وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا با گارانتی 12 ماهه
درصورت هرگونه سوال و مشکل در ثبت سفارش، با شماره واتس اپ 09927111678 در خدمت هستیم.

تکنیک های ضبط صدا با میکروفن

تکنیک های ضبط صدا با میکروفن

کیفیت پایین صدا همه چیز را خراب می‌کند! حتی اگر از بهترین دوربین را برای ضبط ویدئو داشته باشید یا از نرم‌افزار برای ساخت پادکست استفاده کنید، ولی صدایتان بی کیفیت باشد، تلاشتان بی نتیجه می‌ماند. تقریبا امکان ندارد بتوانید نویزی که به میکروفن رسیده را کامل از بین ببرید، پس در ضبط صدا باید به داشتن میکروفن باکیفیت و ساکت بودن محیط ضبط فکر کنید. یکی از مهم ترین کارها پیش از ضبط صدا با میکروفون، عایق کردن محیط از منابعی است که نویز تولید می‌کنند. در این مقاله قصد داریم بطور کامل تکنیک‌های مهم ضبط صدا با میکروفن را بررسی کنیم.

کاهش نویز محیط برای ضبط صدای باکیفیت

تمام صداهای محیط، می‌توانند روی کیفیت صدای ضبط‌ شده تاثیر بگذارند. مهم نیست که دفتر کار یا مکان دیگری را برای ضبط صدا انتخاب می‌کنید، اما باید صداهای اطراف را در نظر بگیرید و برای حذف آن‌ها راهکار پیدا کنید. طبیعتا یافتن جایی که کاملاً بدون نویز باید کار بسیار سختی است، با این وجود تلاش کنید تا در حد توان، نویز را از محل ضبط صدا با میکروفن خود حذف کنید. برخی از روش‌های انجام این کار به صورت زیر است:

  • می توانید قبل از شروع ضبط، یک نمونه صدا ضبط کنید تا صداهای مزاحم را تشخیص دهید.
  • میکروفون را از رایانه یا لپتاپ دور کنید تا صدای فن آن مزاحم کارتان نشود.
  • از افرادی که در اطرافتان هستند بخواهید آرام‌تر صحبت کنند.
  • اطراف میکروفن را برای داشتن صدایی واضح با کتاب، نمد و موارد مشابه عایق کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت اتاق آکوستیک

  • از میکروفونی استفاده کنید که الگوی قطبی کاردیویدی داشته باشد (مثل میکروفون دستی HRM-S)، این الگو به شما اجازه می‌دهد تا میکروفون را به سمت سوژه تنظیم کنید و بدون دریافت صداهای مزاحمی که پشت و اطراف میکروفن وجود دارد به ضبط صدا بپردازید.

 انتخاب میکروفون یکی از مهم‌ترین کارها برای ضبط حرفه‌ ای صدا با گوشی است.

ضبط صدا با میکروفن دستی کامیکا

انتخاب نوع میکروفون برای ضبط صدا با میکروفن

حتما در زمان خرید یک کالا معیارهایی را بر اساس حرفه خود در نظر می‌گیرید. مثلا وقتی تصمیم به خرید یک لپ ‌تاپ دارید معمولاً به میزان رَم، قدرت پردازنده، وسایل جانبی و حافظه آن توجه می‌کنید و بعد تصمیم به خرید می‌گیرید. برای خرید یک میکروفون که مناسب کارتان باشد هم، باید تحقیق کنید. همانطور که می‌دانید تنوع میکروفون ها زیاد است و ممکن است سردرگم شوید، بهترین راه این است که از متخصصینِ آن حوزه مشاوره بگیرید. ما (بهین مدیا) بعنوان وارد کننده اصلی و نمایندگی برند کامیکا در ایران، برای ضبط صدا با میکروفون خارجی، به نمونه هایی از میکروفن های محبوب اشاره کردیم که اقتصادی و باکیفیت هستند.

