان انتخاب کنید که دیگران را گیج کند، یا تلفظش سخت باشد و یا غیر قابل درک و مبهم باشد. عنوان سخت برای پادکست ممکن است تاثیر منفی روی رشد پادکستتان داشته باشد. چرا که بعضی‌ها برای انتخاب پادکستی که گوش می‌دهند، اسم آن را هم مد نظرشان قرار می‌دهند. پس اگر شنونده بالقوه‌تان نتواند معنی اسم پادکست را درک کند، ممکن است او را از دست بدهید.

  1. استفاده از گرافیک آماتور

جدا از اسم، گرافیک هم می‌تواند معرفی‌کننده‌ پادکستتان باشد و تاثیر قابل توجهی در جذب شنونده داشته باشد. بعد از اسم پادکست و توضیحی کوتاه درباره‌اش، گرافیک و طراحی لوگو یا کاور آن است که مخاطب را نسبت به آن علاقمند یا کنجکاو می‌کند.

از آنجایی که پادکست یک مدیوم صوتی است، شاید از نظر یک پادکستر، کار گرافیکی چندان مهم نباشد. اما باید بدانید که اتفاقا گرافیک پادکست خیلی هم مهم است و لازم است برای معرفی برندتان از گرافیکی با کیفیت بالا استفاده کنید. پس اگر قصدتان این است که پادکستتان حرفه‌ای و فراگیر شود، حتماً به این نکته توجه کنید. اگر هم خودتان از طراحی گرافیک چیزی نمی‌دانید، می‌توانید خیلی راحت از یک گرافیست درخواست همکاری با پادکستتان را داشته باشید.

  1. کلی گویی

لطفاً دنبال کت دوختن برای دکمه نباشید. از همان اول مشخص کنید که قرار است پادکستتان درباره چه موضوعی باشد و قرار است چه مخاطبانی را هدف قرار دهد. اینطور نه خودتان گیج می‌شوید و نه شنونده‌هایتان. همچنین با داشتن رویکردی مشخص و ثابت، شنونده‌هایتان می‌دانند در هر اپیزود قرار است انتظار چه محتوایی را داشته باشند و هر بار برای شنیدن درباره موضوعی که به آن علاقمندند و شما وعده‌اش را داده‌اید آماده‌اند. با رعایت همین نکته می‌توانید برای پادکستتان مخاطبان ثابت و وفادار پیدا کنید.

پادکست دو نفره

  1. ضبط و ویرایش بیش از حد

زمان ساخت پادکست حتماً ایده‌آل‌هایی برای هر اپیزود و به طوری کلی پادکستتان دارید. همین ایده‌آل‌گرایی هم می‌تواند به ضبط و ویرایش مداوم و صرف انرژی و زمان بیش‌ازاندازه برای ساخت یک اپیزود منجر شود. وسواس به خرج دادن درباره‌ی این موضوع هم خسته‌تان می‌کند و هم آماده و منتشر شدن یک اپیزود را مدام عقب می‌اندازد. یادتان باشد که اتفاقا کمی خطا در برنامه‌سازی نه تنها آن را خراب نمی‌کند، بلکه به بهتر شدن آن کمک هم می‌کند! یک تپق یا اتفاق غیرمنتظره گاهی حتی باعث جذاب‌تر شدن پادکست شما می‌شود. مردم دوست دارند اشتباهات دیگران را ببینند و به آن بخندند. همچنین این اتفاقات به پادکستتان کمک می‌کند از حالت خشک و ماشینی خارج شود و ارتباط بهتری با مخاطبانش برقرار کند.

  1. کیفیت صدای بد

یکی از مهم‌ترین و معمول‌ترین دلایلی که شنونده‌ها از همان اول بی‌خیال گوش دادن به پادکستی می‌شوند، کیفیت پایین صدای آن است. برای این‌که پادکستتان از کیفیت صدای خوبی برخوردار باشد، باید اولاً میکروفون خوبی انتخاب کنید، دوماً در محیطی پادکست را ضبط کنید که شلوغ و پر رفت و آمد نباشد. که البته موضوع دوم از اولی مهم‌تر است!

خوشبختانه این روزها میکروفون‌های متنوعی وجود دارند و دست شما برای انتخاب باز است. لازم هم نیست حتماً میکروفون حرفه‌ای و با کیفیت رادیویی استفاده کنید؛ می‌توانید میکروفونی مطابق بودجه‌تان انتخاب کنید.

یکی دیگر از دلایل پایین آمدن کیفیت صدا، ناهماهنگی در میزان صدای پادکستی است که بیشتر از یک گوینده دارد. بیشتر وقت‌ها، میزبان اصلی برنامه، صدایی قوی و واضح دارد و  بقیه صدایشان ضعیف و گاهی غیر قابل شنیدن است. اگر حواستان به این موضوع نباشد، تبدیل به مشکلی می‌شود که تجربه گوش‌دادن به پادکست را به طور کل برای مخاطبانتان نابود می‌کند. وقتی صداها دو اندازه متفاوت از یکدیگر داشته باشند، شنونده مجبور می‌شود مدام با میزان صدا را کم و زیاد کند و این موقعیت قطعا خسته‌کننده و عذاب‌آور است، و احتمالاً باعث می‌شود مخاطب در نهایت از خیر گوش‌دادن به پادکست بگذرد.

