وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

تفاوت AUX و USB چیست؟

تفاوت AUX و USB

تفاوت AUX و USB

عبارت جک(سوکت) 3.5میلی‌متری را در مشخصات فنی موبایل‌ها دیدید. اما این عدد از کجا آمد؟ درواقع قطر قسمت گرد کابل این مقدار است. چند سال است که تولید کنندگان شروع به کنار گذاشتن جک 3.5 میلی‌متری کرده‌اند. این فناوری قدیمی، یکی از بهترین استاندارها در زمینه‌ی انتقال صدا می‌باشد. در بین کاربران نیز نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی می‌گویند ویژگی‌های فناوری جدید به قدری هست که ناراحتی از برکناری فناوری قبلی کم باشد. اما چه محصولی به عنوان جایگزین شناخته شد؟ استاندارد جدیدتر، یو‌اِس‌بی تایپِ سی است که بر همین اساس در این مقاله تصمیم گرفتیم مزیت‌های هر دو مدل را برایتان شرح دهیم. با بهین مدیا همراه باشید.

کابل‌ها:

پیش از هرچیز بد نیست نگاهی داشته باشیم به انواع کابل‌ها و متوجه شویم کدام یک از این کابل‌های صدا، دارای میکروفون هستند؟ کابل‌های صدا دارای انواع مختلف با کانکتورهای متفاوت می‌باشند که جک 3.5 میلی‌متری در این دسته قرار می‌گیرد. موارد استفاده‌اش هم در  AUX، هدفون، هندزفری و … است. اما نکته اینجاست که همه‌ی کانکتورهای این جک شبیه به هم نیستند و به لحاظ کاربرد و حتی شکل  ظاهریشان متفاوتند. آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از یک خط، دو خط و سه خط.

image 2022 02 01 131353 تفاوت AUX و USB چیست؟

کابل صدای دو خط

کانکتور کابل صدای دو خطی دو حلقه افقی دارد (TRS) که آن را به سه بخش تقسیم می‌کند. بخش‌های انتقال صدای آن را در شکل مشاهده می‌کنید. از این نوع کابل‌ها تنها برای انتقال صدا می توانید استفاده کنید. لازم است بدانید که پخش کننده‌های بدون میکروفون، دارای کابل TRS هستند.

image 2022 02 01 131418 تفاوت AUX و USB چیست؟

کابل صدای سه خط

این نوع از کابل دارای سه خط است (TRRS) که  فیش را  به چهار قسمت تقسیم می کند. سه بخش اول آن همانند کابل صدای دو خط به ترتیب مخصوص صدای چپ، راست و مشترک بین آن ها است و بخش چهارم آن برای میکروفون می باشد. از این کانکتور برای دستگاه هایی که میکروفون دارند(علاوه بر انتقال صدا) استفاده می شود. هدست، هندزفری و برخی از کابل های AUX از جمله این دستگاه ها هستند. دقت داشته باشید که هدست‌ها یا همان هدفون های میکروفون دار حتماً باید این کابل را داشته باشند. در برخی از نسخه‌های قدیمی به جای کابل تی‌آر‌اِس، دو کابل جداگانه برای میکروفون و انتقال صدا وجود دارد.

کابل صدای یک خط

علاوه بر دو مورد عنوان شده، کانکتورهای تک حلقه (TS) نیز وجود دارند که صدا را مشترکا در هر دو گوش پخش می‌کنند  و درواقع صدای چپ و راست ندارند. این نوع کابل‌ها در دستگاه‌های قدیمی استفاده می‌شدند.

هر سه کابلی که برایتان شرح دادیم دارای قطر 3.5 میلی‌متر هستند و از لحاظ ظاهری فقط در تعداد خطوط روی کانکتور متفاوت هستند. به طور کلی تفاوت کابل صدای دو خط با سه خط در بخش میکروفون آن‌ها می باشد. به بیان ساده‌تر، فیش‌های(کانکتور) دارای چهار پین فیش‌هایی هستند که میکروفون هم به آن‌ها متصل می‌شود.

درباره میکروفن USB و انواع آن بیشتر بدانید.

تفاوت AUX و USB

عمده ترین تفاوت AUX و USB در این است که جک 3.5 میلی‌متری تمام عملکردهای مربوط به تبدیل صدای آنالوگ استریو را به عنوان خروجی در اختیارتان  قرار می دهد.