میکروفون یقه ای کامیکا COMICA CVM-V01SP: این مدل یک میکروفون مقرون بصرفه و با کیفیت می‌باشد که برای شروع تولید محتوا و افراد مبتدی، انتخاب مناسبی است. میکروفون یقه ای V01SP  نویز محیط را دریافت نمی‌کند، به همین علت برای از بین بردن نویز نیازی به نصب نرم افزار ادیت ندارید.

میکروفون USB استودیویی کامیکا COMICA STA-U1: این میکروفون یواس‌بی و اقتصادی، مناسب برای ضبط ساز و خوانندگی است. نیازی به تهیه پاپ فیلتر جدا نخواهید داشت زیرا پاپ فیلتر داخلی این میکروفن مانع از ایجاد نویز می‌شود. دیگر آن که دکمه گین کنترل در این میکروفن بشما کمک می‌کند تا روی حجم صدا کنترل داشته باشید و آن را به دلخواه کم یا زیاد کنید.

ست میکروفون بی سیم کامیکا COMICA BoomX-D Pro D1: این میکروفون بیسیم برای ویلاگ و محتوای اینستاگرامی بسیار کاربردی است. با انتخاب میکروفون Pro D1، یک میکروفون می‌خرید و صاحب 4 تا نوع دستگاه (بیسیم – میکروفون یواس بی- کارت صدا و رکوردر) خواهید شد.

میکروفون دستی کامیکا COMICA HRM-S: محیط شلوغ، سد راه تولید محتوا است، اما میکروفون HRM-S به علت داشتن الگوی قطبی کاردیوید، در شلوغ‌ترین مکان‌ها نیز صدای مزاحم اطراف را دریافت نمی‌کند. این مدل یکی از بهترین انتخاب ها برای پادکست و ضبط صدا است.

تکنیک های ضبط صدای با کیفیت، بعد از خرید میکروفون

کنترل فاصله میکروفون از سوژه:

هر زمان که مشغول ضبط پادکست هستید، در مورد بخش‌هایی که صدایتان بلندتر می‌شود، می‌توانید از میکروفون فاصله بیشتری بگیرید و در بخش‌هایی که به صدای آرام‌تر نیاز هست، به میکروفون نزدیک‌تر شوید.

پیشنهاد می‌کنیم هنگام ضبط صدا یا کاملا بنشینید یا کاملا بایستید تا نوسان صوتی ایجاد نشود و روی صدای خود تسلط بیشتری داشته باشید. البته کنترل صحیح تنفس برای تسلط روی ضبط صدا، بسیار اهمیت دارد.

اگر در پلتفورم های آنلاین تدریس می‌کنید و از موبایل یا لپتاپ فاصله می‌گیرید، میکروفون PRO D1 آزادی عمل زیادی به شما می‌دهد. بدون اینکه سیمی به شما وصل شود، می‌توانید حتا تا حدود 50 متر از دوربین و موبایل فاصله بگیرید.

شکمی تکنیک های ضبط صدا با میکروفن

کنترل صحیح تنفس در ضبط صدا با میکروفن:

تنفس صحیح در صداسازی، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در وضوح صدا است. تنفس صحیح شکمی (نه از طریق قفسه سینه) را با تمرینات مکرر به عادت تبدیل کنید. تنفس شکمی به این صورت است که در هنگام دم، شکم پر از هوا شده و بالا آمده و در بازدم، هوا خارج شده و شکم داخل می‌رود.

صدای نفس کشیدن یکی از عامل‌های اصلی خراب شدن فایل صوتی است. اگر ویدئو کنفرانس دارید یا سخنران هستید، این عادت را تقویت کنید که هر بار که به اصطلاح نفس می‌گیرید، سر خود را کمی از میکروفون دور کنید تا در ضبط شنیده نشود. چند نمونه صدا ضبط کنید و فاصله خود را از میکروفون تغییر دهید تا ببینید کدام حالت بهترین خروجی را دارد.

