وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

پادکست چیست و چطور آنرا بسازیم؟

شاید این سوال هم برای شما وجود داشته باشد که پادکست چیست؟ پادکست را می‌توانید به تدوین صوتی تشبیه کنید که قادر هستید فایلشان را بارگیری و سر فرصت گوش کنید. بطور دقیق‌تر کلمه‌ی پادکست   (Podcast)  ترکیب دو واژه‌ی پاد(Pod)  به معنای دستگاه‌های آی‌پاد و برودکست (broadcast) است. منظور از دستگاه‌های آی‌پاد این است که محتوای پادکست قابل‌حمل می‌باشد و می‌توانید در هر مکان به آن گوش کنید. برودکست نیز اشاره به ویژگی رادیویی پادکست‌ها دارد. به همین علت است که از نام رادیو اینترنتی به عنوان یکی دیگر از اسم‌های پادکست یاد می‌کنند. بنابراین پادکست گفت‌وگوی صوتی رکورد ‌شده‌ بین مجری و مهمان است که می‌توانید همانند گفت‌وگوهای رادیویی به آن گوش کنید و حتی می‌تواند سخن انفرادی یک فرد مانند آقای مجتبی شکوری باشد که تفکرات و تجربیاتش را در اختیار باقی افراد قرار می‌دهد. درخصوص موضوع پادکست‌ها نیز باید بگوییم دارای محدودیت نیستند و می‌توانند درباره‌ی هر موضوعی باشند، اعم از گردشگری، بازاریابی، یادگیری زبان انگلیسی، روانشناسی. با بهین مدیا همراه باشید تا به سوالات شما در خصوص پادکست در حد توان پاسخ دهیم.

با چه دستگاهی پادکست گوش بدم؟

گوش‌ کردن به پادکست خیلی آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. می‌توانید فایل‌های صوتی را در وب‌سایت پادکسترها (کسانی که پادکست تولید می‌کنند) جست‌وجو کنید و فقط با زدن پلی آن‌ها را بشنوید. درواقع پادکست‌ها محبوب‌ترین نوع شنیدن محتواهای رادیویی در روزمره هستند. پادکست‌ها را می‌توانید روی آیپاد، لپ‌تاپ، آیفون یا گوشی‌های اندروید، تبلت‌ و هر دستگاه دیجیتال قابل‌ حمل دیگری گوش کنید. حتی می‌توانید موبایل‌تان را به اسپیکر ماشین وصل کنید یا فایل‌ها را روی فلش بریزید و در حین رانندگی پادکست گوش کنید و چه چیزی از این بهتر؟

آیا پادکست‌ها رایگان‌‌اند؟

بیشتر آن‌ها بدون هزینه و رایگان هستند  اما برخی از آن‌ها هم رایگان نیستد ولی قیمت کمی دارند که می‌توانید آن‌ها در سایت‌های مخصوص پادکست پیدا کنید.

تفاوت رادیو با پادکست چیست؟

تفاوتش با برنامه‌های رادیویی این است که:

  •  برنامه‌های رادیو ساعت مقرری دارند و اگر سر ساعت موفق به شنیدنشان نشوید آن‌ها را از دست می‌دهید.
  •  افزایش و یا کاهش سرعت پخش در پادکست بسته به سلیقه خود. یعنی‌ می‌توانید صحبت‌ها را جلو یا عقب ببرید یا یک قسمت را چند بار گوش کنید.
  •  در پادکست‌ها پیام بازرگانی وجود ندارد و وقفه در شنیدن موضوع دلخواهتان ایجاد نمی‌شود.
  • تفاوت عمده پادکست با رادیو انتخاب موضوع دلخواه است. شما برای شنیدن قسمت مورد علاقه‌ خود در رادیو باید منتظر رسیدن زمان پخش آن باشید و با روشن کردن رادیو دقیقا برنامه‌ای با موضوع مورد علاقه شما پخش نخواهد شد، در صورتی که هنگام شنیدن پادکست می‌توانید موضوع مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید و به آن گوش کنید.