شاید این مشکل باعث نشود تمام شنونده‌هایتان را از دست بدهید، ولی به هر حال کمکی هم به جمع‌کردن شنونده‌های بیشتر و وفادار به شما نمی‌کند.

  1. عدم شناخت از مدیوم

معمولاً در کلاس‌های نویسندگی خلاق آموزش می‌دهند که اگر کتاب‌خوان خوبی نباشی، نویسنده خوبی هم نخواهی شد. همین موضوع در زمینه پادکست هم صدق می‌کند.

تا می‌توانید پادکست گوش کنید. ببینید نقاط قوت پادکست‌های دیگر چیست که شما هم می‌توانید انجامشان بدهید. منظور این نیست که ایده‌های آن‌ها را بدزدید، ولی به این فکر کنید که چطور می‌توانید نسخه خودتان از آن را اجرا کنید.

از ژانرها و سبک‌های مختلف پادکست گوش کنید و ببینید چه چیزی برای شما الهام بخش است. پادکست‌سازی صنعت عظیمی است که پادکسترهای زیادی در آن کارهای فوق‌العاده انجام می‌دهند. کارهایی که ممکن است هنوز به فکر شما خطور نکرده باشد.

به پادکست‌هایی که موضوعشان با پادکست شما مطابقت دارد هم گوش بدهید. اینطور بهتر می‌توانید ببینید چه کارهایی تکراری هستند و قبلاً انجام شده‌اند تا خودتان را از انجام دوباره آن معاف کنید و به راه‌های جدیدتر برای ساخت پادکست فکر کنید. به این فکر کنید که چه چیزی پادکست شما را منحصر به فرد می‌کند؟ تنها راه اطمینان از خاص بودن کارتان، همین گوش دادن به پادکست‌های مشابه دیگر و یاد گرفتن از آن‌هاست. حتی می‌توانید از اشتباهاتشان هم درس بگیرید.

ضبط پادکست دو نفره

  1. نداشتن ثبات قدم

از مهم‌ترین نصیحت‌ها برای ساخت یک پادکست خوب داشتن ثبات قدم و برنامه‌ریزی است.

شنونده‌ها وقتی با پادکستتان آشنا می‌شوند و به آن علاقمند پیدا می‌کنند، دوست دارند از برنامه انتشار هر اپیزود، موضوعات بحث یا زمان هر اپیزود باخبر باشند.

داشتن طرح کلی به شما کمک می‌کند در کارتان ثبات داشته باشید، ولی حتی قبل از شروع ضبط هم باید برنامه‌ریزی‌تان مشخص باشد.

با توجه به برنامه کاری و زندگی‌تان، مشخص کنید که هر چند وقت یک بار می‌توانید یک اپیزود آماده و منتشر کنید و همیشه به این برنامه پایبند باشید؛ حتی اگر قرار است ماهی یک اپیزود داشته باشید. اینطور مخاطبان شما می‌دانند چه وقت منتظر اپیزود جدیدتان باشند و برای شنیدن به آن سر بزنند.

  1. تحقیر پادکست خودتان

باور کنید یا نه، این یکی از آن اشتباهات رایج بین پادکسترها است. گفتن چیزهایی از قبیل «کسی که به پادکست ما گوش نمیده» نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه شنونده‌های شما را هم زده می‌کند. اینطور به آن فکر کنید که هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد در رستورانی غذا بخورد که آشپزش معتقد است هیچ‌کس نمی‌خواهد آنجا غذا بخورد. همین موضوع درباره پادکست شما هم صدق می‌کند.

این نکته را به خصوص در هنگام نوشتن توضیح موضوع پادکستتان باید در نظر بگیرید. هیچ‌وقت ارزش پادکستتان را پایین نیاورید و مثلا نگویید «دو تا آدم معمولی که درباره مسائل معمولی حرف می‌زنند.». اول از همه خودتان برای کاری که می‌کنید ارزش قائل شوید، تا بقیه هم حس نکنند با گوش دادن به پادکست شما قرار است وقتشان را تلف کنند.

  1. تاخیر در راه‌اندازی

البته این‌که حساب‌شده و درست کارتان را پیش ببرید و در انجام کاری عجله نکنید خوب است. ولی اجازه ندهید بین زمانی که تصمیم گرفتید پادکستتان را راه بیندازید و تاریخ ضبط و انتشار قسمت اول آن، زمان خیلی زیادی طول بکشد. ممکن است بهانه‌هایی مثل «هنوز آماده نیست» بیاورید یا شاید خودتان نسبت به شروع این کار مضطرب باشید، ولی یادتان باشد افتادن در دام این افکار تنها نتیجه‌اش این است که هرگز آماده نباشید و هیچ کاری از پیش نبرید و نهایتاً هیچ پادکستی تولید نکنید.

پس اگر تمام برنامه‌ریزی‌هایتان را انجام داده‌اید، موضوعتان را مشخص کرده‌اید و تجهیزات را هم آماده دارید، زودتر اپیزود اول را ضبط کنید.

اگر پادکست ساختن را دوست دارید یا صاحب پادکست هستید، مطمئن باشید تنها با اجتناب از اشتباهاتی که در این مطلب شمردیم و رعایت نکاتی که به بهبود کارتان کمک می‌کنند، نتیجه نهایی خیلی بهتر از چیزی می‌شود که فکرش را می‌کنید.

 از میکروفون USB استودیویی کامیکا COMICA STA-U1 می توانید برای ساخت پادکست استفاده کنید.

منبع: صدا استور

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*