ضبط صدا با میکروفن استودیویی با پاپ فیلتر

تهیه پاپ فیلتر:

معمولا وقتی نزدیک به میکروفون صحبت می‌‌کنید، تلفظ حرف صامتی مثل “پ” و صدای سوت داری مثل “س” انفجاری می‌شود. پاپ فیلترها ابزار هستند که بین دهان شما و میکروفون قرار می‌گیرند و از ورود صداهای ناخواسته به میکروفون (مثل “پ زدن”) جلوگیری می‌کنند.

استفاده از پایه میکروفن:

احتمالاً در یک استودیوی ضبط، کسی را نمی‌بینید که میکروفون خود را با دست نگه دارد، زیرا لرزش هایی ایجاد می‌شود که ضبط صدا را خراب می‌کند. پایه میکروفن کمک می‌کند مجبور نباشید میکروفون را در دستتان بگیرید. بنابراین هوشمندانه‌ است که از پایه‌ای مناسب برای ضبط کردن صدای خود استفاده کنید.

قابلیت مانیتورینگ میکروفون:

حتما پیش آمده که برای چک کردن کیفیت صدایی که رکورد کردید، ناچار بودید آن را از دستگاه جدا کنید و گاهی مجددا عمل رکورد کردن را تکرار کنید که زمان و انرژی زیادی از شما گرفته. بنابراین بهتر است میکروفونی انتخاب کنید که بتوانید صدا را در هنگام ضبط، بشنوید. کارت صدای داخلی میکروفون STA-U1 به شما امکان می‌دهد با اتصال هدفون، صدایتان را مانیتور کنید.

88cfac93 1cd8 4067 b71f ae0ae144d762 تکنیک های ضبط صدا با میکروفن

سخن مهم پایانی:

صدا و روحیه خود را گرم کنید! حتی اگر خواننده نیستید گرم کردن صدای شما تاثیر مهمی روی صدایی که می‌خواهید ضبط کنید دارد. قبل از ضبط صدا به مقدار کافی آب ولرم بنوشید و اگر می‌توانید تمرینات کششی و تنفسی انجام دهید. اگر احساس خستگی داشتید، ضبط خود را عقب بیندازید. گاهی کمی استراحت برای نتیجه دلخواه در فایل های صوتی شما، لازم است.

در این مقاله سعی کردیم بهترین و مفیدترین تکنیک های ضبط صدا با میکروفن را پیش روی شما قرار دهیم. اگر از روش‌های ذکر شده کمک بگیرید، برای ضبط صدای باکیفیت نیازی به رفتن به یک استودیوی گران قیمت نخواهید داشت؛ چرا که می‌تواند کم و بیش مشابه همان خروجی را در استودیو خانگی خودتان داشته باشید. اما کلید اصلی موفقیت، داشتن پشتکار است. اگر صدایی که بار اول ضبط کردید صدای دلخواهتان نبود ناامید نشوید. عوامل موثر را بررسی کنید؛ با چند بار آزمون و خطا در تغییر حالت نشستن، تغییر فاصله از میکروفون یا بالا و پایین بردن شدت صدایتان می‌توانید بهترین حالتِ هر کدام را پیدا کنید. موفق باشید.

امتیاز دهید

2 Comments

  1. حامد 1401-12-27 Reply

    سلام ممنون از مقاله خوبتون، یه قسمت نوشتید درباره نوع میکروفون تحقیق کنیم، من دقیقا تو همین وضعیتم و یکم گیج شدم ممکنه کمکم کنید.. میکروفونی می خوام که وقتی دارم فیلم برداری می کنم موبایلم که زنگ می خوره یا باتری گیرنده که خالی می شه صدا از بین نره ینی بتونم بک اپ بگیرم یجوری از صدا.. اما نمی دونم چه مدلی مناسب کارمه؟ چه پیشنهادی دارین

    • Author
      سعید کریمی 1401-12-27 Reply

      با سلام حامد عزیز
      بله برای مشکل شما راهکار وجود داره و ست میکروفون بی سیم کامیکا BoomX-D Pro D1 بخاطر اینکه حافظه داخلی و رکوردر داخلی داره، موقع فیلمبرداری اگه موبایلتون زنگ بخوره یا حتا گیرنده خاموش بشه، صداتون رو از دست نمیدید.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*