آیا برای پادکست گوش‌کردن باید به اینترنت متصل بود؟

بله. البته شما می‌توانید بخش‌ها را یکی‌ یکی دانلود کرده و بعدا که به اینترنت دسترسی نداشتید بصورت آفلاین گوش کنید.

بهترین زمان پادکست گوش‌‌کردن چه وقتی است؟

این مسئله زمان خاصی ندارد و بستگی به مشغله شما در طول روز دارد. افرادی که سرکار می‌روند طبیعتا برای تمرکز و یادگیری اطلاعات جدید انرژی لازم را ندارند. بنابراین در حین رفت و آمدهای روزانه می‌توانند پادکست گوش کنند. یا صبح‌ها و حتی پس از پایان روز کاری و درحال استراحت نیز فرصت مناسبی برای این کار است.

میکروفون استریم

پادکست گوش‌کردن چه فوایدی دارد؟

پادکست گوش‌کردن باعث افزایش سطح علمی و یادگیری می‌شود. حتی اگر روزی چند دقیقه‌ی کوتاه هم باشد بی‌فایده نیست. آنچه یاد می‌گیرید، جایی بدون این‌که انتظارش را داشته باشید به‌ دردتان خواهد خورد. مطالعات نشان داده پادکست گوش دادن فواید زیادی دارد که به چند نکته اشاره خواهیم کرد.

  • تقویت مهارت‌های شنیداری
  •  بهبود تمرکز
  • صرفه جویی در وقت
  • الزاما کامپیوتر یا لپ تاپ نمی‌خواهد
  • یادگیری مطالب آموزنده به صورت رایگان

چگونه پادکست‌های موردعلاقه‌مان را تشخیص دهیم؟

فهرست پخشِ بیشتر پادکست‌ها در مقدمه‌ صوتی موضوعات پوشش داده‌ شده را معرفی می‌کند و از این طریق می‌توانید تا حدودی به محتوای کلیِ مجموعه پی ببرید. هم‌چنین هر قسمت عنوان مختص به خودش را دارد که فکر یا ایده‌ی اصلی گفت‌وگو را توضیح می‌دهد. به‌ این‌ ترتیب به‌راحتی می‌توانید پادکست موردعلاقه‌تان را از بین پادکست‌های مختلف تشخیص بدهید.

تایم‌شیفت یا تأخیر زمانی درباره‌ی پادکست‌ چیست؟

یعنی این‌که برخلاف پخش در زمان اصلی، در زمان دلخواهِ شنونده قابل ‌پخش است. یعنی هر پادکستی که می‌شنوید، از پیش ضبط‌‌ شده است و به‌همین خاطر می‌توانید هروقت که وقتتان خالی بود یا دوست داشتید به آن گوش کنید.

پادکست درست کردن چه تجهیزاتی می‌خواهد؟

 در ابتدا نیازمند یک میکروفون خوب و باکیفیت هستید که اگر فضای ساکت و آکوستیک در اختیار ندارید، یکی بهترین انتخاب برای شما میکروفون شاتگان است که نسبت به صداهای اطراف حساسیت کمتری دارد و تمرکز اصلی میکروفون، بر روی صدایی است که از روبروی میکروفون دریافت می‌شود. مثلا میکروفون شاتگان کامیکا CVM-VM20 برای پادکست و تولید محتوا با موبایل و دوربین، گزینه مناسبی است.

بررسی و نمونه صدای میکروفون شاتگان کامیکا CVM-VM20 رو از ویدیوی زیر ببینید:

 

در ادامه به برخی موارد برای آگاهی شما در زمینه ساخت پادکست اشاره می‌کنیم اما مجبور نیستید همه آن‌ها را تهیه کنید.

