وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
ضمن تبریک سال نو. به دلیل حجم بالای مرسولات، ارسال سفارشات خارج از تهران، بعد از تعطیلات نوروز انجام می‌گیرد.

صدای آمبیانس (Ambience) چیست؟

صدای آمبیانس

اورسن ولز، فیلمنامه نویس و کارگردان می‌گوید «گوش کردن به نمایش رادیو بدون افکت صوتی، مثل نگاه کردن به تئاتر با چشمان بسته است». صداهایی مانند صدای پرندگان دریایی، امواج، وزش باد، همهمه جمعیت، رفت‌وآمد وسایل نقلیه صدای آمبیانس محسوب می‌شوند. عکس فوق را نگاه کنید، اکنون اگر همزمان صدای آن را هم بشنوید؛ در این‌صورت حتما احساس بهتری خواهید داشت. آمبیانس در لغت به معنای صدای محیط است و به صداهایی گفته می‌شود که صدای محیطِ فیلم‌برداری است ولی صدای اصلی سوژه نیست. به عنوان مثال در یک استادیوم ورزشی، صدای آمبیانس، صدای تشویق و همهمه جمعیت است ولی صدای گزارشگر، آمبیانس به حساب نمی‌آید. بعنوان مثال در یک صحنه از حیات وحش، صدای پرنده‌ای که در تصویر است، صدای سوژه اصلی و صدای جنگل و سایرِ پرندگان، آمبیانس است.

فرقی نمی‌کند که ویدئو گرافر باشید یا مستندساز، تولیدکننده محتوای ویدیویی باشید و یا اهل یادگیری ایده‌های جدید،‌ در هر صورت شناخت صدا و کاربرد آمبیانس، برایتان سودمند خواهد بود. پس پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

صدای آمبیانس چگونه ساخته می‌شود؟

این صدا با سه روش به دست می‎‌آید:

1-ضبط صداهای طبیعی محیط

2-ایجاد جلوه‌های صوتی

درواقع هیچ آرشیوی وجود ندارد که تمام صدا‌های موجود در طبیعت را داشته باشد. بنابراین گاهی نیاز است صدا را بسازید، مثلا با پاشیدن نمک روی ظرف حلبی، صدای باران ایجاد کنید. البته این کار خیلی هم آسان نیست ولی با تمرین قابل انجام است. افکتورهای حرفه‌ای می‌توانند صداهای نزدیک‌تری به واقعیت تولید کنند. بطور مثال افکتورها با تکان دادن سریع یک چوب، صدای بال زدن پرنده در فضا را به وجود می‌آورند زیرا می‌دانند چگونه آن را حرکت دهند، ممکن است شما با تکان دادن همان چوب نتوانید صدایی مشابه ایجاد کنید.

صداسازی

3-دانلود افکت صوتی از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها

یکی از بهترین راه‌ها در فضای دیجیتال، استفاده از سایت‌های آنلاین و دانلود اپلیکیشن‌های مرتبط است. عبارت free ambient sounds را در گوگل جست و جو کنید، وب‌سایت‌های زیادی را پیدا می‌کنید که امکان دانلود رایگان آمبیانس را فراهم کرده‌اند. یکی از بهترین آن‌ها وبسایت ambient-mixer است. با استفاده از این سایت علاوه بر دانلود صداهای آمبیانس‌، امکان اعمال تغییرات در آن‌ها را دارید. مثلا می‌توانید صدای یک اسب را بجای صدای یک گاو بگذارید. یا این‌که ولوم صدای رودخانه‌ی جاری در جنگل را نسبت به صدای باد بیشتر کنید. حتی امکان این را دارد که دسته‌ای از صداها را روی یک باند (مثلا باند چپ) و بقیه را روی باند دیگر (مثلا باند راست) بگذارید تا نتیجه را بصورت استریو بشنوید. هم‌چنین می‌توانید از انواع ساند افکت‌ها (افکت‌های صوتی) استفاده کنید.

آمبیانس در ساخت ویدئو چه کاربردی دارد؟

آمبیانس ۲ کاربرد اصلی در ضبط ویدئو دارد که به آن‌ها اشاره می کنیم:

  1. پشت سر هم چیدن پلان‌هایی که متوالی ضبط نشده‌اند:

یکی از کاربردهای آمبیانس، برای ویدیوهایی است که در یک زمان و پشت سر هم ضبط نشده‌اند؛ اما باید پس از تدوین پشت سر هم دیده شوند. صداهای آمبیانس در سرتاسر یک سکانس قرار می‌گیرند تا به بیننده القا کنند که تمام تصاویر ویدیویی برای یک لحظه هستند.

  1. تلاش برای این‌که بیننده خود را در فضای فیلم قرار دهد:

یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها برای این‌که بیننده با فیلم ارتباط بگیرد، وجود صداهایی است که در آن صحنه شنیده می‌شوند. با وجود صداهای محیطی و ترکیب آن‌ها با صدای اصلی در هنگام تدوین، بیننده یک صدای سه بعدی را خواهد شنید که باعث می‌شود خود را در همان محیط حس کند.

