وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

راهنمای خرید میکروفن – بخش اول

میکروفن مثل هر محصول دیجیتالی دیگری که در این دوره‌ی زمانی وجود دارد، مدل‌ها و مشخصات و اصطلاحات گسترده‌ای دارد. بدون دانستن این اصطلاحات، احتمال اینکه محصولی خریداری کنیم که به درد نیازمان نخورد زیاد است. در این سری نوشته به معرفی  میکروفون ‌ها و اصطلاحات مربوط به آنها می‌پردازیم. در شماره‌ی اول این مجموعه به تعریف انواع الگوی قطبی می‌پردازیم، در شماره‌ی دوم در مورد سایز دیافراگم صحبت خواهیم کرد و در شماره‌ی آخر این مجموعه به معرفی انواع میکروفن‌ها خواهیم رسید.

الگوهای قطبی:

الگوی قطبی اصطلاحی است که برای مشخص کردن نحوه‌ی دریافت صدا توسط میکروفن از آن استفاده می‌شود. دانستن نوع الگوی قطبی به ما کمک می‌کند که میکروفنی را انتخاب کنیم که برای فعالیت ما مناسب‌تر است. الگوهای قطبی میکروفن به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به طور خلاصه هر کدامشان را توضیح می‌دهیم.

الگوی قطبی تمام‌جهتی (Omni-Directional):

میکروفن‌هایی که از الگوی قطبی تمام‌جهتی یا Omni-Directional استفاده می‌کنند صدا را از تمام محیط اطراف به یک میزان دریافت می‌کنند و صدایی را از پشت یا اطراف میکروفن حذف نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که صدایی کاملا طبیعی از محیط داشته باشید. کاربرد این نوع از میکروفن‌ها در جاهایی است که می‌خواهید صدای تمام مکان را ضبط کنید. برای مثال اگر می‌خواهید صدای کلاس را به طور کامل ضبط کنید، این نوع میکروفن‌ها مناسب‌ترین نوع میکروفن هستند. با این حال باید در نظر داشته باشید که این میکروفن‌ها نویزهای اطراف را حذف نمی‌کنند و برای محیط‌های شلوغ گزینه‌های مناسبی نیستند.

الگوی تمام جهتی

الگوی قطبی دوجهتی (Bidirectional):

میکروفن‌هایی که از الگوی قطبی دوجهتی یا Bidirectional  بهره می‌برند همان‌طور که از نامشان مشخص است صدا را از دو جهت، یعنی جلو و پشت میکروفن دریافت می‌کنند و صداهای اطراف را حذف می‌کنند. به دلیل اینکه الگوی قطبی‌ای که می‌سازند محیطی شبیه 8 دارد، این الگو با نام Figure-8 هم شناخته می‌شود. کاربرد این میکروفن‌ها در جاهایی مثل استودیوها است که می‌خواهید صدای چند وسیله و ساز یا خواننده را ضبط کنید.

الگوی دوجهتی

الگوی قطبی کاردیودی (Cardioid):

میکروفن‌هایی که از این الگوی قطبی پشتیبانی می‌کنند صدا را از جلوی میکروفن دریافت می‌کنند و صداهای اطراف و پشت میکروفن را به طور کامل حذف می‌کنند. این الگو به شما اجازه می‌دهد تا میکروفون را به سمت مرکز صدا تنظیم کنید و بدون دریافت صداهای مزاحمی که پشت و اطراف میکروفن وجود دارد به ضبط صدا بپردازید. کاربرد این نوع از میکروفن‌ها در موقعیت‌هایی است که می‌خواهید اجرای زنده داشته باشید یا در موقعیت‌هایی که می‌خواهید فقط صدای خودتان را ضبط کنید. باید به خاطر داشته باشید که میکروفن‌هایی که از این الگوی قطبی استفاده می‌کنند اگر بیش از حد نزدیک به منبع صدا باشند، صداها را بم‌تر دریافت می‌کنند.

کاردیوید

خلاصه:

همانطور که دیدید مشخصاتی که میکروفن‌ها دارند نقش موثری در کیفیت و نوع ضبط صدا دارند و شناختن آن‌ها به ما کمک می‌کند تا میکروفن مناسب‌تری را برای خرید و استفاده انتخاب کنیم. در شماره‌ی اول این سری به معرفی الگوهای قطبی پرداختیم و در شماره‌های بعد به سایز دیافراگم و سایز میکروفن خواهیم پرداخت.

منبع: صدا استور

امتیاز دهید

0 Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*