  • هدفون مناسب و خوب
  • پاپ فیلتر مناسب
  • بوم صدا برداری
  • اکانت اسکایپ (برای مصاحبه‌های غیرحضوری)
  • نرم افزار ضبط و ویرایش حرفه‌ای صدا
  • نرم افزار طراحی کاور پادکست

چطور می‌توان از پادکست‌ها نهایت استفاده را برد؟

این‌که چقدر می‌توانید از یک پادکست بهره ببرید، به هدف و انگیزه شما برای گوش‌دادن به آن بستگی دارد. اگر قصد دارید برای یادگیری ایده و مفاهیم جدید وقت اختصاص بدهید کافی است که هندزفری یا هدفونتان را روی گوشتان قرار بدهید و یک فنجان چای یا قهوه برای خودتان بریزید و به پادکست مورد علاقه خود گوش فرا دهید. اگر به رشد و توسعه فردی خودتان اهمیت می‌دهید اما وقت کافی برای کتاب خواندن ندارید می‌توانید در هنگام پیاده روی و رانندگی موضوع انتخابیتان را گوش کنید. اگر دوست دارید مطالب در ذهن شما باقی بمانند به شما پیشنهاد می‌کنیم پادکست‌ها را چندبار در فواصل زمانی مختلف گوش دهید و در فرصت مناسب نکات مهم را در دفترچه یادداشتتان بنویسید. اکنون که با پادکست بیشتر آشنا شدید، درصددیم دو اپلیکیشن برتر در این حوزه را به شما معرفی نماییم.

اپلیکیشن پادکست Castbox

castboxfm ar21 پادکست چیست و چطور آنرا بسازیم؟

بهترین اپلیکیشن برای گوش دادن به پادکست چیست؟ اگر به گوش دادن به پادکست علاقه‌مند هستید، Castbox  یکی از بهترین اپلیکیشن‌های اندروید برای این منظور است. این اپلیکیشن کمی از سایر پخش‌کننده‌های پادکست متفاوت است. مثلا دارای انجمنی است که امکان ارتباط گرفتن با شنوندگانی که سلیقه‌ی پادکستی مشابهی با شما دارند را فراهم می‌کند.

دانلود

اپلیکیشن ساخت پادکست Anchor

Anchor پادکست چیست و چطور آنرا بسازیم؟

اگر دوست دارید پادکست بسازید Anchor  یکی از بهترین نرم‌افزارهای اندروید با قابلیت‌های سهل در این خصوص است. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید صدای چهار نفر از دوستان‌ در هر کجای دنیا به علاوه صدای خودتان ضبط کنید و کل مراحل ساخت قسمت‌های پادکست را به‌طور جامع و بدون پرداخت هزینه با موبایل و یا تبلت انجام بدهید.

Anchor شامل ابزارهایی مثل ویرایش صدا و افکت‌های صوتی است. پس از ساخت می‌توانید پروژه خود را در محبوب‌ترین پلتفرم‌های مخصوص این کار، گوگل پادکست منتشر کنید. خوب است بدانید Anchor حتی می‌تواند برایتان درآمدزا باشد. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید با صدای خودتان تبلیغات ضبط کنید و آن را در قسمتی که ساخته‌اید پخش کنید.

دانلود

کلام آخر:

تلاش ما در مقاله “پادکست چیست”، گردآوری مطالبی کامل و کاربردی در خصوص پادکست بود تا در اختیار شما عزیزان بگذاریم. بی شک ممکن است سوالاتی داشته باشید که در مقاله وجود نداشته باشد. خوشحال می‌شویم در قسمت کامنت بپرسید و هم چنین اگر نظری دارید با ما درمیان بگذارید. شما به کدام یک از موضوعات پادکست‌ها گوش فرا می‌دهید؟

امتیاز دهید

2 Comments

  1. MEHRAN 1401-10-10 Reply

    سلام من یه میز کوچیک دارم که فضای کمی داره و روش لپ تاپ گذاشتم. ازین مدل میکروفون VM20 که معرفی کردید برای ضبط پادکست خوشم اومد اما میزم فضا نداره . پیشنهادی دارید؟

    • Author
      سعید کریمی 1401-10-10 Reply

      با سلام
      این مدل برای ضبط پادکست کیفیت خیلی خوبی بهتون میده و برای اینکه بتونید روی میز قرار بدید و رکورد داشته باشید، بهتره از پایه میکروفون بازویی کامیکا COMICA CVM-MS01 استفاده کنید که جای خیلی کمی روی میز اشغال میکنه و از همه مهمتر اینه که تسلط شما رو بالاتر میبره برای ضبط صدا

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*