درگاه USB Type-C داده های مربوط به صدا را به شکل دیجیتالی انتقال می‌دهد. در نتیجه باید هر دستگاهی که آن سوی خط قرار دارد، داده ها را به سیگنال آنالوگ تبدیل کند (جک 3.5 میلی‌متری از انتقال صدای آنالوگ، پشتیبانی می‌کند) و برای راه اندازی مورد استفاده قرار دهد. برای انجام این کار نیز لازم است نیروی مورد نیاز هدفون یا اسپیکرها تامین شود که لازم است بگوییم این کابل قادر است این وظیفه را بر عهده بگیرد.

میکروفون یقه ای کامیکا CVM-V01.USB

مزیت های USB Type-C

  • پشتیبانی از صدای آنالوگ.
  • بهره مند شدن از سیگنال‌های دیجیتالی سبب بهبود بخشیدن به کیفیت صدا می‌گردد. درگاه یواس‌بی سیگنال دیجیتالی را با استفاده از سیم به هدفون یا اسپیکر انتقال می دهد.
  • از این کابل که مبتنی ‌بر صدا است در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند. دستگاه‌هایی که سیستم اندروید دارند از خروجی یو‌اِس‌بی پشتیبانی می‌کنند. گوشی‌هایی که اندروید با نسخه‌ی قدیمی دارند هم از طریق این کابل، قادر به انتقال صدای دیجیتال هستند. دستگاه‌های دارای سیستم آی‌اُ‌اِس هم که مدت‌هاست از طریق اتصال لایتنینگ دارای خروجی صدای دیجیتال می‌باشند.
  • صدای دیجیتال سبب مهیا شدن راه‌های زیاد و متنوع برای پردازش صدا می‌شود. به همین علت دیگر نیاز نیست برای تهیه‌ی هدفون و هدست‌های گران، ناراحت باشید. یکی از این راه‌ها اضافه شدن افکت صدا به صدای موزیک است که حس حضور در یک اجرای زنده به شما دست می‌دهد.
  • مورد دیگر متوقف کردن و جلوگیری از نویزها به وسیله‌ی پردازش سیگنال‌هاست. این قابلیت تنها با صدای دیجیتال است که محقق می‌شود.این مطلب سبب می‌شود شرکت‌هایی که گوشی‌های هوشمند تولید می‌کنند، اجبار نداشته باشند برای کیفیت صدای بهتر با شرکت‌های دیگر قراردادهای سنگین ببندند.
  • پورت‌های یو‌اِس‌بی دارای برنامه‌هایی برای کنترل شارژ گوشی هستند. به این صورت که اپلیکیشن‌های پس زمیینه، استفاده کننده از شارژ باتری را آف می‌کنند. این‌گونه مصرف باتری کاهش می‌یابد. درواقع این پورت‌ها به وسیله‌ی  پردازشگرشان به کنترل قدرت صدا کمک می کنند تا شارژ بیشتری مصرف نشود. این مسئله برای گوشی‌های هوشمند بسیار حائز اهمیت است. اما ممکن است برای رایانه‌های دارای باتری بزرگ و یا رایانه‌هایی که مستقیم به جریان برق اتصال دارند، مشکل محسوب نمی‌شود.
  • مزیت دیگر این که این کابل‌ها برگشت پذیر هستند. یعنی نیازی نیست که مجبور به تشخیص این مطلب شوید که کدام طرف پایین و کدام طرف بالا است.
  • فَست شارژ بودن (شارژ سریع) این پورت ها در شارژ کردن موبایل‌های هوشمند و لپ‌تاپ ها از دیگر خاصیت این کابل است.

مزیت‌های جک 3.5 میلی‌متری

  • کافی است جک را به خروجی صوتی مدنظرتان متصل کنید، آن‌گاه می‌بینید که این جک به طور مداوم عمل می‌کند.
  • نیاز به نگرانی عدم سازگاری دستگاهتان با جک صوتی نباشید. درست است که در تجهیزات صوتی پیشرفته از جک 6.2 میلی‌متری بهره می‌برند اما در تمام دستگاه‌های پرتابل و گوشی‌های هوشمند از جک 3.5 میلی‌متری استفاده می‌شود.
  • با وجود این جک نیاز نیست نگران محلی باشید که قرار است جک را به گوشی متصل کنید زیراکه در مکان‌های تاریک هم به راحتی قادر هستید جک 3.5 میلی‌متری را به گوشی متصل کنید.

سخن نهایی

امیدواریم این مقاله سوالات شما را در خصوص تفاوت AUX و USB پاسخ داده باشد و مزیت‌های هرکدام را شناخته باشید. به ما بگویید ترجیح شما برای گوش کردن به موسیقی، استفاده از کدام فناوری است؟

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*