وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

کاربرد میکروفون مینی گان چیست؟

کاربرد میکروفون مینی گان چیست؟

حتما دوست دارید صدای باکیفیتی ضبط کنید اما نمی‌خواهید میکروفونتان در ویدئو مشخص باشد! اگر موکبانگر هستید و همیشه سعی می‌کنید فقط صدای سوژه (بدون نویز محیط)، شنیده شود و میکروفون در تصویر دیده نشود، میکروفن مینی گان مناسب شماست. میکروفون های مینی گان زیرمجموعه میکروفن های شاتگان هستند. شات گان به معنی نوعی تفنگ شکاری است و به خاطر شکل ظاهری این میکروفون که بدنه لوله ای آن شبیه تفنگ است، این نام را دارد. میکروفون مینی گان و شات گان، صدا را از روبرو با جزئیات دقیق دریافت می‌کند و صدای اطراف و پشت میکروفون را تا حد ممکن رد می‌کند. با انتخاب میکروفون های شاتگان، نیازی به نگه داشتن میکروفن دستی و یا سیم میکروفون یقه ای روی لباس خود ندارید. در این مقاله به بررسی میکروفن مینی گان و تفاوت آن با میکروفن شاتگان می‌پردازیم.

میکروفون شاتگان چیست؟

ضبط صدا با کیفیت پائین، چالش های زیادی را در هنگام فیلمبرداری ایجاد می‌کند. یکی از بزرگترین مزایای میکروفون‌ های شاتگان، الگوی باریک آن‌ها است. این میکروفون ها با لوله های باریک و بلندی هستند که سوراخ هایی در هر طرف لوله به طور مساوی دارند و کپسول میکروفون در انتهای لوله قرار دارد. به دلیل همین ویژگی صداهایی که از جلوی میکروفون می‌آیند وارد آن می شوند و صداهای محیطی ریجکت می‌شوند.  هرچه طول لوله بیشتر می‌شود، میکروفون صدای محیطی کمتری را دریافت می‌کند (البته در میکروفون های مینی گان که طول لوله کمتر است نیز نویز محیطی به طرز قابل توجهی رد می‌شود). بنابراین میکروفون های شاتگان در فضاهای شلوغ و پر سر و صدا مانند لوکیشن فیلم برداری، بهترین کاربرد را دارند. همانطور که دریافتید، این میکروفن ها برای ضبط محتواهایی مناسب هستند که می‌خواهید صدای دقیقی از سوژه خود داشته باشید. بنابراین بهتر است الگوی قطبی آن ها را بشناسید.

الگوهای قطبی میکروفون شاتگان

هنگامی که درباره جهت دریافت صدا در میکروفون‌ صحبت می‌شود، یعنی باید بدانید حساسیت میکروفون در چه جهاتی بیشتر است. الگوهای قطبی میکروفون شاتگان را در ادامه برایتان نوشته‌ایم:

  • سوپرکاردیوید: یک الگوی باریک است که صدا را از روبرو دریافت می‌کند و باقی صداها را ریجکت می‌کند.
  • هایپرکاردیوید: تفاوت آن با سوپرکاردیوید این است که الگوی باریک‌تری دارد و از پشت میکروفون هم، کمی صدا را دریافت می‌کند.
  • اولترا کاردیوید: باریک ترین الگوی قطبی در بین میکروفون های شاتگان است.

همانطور که دریافتید برای بهترین عملکرد در ضبط صدا نیاز است تا انواع این میکروفن ها را به صورت مستقیم به طرف سوژه بگیرید. اکنون می‌خواهیم انواع میکروفون شاتگان را بشما معرفی کنیم.

a9cfcf0b2f521e57de2a2ea39e20252d کاربرد میکروفون مینی گان چیست؟

انواع میکروفون شات‌ گان

از نظر ساختاری، میکروفون‌های شات‌گان به دو دسته لانگ گان (شات‌گان بلند) و مینی گان (شات‌گان کوتاه) تقسیم می‌شوند.

میکروفون لانگ گان:

اگر سوژه شما بازیگر (یا سوژه غیر ثابت) باشد، باید میکروفون را از دوربین جدا کنید و به منبع صدا نزدیک کنید که بهتر است از میکروفون لانگ گان استفاده کنید. شات‌گان‌های بلند که طول بلند تری دارند، می‌توانند از فواصل دورتر صدا را دریافت کنند و بیشتر در ساخت فیلم‌های سینمایی، مستند‌ حیات وحش و مکان های شلوغ مثل استادیوم های ورزشی کاربرد دارند.

