وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
ضمن تبریک سال نو. به دلیل حجم بالای مرسولات، ارسال سفارشات خارج از تهران، بعد از تعطیلات نوروز انجام می‌گیرد.

تفاوت فرمت های صوتی در چیست؟

تفاوت فرمت های صوتی MP3 ، WAV ، FLAC :

برای فهم بیشتر تفاوت سه فرمت صوتی بالا، ابتدا بطور مختصر درباره هر یک از این فرمت‌های صوتی توضیح خواهیم داد. برای راهنمایی بیشتر و توضیحات اجمالی‌تر به مقاله‌ی آشنایی با انواع فرمت فایل صوتی مراجعه کنید. همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر یکی از سرگرمی‌های پر طرفدار و شاید هم تفریح برخی از افراد، دانلود موسیقی است. گوش دادن به موسیقی دلخواه بسیار خوشایند و حتی آرامش بخش می‌باشد. در این میان برای بسیاری از افراد این مطلب که دانلود فایل صوتی خود را با چه کیفیت و فرمتی انتخاب کنند بشدت اهمیت دارد و معمولا بالاترین و بهترین کیفیت موزیک را برای دانلود انتخاب و یا خریداری می‌کنند. اما این فرمت‌های پر طرفدار چه کارایی‌هایی دارند؟ با بهین مدیا همراه باشید.

فرمت صوتی MP3 چیست؟

رایج‌ترین فرمت صوتی در کشور ایران ام‌پی‌تری می باشد و در دو بیت ریت 128 و 320 در سایت های موسیقی عرضه می‌شود. این کیفیت از صوت در بین مخاطبان موسیقی فراگیر شده است و علت آن هم حجم خیلی کم و کیفیت مناسب است. در حال حاضر بیشتر سایت‌هایی که آلات موسیقی عرضه می‌کنند، بیشتر از فرمت mp3 320 استفاده می‌کنند زیراکه حجم 128 اتلاف زیادی برای کم کردن حجم دارد. جدیدا برخی از سایت‌ها شروع به اضافه کردن کیفیت FLAC کرده‌اند.

فرمت MP3

فرمت FLAC چیست؟

اگر بخواهیم بطور خلاصه به بررسی فرمت FLAC  بپردازیم باید بگوییم کیفیت FLAC یکی از فرمت‌های خوب صوتی است که دارای اتلاف خیلی کم است.

فرمت صوتی WAV چیست؟

اگر بگوییم که فرمت صوتی WAV با کیفیت ترین فرمت صوتی در موسیقی است، اغراق نکرده‌ایم. قبلا به علت سرعت کم اینترنت، دانلود این فرمت صوتی خیلی کم و یا اصلا نبود و بیشتر این فرمت روی دیسک‌های صوتی خریداری می‌شد اما امروزه با توجه به پیشرفت‌های موجود، روزانه استفاده از این کدک صوتی افزایش یافته است.

فرمت WAVE

تفاوت فرمت های صوتی در چیست؟

تمام فرمت‌های فایل صوتی برای شما مشابه به نظر می‌رسند اگر که به موسیقی علاقه ندارید و احتمالا هنگامی که حرف از صدا می‌شود، فرمت MP3 را انتخاب می‌کنید. اما وقتی تعدادی انتخاب مانند WAV، AAC، OGG، ALAC، WMA و … در مقابلتان قرار بگیرد، اطمینان ندارید که کدام یک از آن‌ها بهترین فرمت مورد نیاز شما خواهد بود. این فرمت ها را در مقاله آشنایی با انواع فرمت فایل صوتی توضیح داده‌ایم. اکنون می‌خواهیم به تفاوت فرمت صوتی MP3 ،WAV ،FLAC بپردازیم.

image 2022 08 04 094915608 تفاوت فرمت های صوتی در چیست؟

تفاوت WAV و MP3:

ممکن است با یک هدفون، موبایل یا اسپیکر ساده نشود تفاوت کیفیت WAV و MP3 را زیاد تشخیص داد اما مطمئنا فرق‌های زیادی در این دو نوع کیفیت وجود دارد. به عنوان مثال در فرمت WAV شما می‌توانید تمام کانال‌های صدا را با یک دستگاه پخش خوب بشنوید در حالی که در MP3  بسیاری از کانال‌ها به علت فشردگی حذف شده‌اند.

تفاوت FLAC  و MP3:

فرمت FLAC مخفف Free Lossless Audio Codec  به معنای کدک صوتی بدون افت کیفیت است. این کدک مانند فرمت MP3 یک فرمت فشرده سازی صوتی می باشد با این تفاوت که در فرمت MP3 ، کیفیت افت پیدا می‌کند و کاهش می‌یابد ولی در فرمت FLAC، فشرده سازی به این صورت نمی‌باشد. یعنی در حالت فشرده سازی فرمت FLAC افت کیفیت وجود نداشته و موسیقی با بالاترین کیفیت ارائه می‌شود. شما می‌توانید آثاری که در اختیار دارید را به راحتی تنها با نرم افزار SPEK ، تست و آزمایش کنید.

کیفیت FLAC یا WAV:

کیفیت این دو فرمت با هم تفاوتی ندارد. کیفیت WAV فایل را بدون حالت فشرده سازی و بدون افت کیفیت ارائه می‌دهد که در این حالت حجم فایل بالاتر است. اما فرمت FLAC جدیدتر بوده و ضمن فشرده سازی همانند فرمت MP3 با کاهش حجم فایل، کیفیت آن را نیز حفظ می‌کند. دقیقا تفاوت همین جا می‌باشد. به همین علت سانگ سرا آلبوم را با کیفیت WAV ارائه نمی‌دهد. به بیان ساده‌تر یک تفاوت فرمت صوتی FLAC نسبت به WAV در این است که کمی فشرده‌تر شده تا حجم کم‌تری داشته باشد اما در این فشرده سازی سعی شده تمام کانال های صدا حفظ شوند.

پایان:

بطور کلی وقتی درباره‌ی فرمت صدا صحبت می‌کنیم، داریم درباره‌ی قلمروی دیجیتال حرف می‌زنیم (کامپیوتر- موبایل- ام‌پی‌تری پلیر و…). یعنی نوارکاست‌ها، گرامافون‌ها و امثال آن‌ها شامل این مطلب نمی‌شوند چون در قلمرو آنالوگ قرار دارند. صدا در قلمرو دیجیتال تبدیل به کد شده و در ساختار مثلا MP3 ذخیره می‌شود. دیگر آن‌که هر فرمت، الگوی متفاوتی برای ذخیره سازی دارد که طبیعتا حجم و کیفیت فایل در هر نوع فرمت، متفاوت است. در هر صورت تمایل با شماست که از چه فرمت صوتی استفاده کنید. هدف ما کمک به شما در جهت انتخاب بهترین فرمت مختص به نیازتان است که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*