*صدای سه بعدی: صدایی که با شنیدن آن احساس می‌کنید در همان محیط هستید و صدا‌ها را از زوایا و فواصل مختلف می‌شنوید. صدای سه بعدی این امکان را می‌دهد که بتوانید صدای باز شدن درب را از پشت سر هم بشنوید.

چه میزان صدای آمبیانس برای ضبط هر فیلم لازم است؟

این امری طبیعی است که در هنگام تهیه ویدئو، ندانید چه مقدار از هر فایل ضبط شده را در فیلم نهایی استفاده خواهد کرد. پس یک قانون کلی برای این کار در نظر گرفته شده است که شما باید آن را رعایت کنید. در هر منطقه‌ای که تصویربرداری انجام می دهید، ۳ دقیقه صدای آن محیط را ضبط کنید. کم‌تر از آن برایتان کافی نیست و بیشتر از آن در هنگام استفاده شما را دچار سردرگمی می‌کند.

میکروفن آمبیانس چه ویژگی‌هایی دارد؟

تصور کنید می‌خواهید در فضای باز محتوای ویدئویی تهیه کنید ولی صداهای محیطی مثل بوق ماشین‌ها، پرندگان، رفت‌و‌آمد جمعیت مانع از تمرکز شما روی ضبط فیلم می‌شود. یا فرض کنید در یک باغ وحش می‌خواهید صدای پرنده‌ای را ضبط کنید ولی صدای دیگر حیوانات باعث می‌شود نتوانید روی موضوع اصلی تمرکز کنید. یکی از تجهیزاتی که در این مواقع بسیار موثر است، استفاده از میکروفون مناسب کارتان است. ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که چگونه میکروفن آمبیانس را تشخیص دهید؟ ما به عنوان وارد کننده اصلی و نمایندگی میکروفون برند کامیکا، میکروفن‌ های شاتگان را بشما پیشنهاد می‌دهیم.

میکروفون شاتگان کامیکا COMICA CVM-VM20

میکروفون‌ شاتگان (Shotgun) جزئیات صدا را بدون نویز دریافت می‌کند و برای صدابرداری در فضاهای باز و بسته مناسب است. این مدل میکروفن‌ها صدا را دقیقا از یک جهت (از روبروی خود) دریافت می‌کنند و از ورود صداهای دیگر جلوگیری می‌کنند (صداهای کنار و عقب را رد می‌کنند). پس بهتر است میکروفن را به سوژه نزدیک کنید. درواقع میکروفونهای شاتگان‌ با شکل لوله‌ای که دارند و دریافت کننده حساسی که در انتهای آن قرار دارند، شفاف ترین صدای ممکن را در شرایط مختلف دریافت می‌کنند. برای ضبط پادکست، ASMR، آمبیانس و صدابرداری در ساخت ویدیو می‌توانید از میکروفون های شاتگان‌ها نظیر میکروفون شاتگان کامیکا CVM-VM20 استفاده کنید. این میکروفون بدون نیاز به کارت صدا به شما کیفیت صدای استودیویی می‌دهد و دارای گین کنترل (تنظیم مقدار ورودی صدا) است. بنابراین مجبور نیستید برای از بین بردن نویز صدا در حین تدوین بصورت نرم افزاری گین را کم کنید. اگر هم محیط آکوستیک دارید و می‌خواهید جزئیات صدای بیشتری دریافت کنید می‌توانید گین را بالا ببرید. این مدل میکروفن برای ضبط موکبانگ غذا نیز بسیار کارآمد است.

1610063342 IMG 1465552 صدای آمبیانس (Ambience) چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده، هم‌خوانی تماشاگران در کنسرت همان صدای آمبیانس است. برای ضبط هم‌زمان صدای خواننده و تماشاگران نیازمند میکروفنی نظیر میکروفون شاتگان کامیکا Traxshot هستید. این میکروفون قابلیت ضبط صدا در 4 حالت مختلف را دارد که حالت استریو  180 درجه‌ای (دو طرفه)، مناسب ضبط صدای خواننده و تماشاگران می‌باشد.

سخن نهایی:

بر خلاف تصور عموم، صدا تنها جزئی از ویدیو نیست بلکه بخش مهمی از آن است. بنابراین توجه به کیفیت صدا و آشنایی با آمبیانس و کاربردهای آن، در جلب رضایت مخاطب بسیار موثر است. شما از چه میکروفونی برای ضبط آمبیانس استفاده می‌کنید؟

3 Comments

  1. آرایشگاه داماد 1402-03-27 Reply

    جالب بود فکر میکردم فقط به صدای همهمه جمعیت تو کنسرت میگن !

  2. Mohammad 1401-09-30 Reply

    سلام مدل VM20 برای ضبط صدای ویلن در اتاقی که آکوستیک نیست مناسبه؟

    • Author
      سعید کریمی 1401-09-30 Reply

      با سلام
      این میکروفون دوتا مزیت داره برای ساز شما، یکیش اینه که حساسیتش قابل تنظیمه و دومیش اینه که صدایی که روبروی میکروفون هستش رو بهتر از صداهای اطرافش ضبط میکنه. بخاطر همین برای محیطی که آکوستیک نیست خیلی مناسبه.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*