میکروفون مینی گان:

در استفاده از میکروفن مینی گان نیاز نیست آن را بالای سوژه نگه دارید و کافی است روبروی سوژه قرار بگیرد تا صدایی با کیفیت دریافت و به دوربین شما منتقل کند. حساسیت این میکروفون در مقایسه با نوع لانگ گان، نسبت به محیط اطراف کمتر است؛ بنابراین برای ضبط در محیط های آرام مناسب تر است. شات‌گان‌های کوتاه را می‌توانید روی دوربین نصب کنید و برای ضبط موکبانگ و ASMR از آن ها استفاده کنید. هنگام انتخاب میکروفن مینی گان به سایز دوربینتان توجه کنید (مینی گان معمولی حدود 10 سانتی متر است). در واقع این میکروفون‌ها جایگزین میکروفون داخلی دوربین‌ها هستند که کیفیت صدای پائین آن ها، شنونده را راضی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: موکبانگ غذا

میکروفون شاتگان کامیکا COMICA CVM-VM10 II

اجزای میکروفون مینی گان

معمولا میکروفون های شاتگان برای عملکرد بهتر، باید با لوازم جانبی استفاده ‌شوند. در این قسمت لوازم  جانبی میکروفن مینی گان را برایتان معرفی می‌کنیم.

ضربه‌گیر (Shock Mount):

صدای باکیفیت و بدون نویز برای هر پروژه‌ای مهم است. اگر می‌خواهید نویزها، ضربه ها و ارتعاشات اضافی صدای ضبط شده را خراب نکند، استفاده از لرزه گیر راه حل مناسبی است.

بادگیر (Windshield):

همانطور که از نام این ابزار پیداست، برای کاهش صدای باد هنگام فیلمبرداری در فضای باز استفاده می‌شود.

تفاوت میکروفون شات گان و مینی گان

اکنون که می‌دانید میکروفون شاتگان و مینی گان چیست، به تفاوت این دو مدل اشاره می‌کنیم.

  • میکروفون شاتگان تا فاصله حداکثر 3 متر از سوژه می‌تواند صدا را ضبط کند؛ میکروفون های مینی گان برای ضبط صدا به فاصله کمتری (در حدود نیم متر) تا سوژه نیاز دارند.
  • میکروفن‌ مینی گان مستقیماً به گوشی یا روی دوربین متصل می‌شود؛ میکروفون شات گان باید توسط صدابردار بالای سر سوژه قرار بگیرد.
  • طراحی میکروفن‌ شاتگان باریک و بلند است؛ طراحی میکروفون‌ مینی گان باریک و کوتاه می‌باشد.

بنابراین، می‌توان گفت که تفاوت این دو میکروفون در نوع کاربردشان است. میکروفن‌ مینی گان بیشتر برای استفاده در ضبط صدا با موبایل یا دوربین مفید است. اما میکروفن های شات گان اغلب برای ضبط صدای افراد در محیط های شلوغ استفاده می شوند.

 

ضبط صدای بدون نویز با بهترین میکروفون شاتگان

اگر درحال ضبط موکبانگ هستید و دوربین شما در حال خاموش شدن است، نگران نشوید! میکروفون شاتگان کامیکا COMICA CVM-VM10 II با طراحی جمع و جور، برای نصب روی دوربین و گوشی های دارای جک 3.5 میلی‌متری کاربرد دارد. الگوی قطبی این میکروفون حرفه‌ای کاردیوید است و صدای محیطی را حذف می‌کند تا امکان دریافت صدا تنها از سوژه مورد نظر شما را فراهم کند. با این میکروفون می‌توانید در فضای باز صدای آمبیانس ضبط کنید یا در فضای بسته و محیط آکوستیک ویدئو موکبانگ بگیرید.

سخن نهایی

میکروفون شاتگان‌ با شکل لوله‌ای خود و دریافت کننده حساسی که در انتهای آن قرار دارد، شفاف ترین صدای ممکن را در شرایط مختلف دریافت می‌کند. در این مقاله تلاش کردیم به بررسی میکروفون مینی گان بپردازیم. برای خرید میکروفون حرفه ای می‌توانید از مشاوره رایگان و تخصصی بهین مدیا استفاده کنید. بنظر شما چه تفاوت دیگری بین میکروفن شات گان و مینی گان وجود دارد؟

امتیاز دهید

2 Comments

  1. مهسااا 1402-01-21 Reply

    سلام… ورودی لپ تاپ من تکی هستش، می شه بگید این میکروفون به لپ تاپ من وصل می شه یانه؟؟

    • Author
      سعید کریمی 1402-01-21 Reply

      با سلام
      بله
      این میکروفون یه کلید پشتش داره و برای اینکه به این لپتاپ شما وصل بشه، باید روی حالت موبایلی قرار بدید

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*